The important issue for the authors of this article is that the images in the children’s books are becoming more and more attractive as far as form, colors and characterizations are concerned. However, rarely do they use the unique capability of the Quranic designs and embellishments for activating the children’s creative imagination – which is considered the tool for reaching the world of imagery as the source of artistic illustrations in Islam.
Islamic aesthetics, which is observable in the designs of Quranic gildings especially in Teymurid and Safawid periods, includes geometrical designs, Khutaie, Eslimi, light, color, high-level techniques and themes of good composition such as equilibrium, harmony, continuous repetitions, and steady movement of designs and colors. The curious mind of a child is seeking the truth and loves discovery. The atmosphere of the Quranic gildings, due to proper changes and ingenious nature of gilding themes as well as their difference from the real world, increases the discovery power in the children and the juveniles and gives them opportunity to think. The present article is seeking to use a comparative-analytical method as well as library resources and questionnaires to prove that depictions in the Quran with attractive and incentive embellishments for children considering the preeminent models of embellishing the Quran, especially those belonging to the Safawid period, is possible, and the abstract nature of those designs as well as the symbolic nature of the colors give them the power to activate the imagination faculty.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1388ش−1430ق)، شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی، چ8، تهران: حکمت.
اردلان، نادر و لاله بختیار (1390)، حس وحدت، سنت عرفانی در معماری ایرانی، ترجمه وندا جلیلی، با مقدمه چاپ دوم، چاپ اول، تهران: علم معمار رویال.
ایرایی، مهرک (1380)، «حکمت معنوی در هنر تذهیب»، مجله گلستان قرآن، ش102، ص21−26.
بلخاری قهی، حسن (1388)، مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی، دفتر اول و دوم: وحدت وجود و وحدت شهود، کیمیای خیال، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، سوره مهر.
بورکهارت، تیتوس (1365)، هنراسلامی، زبان و بیان، ترجمه مسعود رجبنیا، تهران: سروش.
بهشتی، احمد (1387)، تربیت کودک در جهان امروز، چ5، قم: مؤسسه بوستان کتاب.
بهجتپور، عبدالکریم (1387)، همگام با وحی: نخستین تفسیر جامع شیعی به ترتیب نزول سورههای قرآن براساس روایات ابنعباس، قم: بسطالنبی.
پایدارفرد، آرزو و فاطمه شفیعی (1395)، هنر قرآنی (دفتر اول): زیباییشناسی تذهیبهای قرآنی دوره صفویه تحلیل و کاربرد آن برای تصویرسازی کتابهای قرآنی کودکان، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
شفیعی، فاطمه (1389)، تحلیل جایگاه خیال در زیباییشناسی سهروردی، پایاننامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی رضا اکبریان و مشاوره حسن بلخاری قهی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
شفیعی، فاطمه و حسن بلخاری قهی (بهار و تابستان 1390)، «تخیل هنری در حکمت اشراقی سهروردی»، متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، س47، دوره جدید، س3، ش9 و 10، ص33−46.
علوی مقدّم، مهیار و شهرام سوسنپور (تابستان 1389)، «کارکرد روانشناسی نظریه رنگ ماکس لوشر در نقد و تحلیل شعر فروغ فرخزاد»، پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، دوره جدید، ش2، پیاپی 6، ص83−94.
فروردین، عزیزه (1387)، زیباییشناسی هنری در داستانهای قرآنی، چ2، قم: دفتر عقل (برای) مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.
کربن، هانری (1390)، اسلام در سرزمین ایران: چشماندازهای معنوی و فلسفی، ترجمه رضا کوهکن، ج2، چ1، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
لاهیجی، محمد بن یحیی (1337)، مفاتیح الاعجاز شرح گلشن راز [محمد بن عبدالکریم شبستری]، مقدمه کامل کیوان سمیعی، تهران: محمودی.
لینگز، مارتین (1391)، رمز و مثال اعلی (تحقیقی بر معنای وجود)، ترجمه فاطمه صانعی، تهران: حکمت.
مشایخیراد، شهابالدین (1385)، تعلیم و تربیت دینی، چ2، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
نبیلو، علیرضا (زمستان 1388)، «بررسی و تحلیل بسامد تصاویر لاله در شعر فارسی»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ادب و زبان فارسی، دوره جدید، ش26 (پیاپی 23)، ص327−347.
نصر، حسین (1385)، دین و نظم طبیعت، ترجمه انشاالله رحمتی، تهران: نی.
ـــــــــــــــــ (1389)، هنر معنویت اسلامی، تهران: حکمت.
ویلبر، دونالد نیوتن (1390)، باغهای ایران و کوشکهای آن، ترجمه مهین دخت صهبا، چ7، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
یاب، ایریس (1382)، کلیدهای آموختن به کودکان درباره خدا، ترجمه مسعود حاجیزاده، ویراستار احمد بروجردی، تهران: صابرین.
Paydarfard, A., & Shafiei, F. (2019). The Role and Status of Art of Gilding the Quran in Religious Education of the
Children and the Juveniles. Journal of Islamic Education, 14(29), 31-55. doi: 10.30471/edu.2019.1564
MLA
Arezo Paydarfard; Fatemeh Shafiei. "The Role and Status of Art of Gilding the Quran in Religious Education of the
Children and the Juveniles". Journal of Islamic Education, 14, 29, 2019, 31-55. doi: 10.30471/edu.2019.1564
HARVARD
Paydarfard, A., Shafiei, F. (2019). 'The Role and Status of Art of Gilding the Quran in Religious Education of the
Children and the Juveniles', Journal of Islamic Education, 14(29), pp. 31-55. doi: 10.30471/edu.2019.1564
VANCOUVER
Paydarfard, A., Shafiei, F. The Role and Status of Art of Gilding the Quran in Religious Education of the
Children and the Juveniles. Journal of Islamic Education, 2019; 14(29): 31-55. doi: 10.30471/edu.2019.1564