Comparative Study of Images and Texts in Two Books of Religious Teachings in Grade Four of Primary School in 1360 and 1394 SH, with an Stress on Theology

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student of art research, Isfahan Art University

2 Faculty member of Isfahan Art University

3 Assistant Professor of Shahed University Art School

Abstract

The present article aims at investigating the following question: how much do the images in lessons related to books of Religious Teachings in grade four of primary school serve to state the concepts pertaining to theology expressed in the textbooks, and how much have they been changed in those two periods of time? The benefit of this research is identifying the weaknesses and deficiencies of the images as far as correspondence with the text is concerned, and preparing the background for modifying and improving those images. The main hypothesis is that illustrators have not paid deep and scrutinizing attention to the text, and they have done imaging mostly according to their personal taste. The research method is analytical-comparative. The sample studied consists of eight lessons related to the concept of theology from the two books of religious teachings in grade four of primary school in Iran in 1360 and 1394 SH. The statistical population was the experts in imaging available including 52 professors, graduates and MA students of visual arts in Tehran and Neyshabur. The process of research was as follows: a questionnaire was prepared according to the high-level documents of the Ministry of Education, containing a table of comparison for 11 indices common between the texts and the images, and the level of correspondence between the images and the related texts as well as the high-level documents were examined.
The findings showed that imaging of the lessons pertaining to theology in books of Religious Teachings in grade four of primary school, altogether, corresponded to the texts 46%. This was 49% for 1360 SH and 41% for 1394, showing that the illustrators’ attention to the text, especially its content themes, is not sufficient, and they have not well depicted the concept of theology hidden in the text as the main goal of the lesson.
 
 

Keywords


1. اقبالی، پرویز (1389)، تبیین رابطه تصویر و متن در تصویرسازی‌های داستانی کودک در ایران (1340 تا 1380)، پایان‌نامه دکتری، دانشگاه شاهد.
2. اکرمی، جمال‌الدین (1384)، کودک و تصویر، تهران: مدرسه.
3. اکرمی، جمال‌الدین (خرداد 1384)، بخش دوم، قسمت دوم، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش92.
4. اکرمی، جمال‌الدین (فروردین 1384)، «تصویرگری در ادبیات دینی کودکان و نوجوانان»، بخش نخست، قسمت دوم، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش90.
5. اکرمی، جمال‌الدین (اردیبهشت 1384)، «تصویرگری در ادبیات دینی کودکان و نوجوانان»، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش91.
6. باقری، خسرو (1389)، درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران.
7. پاکباز، روئین (1378)، دائرة المعارف هنر، تهران: فرهنگ معاصر.
8. حسن‌پور، محسن (1392)، تبیین هویت فرهنگی در تصاویر کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی در ایران (1340 تا 1388).
9. رفیعی، محمدعلی (مرداد و شهریور 1387)، «پشتوانه‌های علمی برای تـصویرگری دینی»، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش130، 131.
10. سوداگر، محمدرضا (1391)، وساطت هنر در آموزش تفکر فلسفی به کودکان، پایان‌نامه دکتری، دانشگاه تهران گروه مطالعات عالی هنر.
11. سوداگر، محمدرضا و دیگران (بهار و تابستان 1390)، «تفکر و کودک»، س2، ش1.
12. سیولو، پاترشیا (1380)، «انواع تصویرگری در کتاب‌های کودک»، مترجم فاطمه زمانی.
13. سیف، علی‌اکبر (1381)، روان‌شناسی پرورش، تهران: آگاه.
14. شعاری‌نژاد، علی‌اکبر (1375)، مبانی روان‌شناختی تربیت، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
15. صالحی، سودابه (1372)، کاربرد گرافیک در آموزش دینی کودکان، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
16. ضیاء آذری، شهریار (1389)، عیار استعاره بررسی نقش استعاره در بیان مفاهیم انتزاعی به زبان عینی و ملموس.
17. فدوی، محمد (۱۳۷۱)، تصویر‌سازی و تاریخچه آن، رشته نقاشی، تربیت مدرس، تهران: دانشکده هنر.
18. قائینی، زهره و محمدهادی محمدی (1380)، تاریخ ادبیات کودکان ایران، 10ج، تهران: چیستا.
19. کپس، جئورگی (۱۹۴۶)، زبان تصویر، مبادی سواد بصری، تهران: سروش.
20. مددپور، محمد (1390)، حقیقت و هنر دینی، تهران: سوره مهر.
21. مرزبان، پرویز (1381)، فرهنگ مصور هنرهای تجسمی، حبیب معروف، تهران: سروش.
22. میرزابیگی، علی (1378)، نقش هنر در آموزش و پروش بهداشت روانی کودکان، تهران: مدرسه.
23. مقدسی، حمیده (1372)، روان‌شناسی هنر برای کودکان عادی و استثنایی، تهران: فرزانگان.
24. معین نمینی، سوسن (1372)، نقش نقاشی در تعلیم و تربیت کودک، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر رشته نقاشی.
25. مانی قلم، مبنا (تیر 1384)، «کودک و تصویر»، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش۳۹.
26. محمدقاسمی، حمید (1387)، جلوه‌هایی از هنر تصویرآفرینی در قرآن.
27. مهرمحمدی، محمود (1358)، حقوق تعلیم و تربیتی کودک و نسبت آن با تربیت هنری، گارگاه آموزشی حقوق کودک، تهران.
28. مهرمحمدی، محمود (1358)، «تبیین چرخش زیباشناسانه در تعلیم و تربیت درس‌های خرد و کلان برای بهبود کیفیت آموزش با الهام از عالم هنر»، فصلنامه تعلیم و تربیت.
29. میر‌هادی، توران (1384)، «ضعف‌های تصویرگری کتاب کودک در ایران»، ویژه‌نامه رویش، ویژه جشن بزرگ کودکان، ش2، بهمن ۱۳۷۰، ص۲۸ تا ۳۲، کتاب ماه کودک و نوجوان، خرداد، شماره ۹۲.
30. نواب صفوی، مینا (1381)، گزارش اعتباربخشی راهنمای برنامه درسی هنر دوره ابتدایی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تهران: دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی.
31. ویگوتسکی، لوسمنوویچ (1384)، روان‌شناسی هنر، ترجمۀ بهروز عزبدفتری، تبریز: دانشگاه تبریز.