Education and training based on the management of inclinations is one of the new approaches in religious education, the main solution of which is jihad with the soul and its main goal is to increase the ability of educators to manage inclinations. The following article aims to examine this approach to religious education in the ideas of Hujjat al−Islam and Muslimeen Panahian. The explanation of this approach begins with the pathology of the current state of education in the country and the focal point of religious education and leads to a revision of the concept of religious education. In this article, using the qualitative analysis method, the general framework of this approach is introduced, including the characteristics of religious education based on the management of desires, foundations, goals, content, presentation methods, educational environment, and stages of religious education.In this approach, the goal of religious education is to provide a program for managing tendencies and empowering the teacher to oppose the lovable. Informing the teacher about all kinds of tendencies and providing exercises to increase the strength of opposition to the air of the breath is one of the characteristics of the content, methods and educational atmosphere of this approach. In the stages of religious education, in the first period, the focus is on recognizing desires, and the second period is followed based on paying attention to deeper and hidden desires.
پناهیان، علیرضا، ب، سخنرانی، «راز عبور از رنج های زندگی و رسیدن به لذات بندگی»، 1395. برگرفته از: http://panahian.ir/post/3322
پناهیان، علیرضا، سخنرانی، «تأملی در معنا و مفهوم تربیت دینی»، جلسه اول، برنامه تلویزیونی سمت خدا، 1388.
پناهیان، علیرضا، سخنرانی، «تأملی در معنا و مفهوم تربیت دینی»، جلسه دوازدهم، برنامه تلویزیونی سمت خدا، 1388.
جمعی از نویسندگان (1388). تربیت دینی در جامعة اسلامی معاصر؛ مقالات برگزیده. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
جوادى آملى، عبداللّه، شریعت در آینه معرفت، تهران: مرکز نشر فرهنگى رجاء، 1373.
خالقخواه، علی؛ مسعودی، جهانگیر (1389). «رویکرد تربیت دینی با توجه به دو مولفه عقل محوری و ایمانمحوری»، مطالعات تربیتی و روانشناسی، دورۀ یازدهم، ش 2.
داوودی، محمد، سیرۀ تربیتی پیامبر و اهل بیت : تربیت دینی، ج دوم، زیر نظر علیرضا اعرافی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1386.
سبحانینژاد، مهدی، احمدآبادی آرانی، نجمه، محمدی، آزاد و اشرفی، فاطمه (1393). « تبیین ماهیت، ابعاد و مؤلفه های علم تربیت دینی»، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، سال هجدهم، ش 1.
عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، تهران: امیرکبیر، 1363.
قاسمپور راوندی، محسن (1390). «جایگاه عقل در تربیت دینی از دیدگاه علامه طباطبایی»، پژوهش دینی، ش 22.
مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش عقائد (دورۀ کامل سه جلدی)، تهران: شرکت چاپ و نشر بین الملل، 1383.
موحدی محصل طوسی، مرضیه؛ مهر محمدی، محمود؛ صادق زاده، علی رضا؛ نقی زاده، حسن (1392). «نقد طبقهبندیهای موجود از رویکردهای تربیت دینی و ارائة یک طبقهندی مفهومی جدید»، پژوهش نامة مبانی تعلیم و تربیت، سال سوم، ش 1.
Hosseini, S. Y., Davoodi, M., & Nowzari, M. (2023). The approach of religious education based on the management of trends; Religious education in the thought of Hojjat−al−Islam wa −al− Muslimin panahyan. Journal of Islamic Education, 18(46), 59-82. doi: 10.30471/edu.2023.9214.2729
MLA
Seyed Yaser Hosseini; Mohamad Davoodi; Mahmood Nowzari. "The approach of religious education based on the management of trends; Religious education in the thought of Hojjat−al−Islam wa −al− Muslimin panahyan". Journal of Islamic Education, 18, 46, 2023, 59-82. doi: 10.30471/edu.2023.9214.2729
HARVARD
Hosseini, S. Y., Davoodi, M., Nowzari, M. (2023). 'The approach of religious education based on the management of trends; Religious education in the thought of Hojjat−al−Islam wa −al− Muslimin panahyan', Journal of Islamic Education, 18(46), pp. 59-82. doi: 10.30471/edu.2023.9214.2729
VANCOUVER
Hosseini, S. Y., Davoodi, M., Nowzari, M. The approach of religious education based on the management of trends; Religious education in the thought of Hojjat−al−Islam wa −al− Muslimin panahyan. Journal of Islamic Education, 2023; 18(46): 59-82. doi: 10.30471/edu.2023.9214.2729