 
								Document Type : Research Paper
Authors
1 PhD Student in Cultural Policy Department, Faculty of Culture and Social and Behavioral Sciences, Baqir al-Olum University, Qom, Iran
2 PhD Student in Ethics and Philosophy Department, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Qom, Qom, Iran
3 PhD in Muslim Social Studies, Faculty of Culture and Social and Behavioral Sciences, Baqir al-Olum University
Abstract
Keywords
آذین، احمد و سید محمود موسوی. (1388). «بررسی نقـش عوامـل آموزشـگاهی بـر سـازگاری اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان فریدون شهر». مجله جامعهشناسی کاربردی، 22(1 شماره پیاپی 41): 183-200.
ابن سلیم، حسین وبولرباح، زرقط. (2019). «دور المدرسة فی ترسیخ قیم المواطنة لدى المتعلمین: دراسة تحلیلیة». مجلة الإناسة و علوم المجتمع،ع6، ص166-194. *
الترهونی، صالحة علی رمضان؛ ساسی، آمنة سلیمان محمود.(2020) «دور المناهج التربویة- التعلیمیة-فی تأصیل الهویة الوطنیة : دراسة تحلیلیة». المجلة العلمیة للعلوم التربویة و الصحة النفسیة. مج2، ع5 (کانون الأول 2020)، ص219-237، 19ص.*
ایزدی کیا، علی اکبر. (1389). «بررسی برنامه پنهان مدارس جمهوری اسلامی ایران و نقش آن در تشکیل هویت ملی جوانان». پایاننامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان همدان.*
صادقی قطبآبادی، فرزانه؛ زارعی، مریم؛ ترابی، پریسا؛ فلاح، حسین؛ مینایی، مینا؛ نوبختحقیقی، فرید؛ رضوانی، ابوالقاسم و زهرا عبداللهی. (1400). بسته آموزشی تغذیه در برنامه تحول سلامت در نظام بهداشت ویژه پزشکان شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت. اندیشه ماندگار.
جمشیدی حسینآبادی، فرزانه. (1402). «شکل گیری و تقویت هویت اسلامی - ایرانی در مدرسه». سومین کنفرانس ملی مطالعات کاربردی در فرآیندهای تعلیم و تربیت. میناب.*
چهاردولی، آیلین. (1392). «بررسی درک دبیران دوره متوسطه شهرستان شاهیندژ از نقش نظام آموزشی در رشد اجتماعی و هویت دانشآموزان». پایاننامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز.*
حاج حسینی، منصوره؛ پورتیموری، حمیده و محمد خدایاریفرد. (1400). «واکاوی نقش مدرسه در ساخت هویت اخلاقی دانشآموزان». مجله روانشناسی، 4(25): 540-549. *
خباز، مسعود؛ سعدیپور، اسماعیل و نورعلی فرخی. (1389). «آزمون مدل علی رابطه بین سبکهای فرزندپروری، سبکهای هویت و تعهد هویت در نوجوانان». فصلنامه روانشناسی تربیتی، 6(16): 128-145.
خنیفر، حسین. (1396). اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی رویکردی نو و کاربردی. تهران: انتشارات نگاه دانش.
خواجهزاده، اسما؛ براتی، زهرا؛ کامران کله بستی، شهربانو و محمدحسام شهیدی. (1402). «نقش پر رنگ خانواده و مدرسه در شکل دهی به هویت دینی فرزندان». دومین کنفرانس ملی تازه های روانشناسی تکاملی و تربیتی. بندرعباس. *
دارابی، سارا. (1390). «هویت دانشآموزان در میانهی گفتمان خانواده و مدرسه موردمطالعه: دانشآموزان دختر شاغل به تحصیل در دبیرستانهای دولتی شهر ایلام». پایاننامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. *
دیلمصالحی، بهروز. (1385). اسطوره و حماسه، دو بنیاد هویت ایرانی. تهران: موسسه مطالعات ملی.
رضوی، اقدس سادات. (1383). «نوجوانی و هویتیابی». مشاور مدرسه، 5(1): 16-20.
سلیمیان، سیمین. (1392). «بررسی تأثیر مؤلفههای آموزشوپرورش بر شکلگیری هویت ملی دانشآموزان مدارس راهنمایی منطقه 2 آموزشوپرورش شهر تهران». پایاننامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.*
طالبزاده نوبریان، محسن و کوروش فتحی واجارگاه. (1382). مباحث تخصصی در برنامه درسی. تهران: آییژ.
عباسپور، عباس؛ رئوف ملایری، مریم؛ بهشتی، سعید و حسین اسکندری. (1397). «نقش خانواده و مدرسه در شکلگیری هویت جنسیتی دختران». آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران. 6(3): 302-311. *
فیاض، ایراندخت و فریبا ایمانی قوشچی. (1390). «بررسی نمادهای هویت ملی در کتابهای درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره متوسطه رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک در سال تحصیلی 89-1388». فصلنامه روانشناسی تربیتی، 6(17): 30-68.
گیدنز، آنتونی. (1390). جامعهشناسی. تهران: نی.
گلمحمدی، احمد. (1381). جهانیشدن، فرهنگ و هویت. تهران: نشر نی.
لهراسبی، ابوالحسن. (1393). «بررسی تأثیر برنامهدرسی پنهان بر تقویت هویت ملی و دینی دانشآموزان دورهی متوسطه آموزش و پروش منطقه 5 شهر تهران سال تحصیلی 92-93». پایان نامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. *
معین مهر، صدیقه و وحید مجیدی. (1401). «شناسایی معیارهای طراحی معماری مدرسه مبتنیبر نظریة حرکت جوهری ملاصدرا بهمثابة عامل مؤثر در شکلگیری هویت انسان (بررسی پنج نمونه از مدارس معاصر در ایران)». فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی، 8(2): 101-132. *
نجفی علمی، محمود. (1389). «فناوری اطلاعات، نوجوانان و بحران هویت». ره آورد نور، 9 (32 (49)): 12-32.
نقیبزاده جلالی، میر عبدالحسین. (1381). نگاهی به فلـسفه آموزشوپرورش. ویراسـت 3. تهران: طهوری.
ولیان، علیرضا؛ طاهری کلانی، جعفر. (1400). زیستبوم نوآوری، سیاستگذاری نوآوری با رویکرد سیستمهای پیچیده. تهران: ادیبان روز.
یاوری، الهام. (1396). «کارکرد نظام مشاوره مدرسه در فرایند شکلگیری هویت نوجوانان برحسب انتخاب رشته تحصیلی از دیدگاه مشاوران مدرسه و دانشآموزان دختر پایه نهم دوره متوسطه». پایان نامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه مازندران. *
Abbaspour, A., Raouf Malayeri, M., Beheshti, S., & Eskandari, H. (2018). The role of family and school in shaping girls’ gender identity. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion, 6(3), 302–311. http://journal.ihepsa.ir/article-1-1009-fa.html [In Persian]
Akshar Arbol. (n.d.). *School as an ecosystem*. Retrieved from https://www.akshararbol.edu.in/school-as-an-ecosystem.
Al-Tarhouni, S. A. R., & Sassi, A. S. M. (2020). The role of educational curricula in consolidating national identity: An analytical study. The Scientific Journal for Educational Sciences and Psychological Health, 2(5), 219–237. https://search.emarefa.net/detail/BIM-1261102 (In Arabic)
Azin, A., & Mousavi, S. M. (2011). Investigating the role of school-related factors in the social adjustment of secondary school students in Fereydunshahr (academic year 2009/2010). Applied Sociology (Journal of Humanities Research, University of Isfahan), 22(1 [Serial No. 41]), 183–200. https://sid.ir/paper/154991/fa [In Persian]
Barton, A.C., & Kang, H., & Tan, E., & O’Neill, T. (2012). Crafting a future in science: Tracing middle school girls’ identity work over time and space. https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0002831212458142
Calabrese Barton, A., Kang, H., Tan, E., O’Neill, T. B., Bautista-Guerra, J., & Brecklin, C. (2013). Crafting a future in science: Tracing middle school girls’ identity work over time and space. American Educational Research Journal, 50(1), 37–75.
Chahardouli, A. (2013). An investigation of high school teachers’ perception in Shahin Dezh regarding the role of the educational system in students’ social development and identity formation (Master’s thesis). University of Tabriz. [In Persian]
Darabi, S. (2011). Student identity between family and school discourse: A study of female high school students in public schools of Ilam (Master’s thesis). University of Tehran. [In Persian]
DeKruyf, L., & Trice-Black, S., & W. Auger, R. (2013). The Role of School Counselors in Meeting Students’ Mental Health Needs: Examining Issues of Professional Identity. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2156759X0001600502
Deylam Salehi, B. (2006). Myth and epic: Two foundations of Iranian identity. Tehran: National Studies Institute. (Issue 27), 3–24. https://www.rjnsq.ir/article_100778.html [In Persian]
Ibn Salim, H., & Boulrabah, Z. (2019). The role of the school in consolidating the values of citizenship among learners: An analytical study. Anthropology and Social Sciences Journal, 2019(6), 166–194. https://search.emarefa.net/detail/BIM-1288327 (In Arabic)
Edutopia. (n.d.). *What kind of ecosystem is your school?* Retrieved from https://www.edutopia.org/blog/what-kind-ecosystem-your-school-maurice-elias
Erikson, E.H. (1968). Identity:Youth And Crisis.New York: W.W. Norton And Company Inc.
Fayyaz, I., & Imani Qushchi, F. (2010). Examining national identity symbols in high school history and social science textbooks for humanities, experimental sciences, and math-physics disciplines in the 2009–2010 academic year. Quarterly Journal of Educational Psychology, 6(17), 30–68. https://jep.atu.ac.ir/article_2282.html [In Persian]
Giddens, A. (2011). Sociology. Tehran: Ney. [In Persian]
Golmohammadi, A. (2002). Globalization, culture, and identity. Tehran: Nashr Ney. [In Persian]
Haj Hosseini, M., Pourtimouri, H., & Khodayarifard, M. (2021). Exploring the role of school in shaping students’ moral identity. Journal of Psychology, 4(25), 540–549. http://www.iranapsy.ir/Article/22004 [In Persian]
Izadikia, A. A. (2010). An investigation of the hidden curriculum in schools of the Islamic Republic of Iran and its role in shaping the national identity of youth (Master’s thesis). Payame Noor University, Hamadan Province. [In Persian]
Jamshidi Hosseinabadi, F. (2023). Formation and strengthening of Islamic-Iranian identity in school. In The 3rd National Conference on Applied Studies in Educational Processes, Minab, Iran. https://civilica.com/doc/1844414 [In Persian]
Kaplan, A., & Flum, H. (2012). Identity formation in educational settings: A critical focus for education in the 21st century. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2012.01.005
Khabaz, M., Saadipour, E., & Farkhi, N. (2010). Testing a causal model of the relationship between parenting styles, identity styles, and identity commitment in adolescents. Quarterly Journal of Educational Psychology, 6(16), 128–148. https://jep.atu.ac.ir/article_2279.html [In Persian]
Khanifar, H. (2017). Principles and fundamentals of qualitative research methods: A new and practical approach. Negah Danesh Publications. [In Persian]
Khajehzadeh, E., Barati, Z., Kamran Kalebasti, S., & Shahidi, M. H. (2023). The prominent role of family and school in shaping children’s religious identity. In The 2nd National Conference on Advances in Developmental and Educational Psychology, Bandar Abbas, Iran. https://civilica.com/doc/1945382 [In Persian]
Lahrasbi, A. (2014). Investigating the impact of the hidden curriculum on strengthening national and religious identity among secondary school students in District 5 of Tehran Education Department during the 2013–2014 academic year (Master’s thesis). Islamic Azad University, Central Tehran Branch. [In Persian]
Lannegrand, L., & A. Bosma, H. (2006). Identity development-in-context: The school as an important context for identity development. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s1532706xid0601_6
Moeinmehr, S., & Majidi, V. (2022). Identifying architectural design criteria for schools based on Mulla Sadra’s theory of substantial motion as an effective factor in human identity formation: A study of five contemporary schools in Iran. Quarterly Journal of Fundamental Research in Humanities, 8(2), 101–132. http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-443-fa.html [In Persian]
Najafi Elmi, M. (2010). Information technology, adolescents, and identity crisis. Rahavard Noor, 9(32 [49]), 12–32. http://noo.rs/8LpHH [In Persian]
Naqibzadeh Jalali, M. A. H. (2002). A look at the philosophy of education (3rd ed.). Tehran: Tahouri. [In Persian]
Oriyama, K. (2010). Heritage language maintenance and Japanese identity formation: What role can schooling and ethnic community contact play?. https://brill.com/view/journals/hlj/7/2/article-p237_5.xml
Razavi, A. S. (2004). Adolescence and identity formation. School Counselor, 16–20. https://ensani.ir/fa/article/229137 [In Persian]
Reay, D. (2009). Identity making in schools and classrooms. http://dx.doi.org/10.4135/9781446200889.n15
Rich, Y. (2012). High school identity climate and student identity development. http://dx.doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.06.002
Salimian, S. (2013). Investigating the impact of educational components on the formation of national identity among middle school students in District 2 of Tehran’s Education Department (Master’s thesis). Islamic Azad University, Central Tehran Branch. [In Persian]
Schwartz, S. J. (2005). A new identity for identity research: Recommendations for expanding and refocusing the identity literature. Journal of Adolescent Research, 20,293- 308. http://dx.doi.org/10.1177/0743558405274890
Tajfel, H. (1972). The context of social psychology: A critical assessment, Oxford, England: Academic Press.
Talebzadeh Nobarian, M., & Fathi Vajargah, K. (2003). Specialized topics in curriculum. Tehran: Ayij. [In Persian]
Torabi, P., Abdollahi, Z., Minaei, M., & colleagues. (2021). Nutrition training package in the Health Transformation Plan of the healthcare system for physicians working in comprehensive health service centers. Andisheh Mandegar. [In Persian]
Valian, A., & Taheri Kolani, J. (2021). Innovation ecosystem: Innovation policy with a complex systems approach. Tehran: Adiban Rooz. [In Persian]
Verhoeven, M., & Astrid M. G. Poorthuis, & Volman, M. (2018). The Role of School in Adolescents’ Identity Development. A Literature Review. https://link.springer.com/article/10.1007/s10648-018-9457-3
WHO. (2023). Global Accelerated Action for the Health of Adolescents (AA-HA!) - Second edition: Guidance to support country implementation. Retrieved from https: //www. who. int/publications/i/item/9789240081765
Yavari, E. (2017). The role of the school counseling system in the identity formation process of adolescents based on field of study choice: Perspectives of school counselors and ninth-grade female students (Master’s thesis). University of Mazandaran. [In Persian]