Ways of Teaching Theology to children through Childish Poems

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor in Persian Language and Literature/ Arak University

2 Faculty Member in Department of Persian Language and Literature/ Islamic Azad University of Farahan

Abstract

No doubt, teaching great and transcendental Quranic propositions to children, through a dynamic and effective method, requires a special delicacy. The present article aims at investigating the ways of teaching religious thought in knowing God in childish literature and seeks to answer the following questions: “What is the importance of teaching theology to children?” and “what devices do composers of childish poems use to familiarize children with God in an effective and interesting way?” The research method was content analysis, and we extracted the devices in teaching theology to children after studying the collections of poems related to theology composed for children. Introducing God’s attributes, familiarizing the children with natural phenomena, recalling and highlighting God’s blessings, and teaching prayers are among ways of familiarizing children with God in childish poems.

Keywords


*  قرآن کریم، ترجمه محمدمهدی فولادوند.
*  نهج‌البلاغه، ترجمه سیدجعفر شهیدی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
1. ابراهیمی، جعفر (1381)، می‌شمارم برگ‌های باغ را، مشهد: به نشر.
2. اسلامی، مریم (1393)، شعرهایی برای شکرگزاری، تهران: قدیانی.
3. پوروهاب، محمود (1395)، فارسی سوم دبستان(خوانداری)، تهران: اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
4. سیف، علی‌اکبر (1388)، روان‌شناسی پرورشی نوین: روان‌شناسی یادگیری و آموزش، تهران: دوران.
5. شعبان‌نژاد، افسانه (1386)، خدایا تو خوبی(آثار شاعران معاصر برای نوجوانان)، تهران: کتاب نیستان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
6. شعبانی، اسدالله (1386)، خدایا تو خوبی(آثار شاعران معاصر برای نوجوانان)، تهران: کتاب نیستان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
7. ــــــــــــــــ (1395)، تکه‌ای از دریا: گزیده شعر برای نوجوانان، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
8. صمصامی، نسرین (1395)، فارسی سوم دبستان(خوانداری)، تهران: اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
9. کریمی، عبدالعظیم (1385)، رویکردی نمادین به تربیت دینی با تأکید بر روش‌های اکتشافی، تهران: قدیانی.
10. کیانوش، محمود (1358 الف)، آفتاب خانه ما (دفتر ششم)، تهران: انتشارات توکا.
11. ــــــــــــــــ (1370)، باغ ستاره‌ها، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
12. ـــــــــــــــ (1358 ب)، طاق هفت رنگ، تهران: توکا.
13. عبرت نائینی، محمدعلی (1376)، دیوان کامل عبرت نائینی، به تصحیح و اهتمام مجتبی برزآبادی فراهانی، تهران: سنائی.
14. علاء، افشین (1390)، نسیم دختر باد، تهران: قدیانی.
15. مولوی، جلال‌الدین (1371)، مثنوی معنوی، به سعی و اهتمام رینولد نیکلسون، تهران: امیرکبیر.
16. نیک‌طلب، بابک (1394)، نردبانی از ستاره، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
17. هاشمی، منیژه (1391)، خوش به حال رودخانه، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
18. هنرجو، حمید (1387)، پنجره‌های آسمان(72 شعر درباره خداوند)، به همت بابک نیک‌طلب، تهران: نشر افق.
19. ـــــــــــــ (1391)، کاشکی مال من بود بالت، تهران: تجلی مهر.
 
مقالات
20. استادزاده، زهرا (پاییز و زمستان 1391)، «بررسی محتوایی اشعار کودکانه پروین دولت آبادی»، مطالعات ادبیات کودک، ش2، ص1−24.
21. اسکندری، حسین (آبان 1373)، «بررسی مفهوم خدا در کودکان 4تا 12 ساله»، تربیت، ش92، ص6−9.
22. باهنر، ناصر (پاییز و زمستان 1388)، «تعلیم و تربیت و دنیای ناشناخته دینی کودکان»، اسلام و پژوهش‌های تربیتی، ش2، ص203−235.
23. سلیمانی، محمدرضا؛ میمنت عابدینی؛ حسین فقیهی و فروزان عشوری (پاییز و زمستان 1395)، «تحلیل محتوای مؤلفه‌های دینی در مجلات کودک و نوجوان»، تربیت اسلامی، ش23، ص7−19.
24. فضل‌الله، محمد‌رضا (پاییز 1379)، «درآمدی بر تربیت دینی با توجه به پیشرفت ادراکات دینی در کودکان و نوجوانان»، ترجمۀ فرزدق اسدی، تربیت اسلامی، ش3، ص139.
25. محسن‌پور، بهرام (تابستان 1388)، «نقش پیش‌فرض‌های متافیزیکی در تحقیقات روان‌شناسی و علوم تربیتی»، روش‌شناسی علوم انسانی، ش59، ص23−37.
26. محمدی، مهدی (بهار و تابستان 1391)، «بررسی داستان‌های دینی کودکان و نوجوانان ...»، مطالعات ادبیات کودک، ش1، ص110−138.
27. نوذری، محمود (پاییز و زمستان 1390)، «آموزش دینی در دوره کودکی: ارزیابی انتقادی رویکرد روان‌شناختی»،تربیت اسلامی، سال ششم، ش13، ص173−192.
28. نعیمی، زری (پاییز 1379)، «خدا، خشونت و عشق (پژوهشی در آسب‌شناسی ادبیات کودک)»، پژوهشنامه ادبیات کودک، ش22، ص12−35.