The Dimensions of Thought in the Holy Quran and its Educational Implications in Intellectual Education of Children and Juveniles

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor in Kharazmi University (Author in chief)

2 MA in Educational Sciences, Imam Sadeq University

Abstract

One of the aspects of the Holy Quran’s teachings is that they invite man to thinking so that the man’s path to pure life is paved.
Therefore, this paper evaluate some concepts of thinking in the Quran. In the first step, the dimensions of thought are examined under two axes: ‘thinking’ and ‘its accessories’. The research method is analysis and conceptual interpretation.
The result indicates that the subjects of thinking include earthly creatures, sea creatures, the creatures of the sky, creatures common in sky and earth, history of nations, one’s self, divine book and the nature of this world and the hereafter; Moreover, the accessories of the thinking include accompaniment of thinking and knowledge, having the scientific spirit, ability to evaluate and judge, freedom from the bonds of the social habits.
Furthermore, this study reveals that the dimensions of thinking can influence intellectual thinking of the children if the verse attitude to the universe is broadened, obtaining the knowledge from the original sources is provided, and language and self-recognition skills are extended.

Keywords


* قرآن کریم.
باقری، خسرو (1389)، درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
بهشتی، سعید (1379)، نظام تربیت عقلانی بر مبنای سخنان امام علیg، رساله دکتری، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد (1416)، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق و ضبط سیدمحمد گیلانی، تهران: مکتب الرضویه.
شرفی، محمدرضا (1381)، تفکر برتر، تهران: سروش.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1374)، تفسیر المیزان، 20ج، ترجمه محمدباقر موسوی همدانی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
قرشی،علی‌اکبر (1361)، قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مطهری، مرتضی (1387)، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران: صدرا.
ملکی، حسن (1379)، «تربیت عقلانی در نهج‌البلاغه و دلالت‌های آموزشی آن»، مجموعه مقالات همایش تربیت در کلام و سیره امام علیg، تهران: مرکز مطالعات تربیت اسلامی.
مکارم شیرازی، ناصر (1386)، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه.