Methodological Turn in Setting Goals for Religious Education

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student in Philosophy of Education, Ferdowsi University, Mashhad

2 Associate Professor in Ferdowsi University, Mashhad

3 Faculty Member in Department of Jurisprudence and Basics of Legal Reasoning, Educator in Seminary of Mashhad

4 Professor in Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

The primary purpose of this paper is to explain the challenges existing in the current goal setting for religious education by introducing a new method based on the Hadiths representing the best of Muslims. So first we describe the gap between the ultimate goals and lower-level goals, the passive role of the goals, the risk of eclecticism and ambiguity in a combination of religious thought and the requirements of the contemporary approaches. Second, we identify, analyze and formulate Hadiths containing the best Muslims with two types of structures: general supreme characteristics, and general supreme features with a  reference to goals setting. At the final section of this paper, to resolve the challenges in goal setting for religious education, we have investigated the alternative approach, a posterior division, modification with two criteria, the timelessness of supreme adjective, semantic pluralism and the unification of evidence, as well as clustering of the audiences.

Keywords


  1. شریف الرضی، محمد بن حسن، نهج البلاغه (1388)، ترجمه حسین انصاریان، قم: دارالعرفان.
  2. اعرافی، علیرضا (1386)، درآمدی بر تعلیم و تربیت اسلامی (2) (اهداف تربیت از دیدگاه اسلام)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تهران: سمت.
  3. الهی‌زاده، محمدحسین (1395)، تربیت سیاسی، اجتماعی، وحیانی، مشهد: مؤسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره.
  4. باقری، خسرو (1387)، درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، ج 2، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  5. باقری، خسرو (1390)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ج1، تهران: مدرسه.
  6. پاینده، ابوالقاسم (1382)، نهج الفصاحة، تهران: دنیای دانش.
  7. حسن، عباس (2012)، النحو الوافی، بیروت: دار المعارف.
  8. دارمی، عبدالله (1421ق)، مسند الدارمی المعروف بـ : (سنن الدارمی)، ریاض: دار المغنی.
  9. دلبری، سیدمحمد؛ عباس مصلایی‎پور و حسن ملکی (1393)، «الگوی اهداف تربیت دینی مبتنی بر آموزه‎های قرآن کریم»، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال سیزدهم، شماره 50.
  10. رستمی‎نسب، عباسعلی (1392)، هدف غایی در تربیت دینی با رویکردی اسلامی، https://rasekhoon.net.
  11. رسولی محلاتی، هاشم (1378)، غرر الحکم و درر الکلم آمدی (به صورت موضوعی) با شرح و ترجمه فارسی، شامل بیش از پنج هزار از کلمات قصار امیرالمومنین علی بن ابی طالبg، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
  12. رشاد، علی‎اکبر (1383)، سنت‌پژوهی، فصلنامۀ حقوق اسلامی، دوره 1، شماره 3، ص9-43.
  13. سیبویه، عمرو بن عثمان بن قنبر الحارثی بالولاء، أبو بشر (1408هـ - 1988م )، الکتاب، تحقیق السلام محمد هارون، القاهرة: مکتبة الخانجی، الطبعة: الثالثة، عدد الأجزاء: 4.
  14. شکوهی، غلامحسین (1367)، تعلیم و تربیت و مراحل آن، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
  15. شیخی، ح. و محمدی ری‌شهری، م. (1389)، میزان الحکمة (با ترجمه فارسی)، قم: مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، سازمان چاپ و نشر.
  16. الصدوق، ابی جعفرمحمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی (1390ق)، من لا یحضره‌الفقیه، تحقیق السید حسن الموسوی الخراسان، ج3، تهران: دارالکتب‌الاسلامیه.
  17. کاویانی، محمد (1388)، «تربیت اسلامی (گذر از اهداف کلی به اهداف رفتاری)»، علوم قرآن و حدیث: پژوهشهای میان رشتهای قرآن کریم، شماره 3، ص79-91.
  18. کرمی، فاطمه (1391)، واکاوی معیارهای تفضیل در روایات کافی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
  19. کیلانی. ماجد عرسان (1998)، اهداف التربیه الأسلامیه، بیروت: مؤسسه الرّیان.
  20. کیلانی، ماجد عرسان (1389)، فلسفه تربیت اسلامی، ترجمه بهروز رفیعی، تهران: سمت.
  21. متقی، علاءالدین (1419ق)، کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، بیروت: دار الکتب العلمیه.
  22. مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
  23. میکائیلو، غلامحسین و خلیل سلطان القرائ (1394)، «اهداف و روش‎های تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام»، بصیرت و تربیت اسلامی، سال دوازدهم، شماره 35، ص97-122.
  24. عالم‎زاده نوری، محمد (1391)، «بررسی ساختار تفضیل در استنباط نظام اخلاقی از گزاره‎های دینی، پژوهش‎های قرآنی»، شماره 69، ص60−91.

25. یالجن، مقداد (1424ق)، اهداف التربیه الأسلامیه و غایتها، ج1، ریاض: دار عالم الکتب.