1. اسفندیار، محمدرضا (1384)، آشنایان ره عشق: مجموعه مقالاتی در معرفی شانزده عارف بزرگ، تهران: مرکز نشر دانشگاهی: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
2. جامی، عبدالرحمن بن احمد (1370)، نفحات الانس من حضرات القدس، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمود عابدی، تهران: اطلاعات.
3. حمویه، غیاثالدین (1389)، مرادالمریدین، مقدمه، تصحیح و تعلیقات علیاصغر میرباقریفرد و زهره نجفی؛ زیر نظر مهدی محقق و علیاصغر میرباقریفرد، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران−دانشگاه مک گیل.
4. حیدری عبدی، احمد (1374)، «نظام تربیت در ژاپن و مقایسۀ آن با نظام تربیت در ایران»، مجله تعلیموتربیت، شماره 43، ص49−86.
5. خطیب بغدادی، ابوبکر احمد بن علی (بیتا)، تاریخ بغداد، ج7، بیروت: دارالکتب العلمیه.
6. خلیلی، نیک محمد (1395)، نقش ارتباط مؤثر استاد و طلبه بر پیشرفت تحصیلی طلاب جامعه المصطفی العالمیهs، پایاننامه کارشناسی ارشد، پژوهشکده علوم اسلامی.
7. دهباشی، مهدی و سیدعلیاصغر میرباقریفرد (1388)، تاریخ تصوف (1)، تهران: سمت.
8. رادمهر، فریدالدین (1378)، جنید بغدادی (تاج العارفین): شرحی بر زندگی، افکار و آثار جنید بغدادی، تهران: روزنه.
9. رضایی، مهدی (1387)، مکتب جنیدیه؛ ریشهها و اندیشهها، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران.
10. رمضانی، فاطمه؛ محمدحسین حیدری و رضاعلی نوروزی (1396)، «معلم الهامبخش کیست؟ کنکاشی در سلوک و منش چهار معلم برجسته ایران در دوره معاصر»، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 37(25)، ص57−77.
11. زرینکوب، عبدالحسین (1362)، ارزش میراث صوفیه، تهران: امیرکبیر.
12. زرینکوب، عبدالحسین (1367)، جستجو در تصوف ایران، تهران: چاپخانۀ سپهر.
13. زینالی خامنه، کاوه (1390)، اصول و روشهای تربیت عرفانی در اندیشههای امام خمینیe، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
14. سبحانینژاد، مهدی و رحیمه رسولی (1388)، «تبیین جایگاه و ضرورت شاگردپروری و مؤلفههای آن بهمنظور اثربخشسازی نظام آموزش و پژوهش دانشگاهی»، مطالعات معرفتی در دانشگاه، 44، ص80−112.
15. سهلگی، محمد بن علی (1384)، النور (دفتر روشنایی: از میراث عرفانی بایزید بسطامی)، ترجمۀ محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
16. شمشیری، بابک (1385)، تعلیم و تربیت از منظر عشق و عرفان، تهران: طهوری.
17. شهید ثانی (1359)، منیه المرید فی آداب المفید و المستفید، آداب تعلیموتربیت در اسلام، ترجمۀ محمدباقر حجتی، بیجا: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
18. صدرا، محمدباقر (1371)، مردان خدا (تحریری دیگر از تذکره الاولیاء)، بیجا: سلسله نشریات ما.
19. صدیق، عیسی (1354)، تاریخ فرهنگ ایران (از آغاز تا زمان حاضر)، تهران: چاپخانۀ زیبا.
20. عابدی جعفری، حسن؛ محمدسعید تسلیمی؛ ابوالحسن فقیهی و محمد شیخزاده (1390)، «تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی»، اندیشه مدیریت راهبردی، 10، ص151−198.
21. عطار نیشابوری، محمد بن ابراهیم (1386)، تذکره الاولیا، بررسی، تصحیح متن، توضیحات و فهارس از محمد استعلامی، تهران: زوار.
22. غفاری هشجین، زاهد؛ کشاورزی شکری، عباس و میرزا محمدی، محمدحسن و آمرورامینی، نرگس (1391) «مؤلفههای اخلاق علمی و شاگردپروری در سیره علمی−آموزشی امام خمینیe»، تربیت اسلامی، شماره 15، ص65−88.
23. فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی (1372)، المحجه البیضا فی تهذیب الاحیاء (راه روشن)، ترجمۀ محمدصادق عارف، ج6 و 5، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
24. کبری، شیخ نجمالدین (1368)، فوائح الجمال و فواتح الجلال، ترجمۀ محمدباقر ساعدی خراسانی، به اهتمام حسین حیدرخانی مشتاقعلی، تهران: مروی.
25. ماستری فراهانی، محمدمهدی (1392)، بررسی آموزههای آداب استادی و ادب شاگردی در آثار شاخص ادب فارسی تا قرن هشتم، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی.
26. محسنی، منوچهر (1346)، تحقیق در احوال و آثار شیخ نجمالدین کبری اُویسی، تهران: شرکت سهامی چاپ و انتشارات کتب ایران.
27. محمدی، کاظم (1392)، نجمالدین کبری، پیر ولی تراش، کرج: انتشارات نجم کبری.
28. ملکی، حسن (1389)، تعلیموتربیت اسلامی با رویکرد کلاننگر، تهران: عابد.
29. میرباقریفرد، سیدعلیاصغر (1391)، «عرفان عملی و نظری یا سنت اول و دوم عرفانی؟ (تأملی در مبانی تصوف و عرفان اسلامی)»، پژوهشهای ادب عرفانی (گوهر گویا)، 2(6)، ص65−88.
30. میرزایی، خلیل (1395)، کیفیپژوهی: پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامهنویسی، ج2، تهران: فوژان.
31. هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان (1380)، کشفالمحجوب، تصحیح ژوکوفسکی، تهران: انتشارات طهوری.
32. raina, R., (1999), “What make a teacher good?”, Education week, 34, pp.18−19.