The investigation of religious education parameters in child development journals: a content analysis

Document Type : Research Paper

Author

PhD student of psychology and retarder children, university of Isfahan, Instructor at Farhangian university, Allameh Amini Tabriz campus

Abstract

The main aim of this research is to analyze the content of the child development journals in religious education. The methodology used in the study is descriptive- content analysis. The population of the study was all the texts and pictures of these journal in the year 1392-1393. The two (frequency) parameters that were the focus of investigation were intimacy with the beneficent Allah and recognition of the prophet and Imams; the sub-parameters of the intimacy with Allah were dedication to heavenly order, recognition of NEMAT and correct use of them; the second sub-parameters were recognition of the prophets and Imams, dedication to the orders and going to pilgrim. All the texts and pictures were selected for analysis. At p=0.05 level the chi square showed asymmetry in the journals; moreover, in most journals, the sub-parameters of recognition of the prophets and Imams the least attention has been given to the issue. At the end some suggestions are provided

Keywords


اسرار، مصطفی (1380)، «آسیب‌شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش از منظر مفاهیم اخلاقی»، در مجموعه خلاصه مقالات همایش آسیب‌شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش، تهران: دفتر همکاری مشترک سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، جهاد دانشگاهی، ص9−11.
ایروانی، شهین؛ مختاری، خدیجه (1390)، «جایگاه مفاهیم فلسفی در ادبیات داستانی کودک ایران»، مطالعات ادبیات کودک، 2 (1)، ص1−31.
چیذری، ملک (1370)، کودک، پیام کتاب، تحلیل محتوای کتب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌های 13581368، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
الحر العاملی، محمد بن الحسن (بی‌تا)، وسائل الشیعه، ج20، چ6، تهران: المکتبه الاسلامیه.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (31 تیر 1377)، «پژوهش‌های بنیادین در ادبیات کودکان و نوجوانان ضروری است»، ابرار.
بدری، رحمان؛ بیرامی، محمد (1395)، تعلیم و تربیت دینی کودکان و نوجوانان، تبریز: انتشارات یاران.
رهنمایی، سیداحمد (1388)، «پایه‌های روان‌شناختی تربیت دینی»، اسلام و پژوهش‌های تربیتی، س1، ش2، ص109−138.
زارع گاوگانی، وحیده (1379)، مفاهیم تربیتی اسلام از دیدگاه قرآن در ادبیات کودکان و نوجوانان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
عباسپور نوغانی، محبوبه (1386)، «بررسی انتقادی اشعار دینی کودک در دهه هفتاد (سه گروه سنی الف، ب، ج)»، کتاب ماه کودک و نوجوان،10 (4−6)، ص72−80.
عصاره، فریده (1380)، «بررسی اشعار کودکان از نظر خداشناسی و نقش آن در تربیت دینی»، خلاصه مقالات همایش آسیب‌شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش، تهران: دفتر همکاری مشترک ساجد (سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و جهاد دانشگاهی)، ص126−127.
عطاران، محمد (1366)، آرای مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک، تهران: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
علومی مقدم، سیدبهنام؛ خیرآبادی،‌ معصومه (1391)، تحلیل اشکالات نوشتاری دانش آموزان ایرانی غیر فارسی زبان (مخاطبان مجلات رشد)، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، س11، ش43.
فکری، نادیا (1383)، «بررسی و مقایسه پژوهش‌های مربوط به واژگان نوشتاری، گفتاری یا خوانداری کودکان دبستانی ایران از ابتدا تاکنون»، مجله کتابداری و اطلاع‌رسانی، ش47، ص54−61.
محمدی، مهدی (1389)، بررسی مفاهیم دینی در کتاب‌های داستانی کودکان و نوجوانان در ایران بین سال‌های 13801385، پایان‌نامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
موسوی نسب، سید‌محمدرضا؛ عسگری، علی؛ شاملی، عباسعلی (1390)، «مراحل تحول محتوا و انگیزه‌های دعا در کودکان و نوجوانان»، روان‌شناسی و دین، س4، ش2، ص5−26.
یارمحمدیان، محمدحسین (1377)، اصول برنامه‌ریزی درسی، تهران: انتشارات یادوارۀ کتاب.
Krippendorf K. Content analysis: an introduction to its methodology. Translated by Nayebi H. Tehran: Ney, 2004, 9-11.
Tatala M., (2009), “Development of Prayer in Adolescence and Youth”, Journal of Psychology and Counseling, v 1 (7), p 113-116.
Woolley, J. D, Phelps, K. E, (2009), “The development of children's beliefs about prayer”, Journal of Cognition and Culture, v 1, p 139-167.
http://www.roshdmag.ir/fa/roshdmagazines/generalmahnameh/studentsmagazines/childroshd/introduce.