1. اسلامپور، حسن (1385)، «نگاهی به جایگاه علوم عقلی در میان علوم (با تأکید بر دیدگاه فارابی، غزالی و قطب الدین شیرازی)»، نشریه معارف عقلی، ش2.
2. افروز، غلامعلی (1375)، «دبستان و تحول فرهنگی»، نشریه پیوند، زمستان، ش209.
3. اقبال، مظفر (1396)، شکلگیری علم اسلامی، تهران: انتشارات ترجمان.
4. اکبری، محمدعلی (1385)، سیاحت نامه ابراهیم بیک: بیانیه جنبش مشروطه خواهی در ایران، تهران: دانشگاه تهران.
5. انصاریان، حسین (1386)، عرفان اسلامی؛ شرح مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه، قم: دارالعرفان.
6. برنجکار، رضا (1391)، روششناسی علم کلام،اصول استنباط و دفاع در عقاید، قم: مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث.
7. بناری، علی همت (1383)، نگرشی بر تعامل فقه و تربیت: نقش فقه در تربیت، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe.
8. پارسانیا، حمید (1387)، «نسبت علم و فرهنگ»، نشریه راهبرد فرهنگ، سال اول، ش2.
9. پارسانیا، حمید (1391)، جهانهایاجتماعی، قم: کتاب فردا.
10. پارسانیا، حمید (1392)، علم و فلسفه،قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
11. جعفریان، رسول (1398
[ایلیا1] )،
سیر تحول مفهوم علم در متون حدیثی، ادبی، کلامی و فلسفی، قم: نشر مورخ.
12. حسامی فر، عبدالرزاق (1393)، «نزاع علم و دین در قرن نوزدهم»، نشریه پژوهشهای علم و دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال پنجم، ش2، پاییز و زمستان.
13. حسنی، محمد و نوید ادهم، مهدی (1391)، «تربیت یا تعلیم و تربیت: کدامیک»؟،پژوهش نامه تعلیم و تربیت، سال دوم، ش2.
14. خولی، امین (1420)، دائرة المعارفالاسلامیة، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
15. دشتی، علی (1313)، «اندیشهای در تعلیمات اجباری»،نشریه مهر، سال اول، ش12.
16. ربانی گلپایگانی، علی (1385)، «جایگاه و گونههای روش عقلی در علم کلام»، نشریه معارف عقلی، ش3.
17. رحمانیان، داریوش (1382)، انحطاط و عقب ماندگی ایرانیان و مسلمین، تبریز: دانشگاه تبریز.
18. روزنتال، فرانتس (1392)، دانش پیروزمند؛ مفهوم علم در اسلام قرون وسطی، ترجمه: علیرضا پلاسید، تهران: نشر گستره.
19. سوادی، محمدعلی (1391)، «عقل و نقل از منظر آیت الله جوادی آملی»، نشریه پژوهشهای علم و دین، سال سوم پاییز و زمستان.
20. شریعتمداری، علی (1374)، رسالت تربیتی مراکز آموزشی، تهران: انتشارات سمت.
21. طباطبائی، محمد حسین (1378)، الـمیزان فی تفسیر القرآن،ترجمه: محمدباقر موسوی همدانی، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
22. علیدوست، ابوالقاسم (1381)، فقه و عقل، تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
23. کاردان، علی محمد (1378)، فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات سمت.
24. کلینی، محمد بن یعقوب (1393)، اصول کافی، قم: دارالثقلین.
25. المامقانی، عبدالله (1423ھ)، مقباس الهدایة فی علم الدّرایة، قم: مؤسسة آلالبیت.
26. مجلسی، محمدباقر (1389)، مرآهالعقول فی شرح اخبار آلالرسول علیهمالسلام، تهران: دارالکتبالاسلامیه.
27. مجلسی، محمدباقر (1403ھ)، بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار علیهم السلام، قم: دار احیاء التراث العربی.
28. مطهری، مرتضی (1396)، بیست گفتار، تهران: انتشارات صدرا.
29. مناشری، دیوید (1396)، نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن، ترجمه: حسین بادامچی و عرفان مصلح، تهران: حکمت سینا.
30. نزهت بهمن (1388)، «نماد نور در ادبیات صوفیه»، نشریه مطالعات عرفانی، ش9، بهار و تابستان.
31. نصری، عبدالله (1377)، «علم و فلسفه از دیدگاه علامه جعفری»، نشریه قبسات، ش8 و 9.
32. Ross, Sydney (1962), Scientist’: The Story of a Word,” Annals of Science. London: press.
33. Schaffer, Simon (1986), “Scientific Discoveries and the End of Natural Philosophy,” SocialStudies of Science. London: Roltege.
34. Lewis, Bernard (1964), The middle east and the west, new York: harper and row.