• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1399)
دوره دوره 14 (1398)
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
شماره شماره 13
شماره شماره 12
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387-1386)
دوره دوره 2 (1386-1385)
دوره دوره 1 (1385-1384)
شرفی‌جم, محمدرضا, حسین‌زاده, ام‌البنین (فاطمه). (1390). تحلیلی بر گفتمان تربیتی حضرت امام خمینی(ره): سیلان بین «همه» و «هیچ». فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 6(12), 7-26.
محمدرضا شرفی‌جم; ام‌البنین (فاطمه) حسین‌زاده. "تحلیلی بر گفتمان تربیتی حضرت امام خمینی(ره): سیلان بین «همه» و «هیچ»". فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 6, 12, 1390, 7-26.
شرفی‌جم, محمدرضا, حسین‌زاده, ام‌البنین (فاطمه). (1390). 'تحلیلی بر گفتمان تربیتی حضرت امام خمینی(ره): سیلان بین «همه» و «هیچ»', فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 6(12), pp. 7-26.
شرفی‌جم, محمدرضا, حسین‌زاده, ام‌البنین (فاطمه). تحلیلی بر گفتمان تربیتی حضرت امام خمینی(ره): سیلان بین «همه» و «هیچ». فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1390; 6(12): 7-26.

تحلیلی بر گفتمان تربیتی حضرت امام خمینی(ره): سیلان بین «همه» و «هیچ»

مقاله 1، دوره 6، شماره 12، تابستان 1390، صفحه 7-26  XML اصل مقاله (269.5 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
محمدرضا شرفی‌جم1؛ ام‌البنین (فاطمه) حسین‌زاده2
1عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
2دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران
چکیده
این مقاله با ارائة تصویری از افکار بلند امام خمینی(ره) و فلسفة حرکت بزرگ تربیتی او درصدد پی ‌بردن به راز نفوذ عمیق کلامش در جان و روح مخاطبان اوست، تا دریچه‌ای نو به حوزة گفتمان‌های تربیتی گشوده و بدین‌ وسیله مواریث تربیتی امام‌(ره) را بیش از پیش به خدمت اهداف خطیر مسئولان امر تعلیم و تربیت درآورد. در این پژوهش که به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است، به بررسی مختصات و ویژگی‌های پیام‌های مکتوب به‌جامانده از امام خمینی‌(ره) که مخاطبان آنها ملت ایران بوده، پرداخته شده است. بررسی‌های انجام‌شده در این پژوهش حاکی از آن است که در کنار ویژگی‌های منحصربه‌فردی چون تواضع در برابر مخاطبان، عشق به مخاطبان، اعتماد به مخاطبان، احترام به مخاطبان، استفاده از مفاهیم مورد پذیرش همه، مستند بودن پیام، سادگی و صراحت پیام، درون‌مایة همه پیام‌های امام(ره) نشان از سیلانی آگاهانه و عرفانی بین دو مفهوم «همه» و «هیچ» بوده است. او در عین حال که خود را در برابر «همه» ‐ خدا و مردم ‐ در شمار نمی‌آورد، در سطحی دیگر «همه» ‐ جهان و هرچه در او هست ‐ را در برابر خدا «هیچ» می‌داند. حرکت از «هیچ» به سوی «همه چیز» حرکتی است که او به سوی خدا آغاز می‌کند و دیگران را هم بدان فرامی‌خواند.
کلیدواژه‌ها
امام خمینی(ره)؛ تعلیم و تربیت؛ گفتمان تربیتی؛ تحلیل محتوای کیفی
عنوان مقاله [English]
The Analysis of Imam Khomeini's Discourse on Education: A Gnostic Movement between Two Concepts of "All" and "Nothing"
نویسندگان [English]
Mohammad Reza Sharafi Jam1؛ Ommolbanin (Fatemeh) Husseinzadeh2
چکیده [English]
Illustrating a portrayal of Imam Khomeini's great thoughts and explaining the philosophy of his glorified educational movement, this study was to find out the secrets of his words' deep influences on people's soul and spirit and also, opened a new way to educational discourses. Herby, Imam Khomeini's educational heritage should help authorities in administering their main educational goals. Through content analysis method, the study begins with analysis of unique features of his remained messages. Besides humility toward people, adoring, trusting and respecting them, using the "accepted by all" concepts, real, plain and precise messages, there was a conscious and gnostic movement between concepts of "all" and "nothing" at the heart of all the messages. In one hand, he underestimated himself in the presence of "All" including Allah and people and in the other hand, underestimated "all"-the world and all things. Moving from "Nothing" to "All" is a movement that he started from Allah and invited others to that, too.
کلیدواژه‌ها [English]
Imam Khomeini, education, educational discourse, qualitative content analysis
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,710
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,241
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.