• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1399)
دوره دوره 14 (1398)
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
شماره شماره 11
شماره شماره 10
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387-1386)
دوره دوره 2 (1386-1385)
دوره دوره 1 (1385-1384)
شرفی‌جم, محمدرضا, خلیلی, سمانه. (1389). بررسی تطبیقی مبانی فلسفی شیخ اشراق و برگسون و دلالت‌های تربیتی آن. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 5(11), 81-110.
محمدرضا شرفی‌جم; سمانه خلیلی. "بررسی تطبیقی مبانی فلسفی شیخ اشراق و برگسون و دلالت‌های تربیتی آن". فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 5, 11, 1389, 81-110.
شرفی‌جم, محمدرضا, خلیلی, سمانه. (1389). 'بررسی تطبیقی مبانی فلسفی شیخ اشراق و برگسون و دلالت‌های تربیتی آن', فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 5(11), pp. 81-110.
شرفی‌جم, محمدرضا, خلیلی, سمانه. بررسی تطبیقی مبانی فلسفی شیخ اشراق و برگسون و دلالت‌های تربیتی آن. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1389; 5(11): 81-110.

بررسی تطبیقی مبانی فلسفی شیخ اشراق و برگسون و دلالت‌های تربیتی آن

مقاله 4، دوره 5، شماره 11، زمستان 1389، صفحه 81-110  XML اصل مقاله (340.1 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
محمدرضا شرفی‌جم1؛ سمانه خلیلی2
1عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
2دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران
چکیده
سهروردی و برگسون در زمرة فیلسوفانی هستند که به عرفان و شهود اهمیت وافری داده‌اند. در این پژوهش سعی شده است با بررسی مبانی فلسفی این دو فیلسوف بزرگ، دلالت‌های تربیتی آنها استخراج گردد. بررسی مبانی هستی‌شناختی، انسان‌شناختی، ارزش‌شناختی و معرفت‌شناسی برگسون و سهروردی نشان می‌دهد که مفاهیم اساسی در فلسفة برگسون زمان، تکامل، شهود و تغییر می‌باشند. اما در فلسفه سهروردی، نور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. هر دو بر ارادة فردی و شهود تأکید می‌ورزند. همچنین دیدگاه برگسون و سهروردی نسبت به انسان و خداوند متفاوت است. در این موضوع، سهروردی، بحث قوای گوناگون را مطرح می‌سازد و برگسون به رابطة مغز و ذهن اشاره می‌کند. خدای برگسون، پیوسته در حال تغییر و تکامل است و خدای سهروردی متعالی و منزه از هر گونه تغییر است. در بحث معرفت‌شناختی، هر دو علی‌رغم تأکید فراوانی که بر شهود دارند، تفکر و تعقل را برای شناخت لازم می‌دانند. در بحث دلالت‌های تربیتی چنین استنباط شده است که هدف غایی تربیت، از نظر سهروردی رسیدن به کمال مطلق و از دیدگاه برگسون پرورشِ انسانی، عقلانی ‐ شهودی است. اصول تربیتی حاصل از آرای برگسون شامل: اصل تغییر، اصل تکامل، اصل آزادی و اصل تدریج است. اصول تربیتی حاصل از اندیشه‌های شیخ اشراق غفلت‌گریزی، کرامت نفس، صبر و خودشناسی است. از میان روش‌های تربیتی برگرفته از آرای سهروردی و برگسون، می‌توان به اهمیت عرفان، شهود، تفکر و تعقل، که هر دو بر آن تأکید داشته‌اند، اشاره کرد.
کلیدواژه‌ها
اشراق؛ شهود؛ تعلیم و تربیت؛ تفکر؛ برگسون؛ سهروردی
عنوان مقاله [English]
Comparative Study of Suhrawardi (Sheikhe Eshraq) and Bergson's Philosophical Bases and their Educational Implications
نویسندگان [English]
Mohammad Reza Sharafi Jam1؛ Samaneh Khalili2
1Faculty Member of Tehran University
2Doctoral Student
چکیده [English]
Suhrawardi and Bergson are from those groups of philosophers who paid a lot of attention to intuition. In this research, it is tried to deduce the educational implications of their philosophical bases. Studying the ontological, anthropological, axiological and epistemological bases of Bergson's philosophy, it is shown that time, evolution, intuition and change are basic concepts in his philosophy. But in the other side light has owned a particular position in Suhrawardi's philosophy. Although, both of them emphasized on individual will and intuition, but they had different views about God and human. While Suhrawardi discussed various forces, Bergson refers to the relation between brain and mind. Bergson's God is always under the change and evolution but God that Suhrawardi talked about is transcendental and does not accept any change. In epistemology, both of them strongly believed in intuition but they asserted that thinking is necessary for cognition. For Suhrawardi, the final goal of education is the achievement of supreme perfection - reaching up to God - and for Bergson it is to educate a logical-intuitive person. Educational principles which are deduced from Bergson ideas include: change, evolution, freedom, gradation. Educational principles which are deduced from Suhrawardi's are known as escape from neglect, self-esteem, patience and self-cognition. Intuition and thinking have great importance in the educational methods inferred from their thoughts
کلیدواژه‌ها [English]
intuition, education, Thinking, Bergson, Suhrawardi
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,819
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,175
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.