• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1399)
دوره دوره 14 (1398)
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
شماره شماره 11
شماره شماره 10
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387-1386)
دوره دوره 2 (1386-1385)
دوره دوره 1 (1385-1384)
نجفی, محمد, متقی, زهره. (1389). پیامدهای تربیتی آموزشِ نظام احسن از دیدگاه اسلام. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 5(11), 111-134.
محمد نجفی; زهره متقی. "پیامدهای تربیتی آموزشِ نظام احسن از دیدگاه اسلام". فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 5, 11, 1389, 111-134.
نجفی, محمد, متقی, زهره. (1389). 'پیامدهای تربیتی آموزشِ نظام احسن از دیدگاه اسلام', فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 5(11), pp. 111-134.
نجفی, محمد, متقی, زهره. پیامدهای تربیتی آموزشِ نظام احسن از دیدگاه اسلام. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1389; 5(11): 111-134.

پیامدهای تربیتی آموزشِ نظام احسن از دیدگاه اسلام

مقاله 5، دوره 5، شماره 11، زمستان 1389، صفحه 111-134  XML اصل مقاله (1007.39 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
محمد نجفی1؛ زهره متقی2
1عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان
چکیده
پایه‌گذاری اهداف تعلیم و تربیت بر‌اساس آموزه‌های دینی و ایجاد افق روشن برای نسل جوان، نگاهی عمیق به باورهای دینی و ارائه روش‌ها و تکنیک‌های جدید را می‌طلبد. در این مقاله به هدف تبیین مبانی فکری نظام احسن در هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و خداشناسی و کاربرد آن در تعلیم و تربیت، به‌ویژه تأثیرگذاری در ایجاد بینش و حیطة ‌یادگیری، ضمن اشاره به جایگاه نظام احسن در تفکرات انسانی به تحلیل سیمای قرآنی و رویکرد آن در مبانی فکری پرداخته می‌شود و سپس با توجه به آثار و دلالت‌های تربیتی این موضوع در بخش تربیت اخلاقی، عقلانی، پیشنهاداتی در ارتباط با شیوه آموزش رسمی و تأثیرگذاری آن در بعدِ شناختی ارائه و به تناسب آن الگوی یادگیری در تربیت زیبایی‌شناختی که امروزه در آموزش مورد توجه بسیار است، اشاره می‌شود. در این مقاله از روش اسنادی تحلیلی در جهت تبیین مبانی فکری و استخراج دلالت‌های تربیتی استفاده گردیده است.
 
کلیدواژه‌ها
نظام احسن؛ خیر و شر؛ تعلیم و تربیت؛ زیبایی‌شناختی تربیتی
عنوان مقاله [English]
Educational Outcomes of Excellent Education System (The Best of Possible Worlds); From the Viewpoint of Islam
نویسندگان [English]
Mohammad Najafi1؛ Zohreh Mottaghi2
1Faculty Member, University of Esfahan
2M. A. Student in History and Philosophy of Education, University of Esfahan
چکیده [English]
The establishment of educational objectives based on religious teachings and the creation of a clear horizon for younger generation requires deeper view toward religious belief and claims new methods and techniques.
Therefore, to explain the philosophical bases of an excellent system in ontology, anthropology and theology and its application in education, particularly its influence in providing insight and cognitive domain, not only the position of an excellent system in human thinking is mentioned, but also it referred to the Quran and its approach to the philosophical bases described for that system. Then the article discusses the effects and educational implications of an excellent system on moral and rational education. Some suggestions being considered here regarding formal educational method and its influence on later cognitive processes and at the end, it presented the way it meets with the aesthetic educational method which is used in education today. To justify the philosophical bases and educational implications, an analytical method was used.
 
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,870
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,147
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.