• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1399)
دوره دوره 14 (1398)
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
شماره شماره 25
شماره شماره 24
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387-1386)
دوره دوره 2 (1386-1385)
دوره دوره 1 (1385-1384)
حافظی, علیرضا. (1396). بررسی لحاظ شدن مؤلفه‌های تربیت دینی در مجلات رشد کودک: مطالعه‌ای براساس تحلیل محتوا. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 12(24), 139-150. doi: 10.30471/edu.2017.1310
علیرضا حافظی. "بررسی لحاظ شدن مؤلفه‌های تربیت دینی در مجلات رشد کودک: مطالعه‌ای براساس تحلیل محتوا". فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 12, 24, 1396, 139-150. doi: 10.30471/edu.2017.1310
حافظی, علیرضا. (1396). 'بررسی لحاظ شدن مؤلفه‌های تربیت دینی در مجلات رشد کودک: مطالعه‌ای براساس تحلیل محتوا', فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 12(24), pp. 139-150. doi: 10.30471/edu.2017.1310
حافظی, علیرضا. بررسی لحاظ شدن مؤلفه‌های تربیت دینی در مجلات رشد کودک: مطالعه‌ای براساس تحلیل محتوا. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1396; 12(24): 139-150. doi: 10.30471/edu.2017.1310

بررسی لحاظ شدن مؤلفه‌های تربیت دینی در مجلات رشد کودک: مطالعه‌ای براساس تحلیل محتوا

مقاله 7، دوره 12، شماره 24، بهار 1396، صفحه 139-150  XML اصل مقاله (370.75 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2017.1310
نویسنده
علیرضا حافظی
دانشجوی دکترای روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تحلیل محتوای مجلات رشد کودک، از نظر تربیت دینی بود. روش تحقیق پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی متون و تصاویر این مجلات در سال تحصیلی 1392−1393 بوده است. دو مؤلفۀ: انس و ارتباط با خداوند مهربان، شناخت پیامبران به‌ویژه پیامبر اکرمn و ائمه اطهارb به‌عنوان مؤلفه‌های تربیت دینی از نظر فراوانی مورد بررسی قرار گرفتند. مؤلفۀ انس و ارتباط با خداوند مهربان از زیرمؤلفه‌های: عمل به دستورات الهی، شناخت نعمت‌ها و استفاده درست از آنها و مؤلفۀ شناخت پیامبران به‌ویژه پیامبر اکرمn و ائمه اطهارb از زیرمؤلفه‌های: شناخت انبیا و ائمه اطهارb، عمل به توصیه‌های آنها و رفتن به زیارت تشکیل ‌شده‌اند. همه متون و تصاویر مجلات رشد کودک به‌عنوان واحد تحلیل انتخاب شدند. براساس معنی‌داری خی دو در سطح 05/0، نتایج نشان داد که نه ‌تنها این مؤلفه‌ها به‌صورت نامتعادل در هر یک از این مجلات مطرح ‌شده‌اند بلکه در بسیاری از موارد، برخی از زیرمؤلفه‌های این مؤلفه‌ها −به‌ویژه شناخت پیامبران به‌ویژه پیامبراکرمn و ائمه اطهارb− با کمترین توجه همراه بوده است که برای جبران این نقیصه پیشنهادهای لازم ارائه شد.
کلیدواژه‌ها
تربیت دینی؛ مجلات رشد کودک؛ تحلیل محتوا
عنوان مقاله [English]
The investigation of religious education parameters in child development journals: a content analysis
نویسندگان [English]
alireza hafezi
PhD student of psychology and retarder children, university of Isfahan, Instructor at Farhangian university, Allameh Amini Tabriz campus
چکیده [English]
The main aim of this research is to analyze the content of the child development journals in religious education. The methodology used in the study is descriptive- content analysis. The population of the study was all the texts and pictures of these journal in the year 1392-1393. The two (frequency) parameters that were the focus of investigation were intimacy with the beneficent Allah and recognition of the prophet and Imams; the sub-parameters of the intimacy with Allah were dedication to heavenly order, recognition of NEMAT and correct use of them; the second sub-parameters were recognition of the prophets and Imams, dedication to the orders and going to pilgrim. All the texts and pictures were selected for analysis. At p=0.05 level the chi square showed asymmetry in the journals; moreover, in most journals, the sub-parameters of recognition of the prophets and Imams the least attention has been given to the issue. At the end some suggestions are provided
کلیدواژه‌ها [English]
Religious education, child development journals, content analysis
مراجع

اسرار، مصطفی (1380)، «آسیب‌شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش از منظر مفاهیم اخلاقی»، در مجموعه خلاصه مقالات همایش آسیب‌شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش، تهران: دفتر همکاری مشترک سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، جهاد دانشگاهی، ص9−11.

ایروانی، شهین؛ مختاری، خدیجه (1390)، «جایگاه مفاهیم فلسفی در ادبیات داستانی کودک ایران»، مطالعات ادبیات کودک، 2 (1)، ص1−31.

چیذری، ملک (1370)، کودک، پیام کتاب، تحلیل محتوای کتب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌های 1358−1368، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

الحر العاملی، محمد بن الحسن (بی‌تا)، وسائل الشیعه، ج20، چ6، تهران: المکتبه الاسلامیه.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (31 تیر 1377)، «پژوهش‌های بنیادین در ادبیات کودکان و نوجوانان ضروری است»، ابرار.

بدری، رحمان؛ بیرامی، محمد (1395)، تعلیم و تربیت دینی کودکان و نوجوانان، تبریز: انتشارات یاران.

رهنمایی، سیداحمد (1388)، «پایه‌های روان‌شناختی تربیت دینی»، اسلام و پژوهش‌های تربیتی، س1، ش2، ص109−138.

زارع گاوگانی، وحیده (1379)، مفاهیم تربیتی اسلام از دیدگاه قرآن در ادبیات کودکان و نوجوانان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

عباسپور نوغانی، محبوبه (1386)، «بررسی انتقادی اشعار دینی کودک در دهه هفتاد (سه گروه سنی الف، ب، ج)»، کتاب ماه کودک و نوجوان،10 (4−6)، ص72−80.

عصاره، فریده (1380)، «بررسی اشعار کودکان از نظر خداشناسی و نقش آن در تربیت دینی»، خلاصه مقالات همایش آسیب‌شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش، تهران: دفتر همکاری مشترک ساجد (سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و جهاد دانشگاهی)، ص126−127.

عطاران، محمد (1366)، آرای مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک، تهران: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

علومی مقدم، سیدبهنام؛ خیرآبادی،‌ معصومه (1391)، تحلیل اشکالات نوشتاری دانش آموزان ایرانی غیر فارسی زبان (مخاطبان مجلات رشد)، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، س11، ش43.

فکری، نادیا (1383)، «بررسی و مقایسه پژوهش‌های مربوط به واژگان نوشتاری، گفتاری یا خوانداری کودکان دبستانی ایران از ابتدا تاکنون»، مجله کتابداری و اطلاع‌رسانی، ش47، ص54−61.

محمدی، مهدی (1389)، بررسی مفاهیم دینی در کتاب‌های داستانی کودکان و نوجوانان در ایران بین سال‌های 1380−1385، پایان‌نامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

موسوی نسب، سید‌محمدرضا؛ عسگری، علی؛ شاملی، عباسعلی (1390)، «مراحل تحول محتوا و انگیزه‌های دعا در کودکان و نوجوانان»، روان‌شناسی و دین، س4، ش2، ص5−26.

یارمحمدیان، محمدحسین (1377)، اصول برنامه‌ریزی درسی، تهران: انتشارات یادوارۀ کتاب.

Krippendorf K. Content analysis: an introduction to its methodology. Translated by Nayebi H. Tehran: Ney, 2004, 9-11.

Tatala M., (2009), “Development of Prayer in Adolescence and Youth”, Journal of Psychology and Counseling, v 1 (7), p 113-116.

Woolley, J. D, Phelps, K. E, (2009), “The development of children's beliefs about prayer”, Journal of Cognition and Culture, v 1, p 139-167.

http://www.roshdmag.ir/fa/roshdmagazines/generalmahnameh/studentsmagazines/childroshd/introduce.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,287
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 857
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.