1دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه بوعلی سینا (نویسنده مسئول)
2عضو هیات علمی دانشگاه بو علی سینا
3دانشیار دانشگاه بوعلی سینا
چکیده
هدف از این مقاله بررسی و استخراج اصول تربیت توحیدی براساس آموزههای قرآن و ائمه اطهارb است. یکی از چالشهای اساسی و مسائل نظام تربیت رایج، عدم استقرار نگرش جامع توحیدی در متربی است که این نقیصه خود را در فضای پر تردید عصر حاضر بیش از گذشته نمایان کرده است؛ اگرچه به توحید بهعنوان غایت نهایی تربیت اسلامی تأکید فراوان و مکرری شده است؛ اما نظام تربیتی رایج تنها در مراحل اولیه تربیت به ارائه مطالبی سطحی در باب توحید میپردازد و در سایر مراحل تربیتی به این اصل اساسی و بنیادین آنچنان که لازم و شایسته است توجه نمیشود. این مقاله با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی و استنتاجی به واکاوی متون اسلامی در رابطه با توحید و تربیت میپردازد و مبانی و اصول تربیت توحیدی را براساس آموزههای قرآن و ائمه اطهارb استخراج میکند. با توجه به مبانی انسانشناسی توحیدی در مبنای فقر وجودی انسان، اصولی همچون اصل معرفت، ارتباط و اتصال، تمنا، پرهیز از کثرتگرایی، اخلاص و رضا و خشنودی بررسی و در ارتباط با مبنای صیرورت انسان به سوی خدا، به اصول انتخاب، همت بلند و اراده قوی، تناسب و هماهنگی، تعالی و استعلا، حرکت درونی و استمرار پرداخته شد و در پایان نیز اصول تذکر، محبت، گشودگی و زیباییشناسی در رابطه با مبنای فطرت الهی و گرایشهای درونی ویژه انسان بررسی گردید.
The Principles of Monotheistic Education based on the Teachings of the Qur’an and Infallible Imams
نویسندگان [English]
kumars gheysari godarzi1؛ Mansur Khoshkhu’i2؛ Ahmad Salahshoori3
1PhD Student in Bu-Ali Sina University (author in chief)
2Assistant Professor in Bu-Ali Sina University
3Associate Professor in Bu-Ali Sina University
چکیده [English]
The present research aims at investigating and extracting the principles of monotheistic education based on the teachings of the Quran and the Infallible Imams. One of the most fundamental challenges and issues of the common education system is the non-establishment of the comprehensive monotheistic attitude in the educated person, an issue that is much striking in the doubtful atmosphere of the present era. Indeed, although monotheism has been frequently and repeatedly referred to as the ultimate goal of Islamic education, the existing education system deals only with the initial stages of education by presenting some superficial materials on monotheism. In other educational stages, little attention is paid to this basic principle. In the present study, we have used a descriptive, analytical and deductive method to explore the Islamic texts regarding monotheism and education and extract the tenets and principles of monotheistic education based on the Quran and the views of the Infallible Imams. Considering the bases of monotheistic anthropology in the basis of human’s existential poverty, the principles such as the principle of knowledge, relationship and connection, supplication, avoiding pluralism, sincerity, and consent and satisfaction were investigated, and regarding the human’s movement towards God, we dealt with the principles of selection, great effort and strong resolution, proportion and harmony, elevation and transcendence, internal motion and continuation. Finally, the principles of admonition, affection, openness and aesthetics regarding the basis of divine nature and internal orientations specific to human beings were studied.
کلیدواژه ها [English]
Monotheism, monotheistic education, the principles of monotheistic education
مراجع
منابع
* قرآن کریم.
* نهجالبلاغه.
* مفاتیح الجنان.
1. ابوطالبی، مهدی (1388)، تربیت دینی از دیدگاه امام علیg، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe.
2. باقری، خسرو؛ نرگس سجادیه و طیبه توسلی (1389)، رویکردها و روش پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
3. جوادی آملی، عبدالله (1383)، توحید در قرآن، قم: اسراء.
4. ــــــــــ ، (1381)، صورت و سیرت انسان در قرآن، قم: اسراء.
5. ــــــــــ ، (1386)، مراحل اخلاق در قرآن، قم: اسراء.