نیازسنجی برنامه آموزشی بر اساس سبک زندگی اسلامی−ایرانی مقطع متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج (نویسنده مسئول)

2 کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

چکیده

هدف از این مقاله، نیازسنجی برنامه آموزشی بر اساس سبک زندگی اسلامی−ایرانی مقطع متوسطه است. روش تحقیق توصیفی−پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه‌های چهارگانه شهر کرج است که در سال تحصیلی 93−94 مشغول به تحصیل بوده‌اند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از تعداد 28194 نفر کل جامعه آماری و براساس فرمول کوکران 379 نفر مطالعه شدند. شیوه گرد‌آوری اطلاعات، مطالعات کتابخانه‌ای و پرسشنامه محقق ساخته حاوی 70 سؤال بسته پاسخ از طیف لیکرت بود. جهت تأیید روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و از نظر اساتید مجرب استفاده شد که سرانجام پس از اصلاح و تأیید روایی، برای کسب پایایی، پرسشنامه میان 30 نفر از دانش‌آموزان در دسترس توزیع شد و ضریب آلفای کرونباخ آن برابر 751/0 به دست آمد.
در تجزیه و تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از نرم‌افزار  spssدر سطح آمار توصیفی از شاخص‌های فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شد. در این مقاله چهار بعد شامل مهارت‌های زندگی، بهداشت و ایمنی، فرهنگ و هنر، دینی و مذهبی بررسی شد. یافته‌ها نشان می‌دهد، به جز بعد مهارت‌های زندگی میان وضعیت موجود و مطلوب برنامه آموزشی در ابعاد دینی و مذهبی، بهداشت و ایمنی و فرهنگ و هنر تعادل برقرار نیست و به برنامه آموزشی نیاز وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing Needs of Curriculum based on Islamic-Iranian lifestyle in High School

نویسندگان [English]

  • parisa irannejad 1
  • fateme monemi 2
1 Member of faculty Islamic Azad university karaj branch
2 MA of Educational Sciences
چکیده [English]

ABSTRACT
The present research aims at assessing the needs of a curriculum based on the Islamic-Iranian lifestyle for high school students. The research method used was descriptive-survey and the statistical society of the research included all female students in high school of the four districts in Karaj city in 1393-1394 educational year. Using the random cluster sampling method, 379 subjects were selected among 28194 students based on Cochran formula. The methods for gathering data were library studies and a researcher-made questionnaire containing 70 questions of Likert spectrum. To confirm the validity of the questionnaire, content validity and the opinions of the experienced experts were used, and after modifications and confirming the validity, the questionnaire was handed out among 30 available students, and Cronbach’s alpha was found to be 0.751. Using SPSS software for data analysis, frequency indices, percentage, mean, and standard deviation were used in descriptive statistics; and one-sample T-test was used for inferential statistics. In the present research, four aspects were investigated: life skills, health and security, culture and art, and religious aspect.
The findings show that except for the aspect of life skills, there is no equilibrium between the desired and existing situations of the curriculum in religious, health and security, and culture and art aspects, and that a proper curriculum is needed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • lifestyle
  • assessing needs
  • curriculum
  • female students
1. آریان‌پور، عباس و منوچهر آریان‌پور (1390)، فرهنگ فشرده انگلیسی به فارسی، یک جلدی، چاپ دوازدهم، تهران: امیرکبیر.
2. احمدی، حبیب (1384)، جامعهشناسی انحرافات، تهران: سمت.
3. حاجیانی، ابراهیم (1386)، الگوی سبک زندگی ایرانیان، تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
4. ــــــــــ ، (1388)، جامعهشناسی هویت ایرانی، تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
5. حسین شریفی، احمد (1391)، همیشه بهار، اخلاق و سبک زندگی اسلامی، تهران: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها.
6. فاضل قانع، حمید (1391)، «درآمدی بر سبک زندگی اسلامی»، مجله مطالعات اجتماعی و رسانه، دوره اول، شماره 2، ص‌9−15.
7. فتحی واجارگاه، کورش (1375)، نیازسنجی در برنامه‌ریزی درسی و آموزشی، تهران: وزارت آموزش و پرورش، اداره کل تربیت معلم و آموزش نیروی انسانی.
8. ــــــــــ ، (1377)، طراحی الگوی نیازسنجی در برنامه درسی، رساله دکتری دانشگاه تربیت مدرس.
9. ــــــــــ ، (1378)، «الگوی جامع و پویای نیازسنجی برنامه درسی»، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 57، دوره 24، شماره 1، ص‌120−130.
10. ــــــــــ ، (1381)، نیازسنجی آموزشی (الگوها و فنون)، تهران: آییژ.
11. کاویانی، محمد (1390)، «کمی‌سازی و سنجش سبک زندگی اسلامی»، مجله روانشناسی و دین.
12. ــــــــــ ، (1391)، سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
13. لعلی، محسن؛ احمد عابدی و محمدباقر کجباف (1387)، «ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سبک زندگی ISQ»، پژوهش‌های روانشناختی، دوره 15، شماره 1، ص64−80.
14. مهدوی کنی، محمدسعید (1386)، دین و سبک زندگی، تهران: دانشگاه امام صادقg.
15. محدثی، جواد (1395)، چهل حدیث راه زندگی، سایت کتابخانه احادیث شیعه.
16. ممتاز، فریده (1381)، انحرافات اجتماعی: نظریه‌ها و دیدگاه‌ها، تهران: شرکت سهامی انتشار.
17. Rayner,S.Riding, R. (2012), “Towards a Categorisation of cognitive s and learnings”, Educational Psychology, No. 17, PP. 5-27
18. Sterenberg, R. J. (1997), “Mental self Government: A Theory of Intellectual styles and their development”, human development, No. 31, PP. 197-224.
19. Kaplan.H.I.& Sadock, V. (2007), Synopsis of psychiatry behavioral sciences / clinical psychiatry, 10th ed, Philadelphia: woitnrs Kiuwer/ Lippincott Williams, 443-446.
20. Sarashoe.W.(2004), “LIFE SKILL TRAINING: empirical finding and future direction”, Journal of primary prevention, 25 (2), PP. 211-218.
21. Shi.L.(2003), “The between Adult Attachment style and conflict Resolation in Romantic Relationship”, The American Journal of family Therapy, (31), PP. 143-157.