• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
شماره شماره 9
شماره شماره 8
دوره دوره 3 (1387-1386)
دوره دوره 2 (1386-1385)
دوره دوره 1 (1385-1384)
تقوی, محمدرضا, حسیینی, سید علی اکبر, سلیمی, سید حسین, ملازاده, جواد. (1388). مقدمه ای بر مفروضات و جایگاه کشف و الهام در فرآیند یادگیری از دیدگاه عالمان اسلامی. دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 4(8), 141-160.
محمدرضا تقوی; سید علی اکبر حسیینی; سید حسین سلیمی; جواد ملازاده. "مقدمه ای بر مفروضات و جایگاه کشف و الهام در فرآیند یادگیری از دیدگاه عالمان اسلامی". دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 4, 8, 1388, 141-160.
تقوی, محمدرضا, حسیینی, سید علی اکبر, سلیمی, سید حسین, ملازاده, جواد. (1388). 'مقدمه ای بر مفروضات و جایگاه کشف و الهام در فرآیند یادگیری از دیدگاه عالمان اسلامی', دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 4(8), pp. 141-160.
تقوی, محمدرضا, حسیینی, سید علی اکبر, سلیمی, سید حسین, ملازاده, جواد. مقدمه ای بر مفروضات و جایگاه کشف و الهام در فرآیند یادگیری از دیدگاه عالمان اسلامی. دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 1388; 4(8): 141-160.

مقدمه ای بر مفروضات و جایگاه کشف و الهام در فرآیند یادگیری از دیدگاه عالمان اسلامی

مقاله 6، دوره 4، شماره 8، بهار و تابستان 1388، صفحه 141-160  XML اصل مقاله (233 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
محمدرضا تقوی1؛ سید علی اکبر حسیینی2؛ سید حسین سلیمی3؛ جواد ملازاده2
1عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
2عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
3عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی
چکیده
هدف از نوشتار حاضر، تاکید بر نقش تهذیب نفس در درک حقایق کلی عالم هستی و تبیین جایگاه کشف و الهام در فرآیند یادگیری از دیدگاه عالمان اسلامی است. بررسی منابع حاکی از آن است که یادگیری می تواند به سه سطح: 1) یادگیری در حیوانات، 2) یادگیری در انسان، و 3) یادگیری در انسان های برگزیده تقسیم بندی شود. یادگیری در انسان های برگزیده، خود می تواند به دو نوع کشف و شهود که عمدتا" حاصل کوشش انسان (عامل درونی) و الهام و علم لدنی که نتیجة افاضة الهی (عامل بیرونی) است، تقسیم گردد. بر اساس این نظریه، تلاش برای یادگیری در سطوح اول و دوم منتهی به کسب "دانش" و دستیابی به سطح سوم فراگیری که با تلاش فرد و یا افاضة الهی انجام می پذیرد، منتهی به کسب معرفت (حکمت) می گردد. پس از شرح و تبیین این نگاه به یادگیری، تآکید بر ضرورت ارائة تلفیقی دانش و معرفت در مدارس و دانشگاه های کشور بر این نوشتار مهر ختام می زند
کلیدواژه ها
علم معرفتی؛ کشف و شهود؛ الهام و علم لدنی؛ عالمان اسلامی؛ مدل یادگیری
عنوان مقاله [English]
An Introduction to the Placement of Transcendence and Inspiration in Learning Process from the Standpoints of Islamic Scholars
نویسندگان [English]
seyed Mohammad Reza Taghavi1؛ seyed Ali Akbar Hosseini2؛ seyed Hossein Salimi3؛ Javad Mollazade2
1Department of Clinical Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
2Emerirus Professor of Shiraz University
3Department of Psychology, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]
In the present study, the role of virtue in understanding reality of the world and the
placement of transcendence and inspiration in learning process from the standpoints
of Islamic scholars were emphasized. Based on the model, learning could be divided
into 3 levels including 1) learning in animal, 2) learning in man and 3) learning in
spiritual individuals. For the latest, two kinds of learning would be conceptualized.
First, learning via transcendence which is based on man effort (internal factor) and
second, learning via inspiration which leads to receiving the purest knowledge via
God effusions. Based on the model, learning in the first and second levels leads to
“acquisition of science”. However, learning in the third level leads to “acquisition of
wisdom (Maarefat)”. Consequently, the integration of both science and wisdom is
supposed to be a necessary action in formal education.
کلیدواژه ها [English]
wisdom, transcendence, Inspiration, Islamic scholars, learning model
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 908
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 396
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.