تقوی, محمدرضا, حسیینی, سید علی اکبر, سلیمی, سید حسین, ملازاده, جواد. (1388). مقدمه ای بر مفروضات و جایگاه کشف و الهام در فرآیند یادگیری از دیدگاه عالمان اسلامی. دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 4(8), 141-160.
محمدرضا تقوی; سید علی اکبر حسیینی; سید حسین سلیمی; جواد ملازاده. "مقدمه ای بر مفروضات و جایگاه کشف و الهام در فرآیند یادگیری از دیدگاه عالمان اسلامی". دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 4, 8, 1388, 141-160.
تقوی, محمدرضا, حسیینی, سید علی اکبر, سلیمی, سید حسین, ملازاده, جواد. (1388). 'مقدمه ای بر مفروضات و جایگاه کشف و الهام در فرآیند یادگیری از دیدگاه عالمان اسلامی', دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 4(8), pp. 141-160.
تقوی, محمدرضا, حسیینی, سید علی اکبر, سلیمی, سید حسین, ملازاده, جواد. مقدمه ای بر مفروضات و جایگاه کشف و الهام در فرآیند یادگیری از دیدگاه عالمان اسلامی. دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 1388; 4(8): 141-160.
مقدمه ای بر مفروضات و جایگاه کشف و الهام در فرآیند یادگیری از دیدگاه عالمان اسلامی
هدف از نوشتار حاضر، تاکید بر نقش تهذیب نفس در درک حقایق کلی عالم هستی و تبیین جایگاه کشف و الهام در فرآیند یادگیری از دیدگاه عالمان اسلامی است. بررسی منابع حاکی از آن است که یادگیری می تواند به سه سطح: 1) یادگیری در حیوانات، 2) یادگیری در انسان، و 3) یادگیری در انسان های برگزیده تقسیم بندی شود. یادگیری در انسان های برگزیده، خود می تواند به دو نوع کشف و شهود که عمدتا" حاصل کوشش انسان (عامل درونی) و الهام و علم لدنی که نتیجة افاضة الهی (عامل بیرونی) است، تقسیم گردد. بر اساس این نظریه، تلاش برای یادگیری در سطوح اول و دوم منتهی به کسب "دانش" و دستیابی به سطح سوم فراگیری که با تلاش فرد و یا افاضة الهی انجام می پذیرد، منتهی به کسب معرفت (حکمت) می گردد. پس از شرح و تبیین این نگاه به یادگیری، تآکید بر ضرورت ارائة تلفیقی دانش و معرفت در مدارس و دانشگاه های کشور بر این نوشتار مهر ختام می زند
An Introduction to the Placement of Transcendence and Inspiration in Learning Process from the Standpoints of Islamic Scholars
نویسندگان [English]
seyed Mohammad Reza Taghavi1؛ seyed Ali Akbar Hosseini2؛ seyed Hossein Salimi3؛ Javad Mollazade2
1Department of Clinical Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
2Emerirus Professor of Shiraz University
3Department of Psychology, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]
In the present study, the role of virtue in understanding reality of the world and the placement of transcendence and inspiration in learning process from the standpoints of Islamic scholars were emphasized. Based on the model, learning could be divided into 3 levels including 1) learning in animal, 2) learning in man and 3) learning in spiritual individuals. For the latest, two kinds of learning would be conceptualized. First, learning via transcendence which is based on man effort (internal factor) and second, learning via inspiration which leads to receiving the purest knowledge via God effusions. Based on the model, learning in the first and second levels leads to “acquisition of science”. However, learning in the third level leads to “acquisition of wisdom (Maarefat)”. Consequently, the integration of both science and wisdom is supposed to be a necessary action in formal education.
کلیدواژه ها [English]
wisdom, transcendence, Inspiration, Islamic scholars, learning model