تأثیر آوای قرآن‌ کریم بر اضطراب پیش از امتحان دانش‌ آموزان

شناسنامه علمی شماره

نویسندگان

1 کارشناس ارشد

2 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانشجوی دکتری

4 کارشناس ارشد مشاوره

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر موسیقی و آوای قرآن کریم بر میزان اضطراب پیش از امتحان دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان است. روش پژوهش آزمایشی (تجربی)، با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش سیاهه اضطراب­امتحان (TAT) (ابوالقاسمی و همکاران، 1375) است. جامعة آماری شامل همة دانش­آموزان سال سوم­ دبیرستان شهرستان بابل است که از میان آنها با استفاده روش نمونه‌گیری خوشه­ای­چند­مرحله­ای، 50 نفر (25 پسر، 25 دختر) که دارای اضطراب­امتحان بوده­اند، انتخاب و در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) مورد مقایسه قرار گرفتند. میزان اضطراب­امتحان آزمودنی‌های گروه آزمایش، پس از حضور و نشستن در جلسه امتحان و قبل از توزیع اوراق امتحانی به عنوان پیش­آزمون اندازه‌گیری شد. سپس به مدت 5 دقیقه آیاتی از سوره مائده با صدای استاد عبد­الباسط پخش شد و مجدداً میزان اضطراب امتحان آنها (به عنوان پس­آزمون) اندازه­گیری شد. برای گروه کنترل هیچ­گونه مداخله­ای صورت نگرفت. میزان اضطراب­امتحان گروه اخیر نیز قبل و پس از  توزیع اوراق امتحانی اندازه­گیری و ثبت شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آوای قرآن­کریم به‌طور معناداری باعث کاهش اضطراب پیش از امتحان دانش‌آموزان شد (001/0 = P). همچنین نتایج این تحلیل نشان داد که میزان تأثیر آوای ­قرآن­کریم بر کاهش اضطراب قبل از امتحان دانش­آموزان دختر به طور­معناداری بیشتر از دانش­آموزان پسر است (001/0 =P ).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Quran Recitation on the Anxiety-Before-Exam of the Students

نویسندگان [English]

  • Seyyed Nabiolah Qasem Tabar 1
  • Irandokhte Fayyaz 2
  • Seyyed Abdolah Qasem Tabar 3
  • Hamde omidi 4
چکیده [English]

The aim of this study is to investigate the effects of Quranic music and voice on the anxiety-before-exam of the third grade high school students. The methodology is experimental pretest posttest with control group. The instrumentation is exam anxiety (TAT) (Abolqasemi et al , 1375). The sample covers all the third grader high school students in Babol; sampling is done through stratified random sampling, namely 50 (25 boys and 25 girls) who had before-exam anxiety were selected and studied. The testees’ anxieties were measured after sitting for the test before the distribution of the test paper as the pretest. Then for five minutes, some of qurnaic recitation was played recited by Abdolbaset; next the anxiety was measured as the posttest. There was no intervention for the control group yet the anxiety was measured. The analysis of covariance reveals that this Quranic recitation has meaningfully reduced the anxiety of the testees (P=0.001). Besides, the effect of Quranic recitation was found to be meaningfully more effective on the reduction of the female testees’ anxiety than that of males.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quranic recitation
  • exam anxiety
  • music