نقد دلایل مخالفان ضرورت تربیت دینی در نظام آموزش و پرورش رسمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

چکیده

مطلوبیت و ضرورت تربیت دینی خواه به صورت کلی یا در نظام آموزش و پرورش رسمی بر اساس متون اسلامی امری انکار ناپذیر است. باوجوداین، تردیدها و مخالفتهایی در بارة ضرورت تربیت دینی در نظام آموزش و پرورش رسمی از سوی برخی متفکران غربی ابراز شده که هدف این مقاله بررسی و نقد این دلایل و اثبات مطلوبیت و ضرورت تربیت دینی در آموزش و پرورش رسمی با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی است. بی‌معنایی و غیر عقلانی بودن آموزه‌های دینی و تلقینی بودن تربیت دینی از مهمترین دلایل عام مخالفت با ضرورت تربیت دینی و تلقینی بودن مفهوم تربیت اسلامی دلیل خاص مخالفت با ضرورت تربیتی دینی اسلامی است که در این مقاله نقد و بررسی می‌شود. در پایان نیز مطلوبیت و ضرورت تربیت دینی با دلایل جداگانه به اثبات می‌رسد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Critique of the Reasons Presented by Opponents of the Necessity of Religious Education in the Formal System of Education

نویسنده [English]

  • Mohammad Davoudi
چکیده [English]

The desirability and necessity of religious education cannot be denied according to the Islamic texts, whether in general or in the formal system of education. Nevertheless, there are doubts and oppositions regarding the necessity of religious education in the formal system of education by some western thinkers. This article aims at investigating and criticizing these reasons and proving the desirability and necessity of religious education in the formal system of education through a descriptive, analytical and critical method. Senselessness and irrationality of religious teachings as well as suggestive nature of religious education are among the most important general reasons for opposition to necessity of religious education, and the suggestive nature of the concept of Islamic education is the specific reason for opposition to necessity of religious-Islamic education. In this article, these reasons are reviewed and investigated. Finally, the desirability and necessity of religious education are proved using separate reasons.

کلیدواژه‌ها [English]

  • necessity of religious education
  • Halstead
  • suggestive
  • senselessness of religious teachings
  • irrationality of religious teachings
  • divine nature
قرآن کریم.
نهج البلاغه.
باقری، خسرو (1380)، چیستی تربیت دینی، تهران، مرکز مطالعات تربیت اسلامی.
هرست، پاول (1974)، «دنیوی کردن تربیت«، چیستی تربیت دینی، تهران: مرکز مطالعات تربیت اسلامی، ص18−39.
برنجکار، رضا (1374)، معرفت فطری خدا، تهران: مؤسسه نبأ.
جوادی آملی، عبدالله (1386)، منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی، تنظیم احمد واعظی، قم، اسراء (نسخه پی‌دی‌اف).
ــــــــــــــ (1375)، «انسان‌شناسی فطری»، حوزه و دانشگاه، س3، ش9.
خسروپناه، عبدالحسین (1386)، انتظارات بشر از دین، [بی‌جا]، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
رشید رضا، محمد (1303ق)، تفسیر المنار، ج9، چ2، بیروت، دار الفکر.
شیروانی، علی و همکاران (1391)، مباحثی در کلام جدید، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
صادقی، هادی (1391)، درآمدی بر کلام جدید، قم، طه و معارف.
کلینی، محمدبن‌یعقوب (1375)، کافی، تصحیح علی‌اکبر غفاری، ج1، چ6، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
مصباح یزدی، محمدتقی (1367)، معارف قرآن، قم: مؤسسۀ در راه حق.
مطهری، مرتضی (1375)، مجموعه آثار، ج4 و 6، تهران، صدرا.
Sealy, John (1985), religious education: philosophical perspective, London, George Allen & Unwin.
Halstead, J. M. (2004), "An Islamic Concept of Education", Comparative Education, Vol. 40, No. 4, .p. 517-529.
Elias, John (1995), Philosophy of Education: Classical and Contemporary, Krieger Pub. Co.