• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1399)
دوره دوره 14 (1398)
شماره شماره 30
شماره شماره 29
شماره شماره 28
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387-1386)
دوره دوره 2 (1386-1385)
دوره دوره 1 (1385-1384)
داودی, محمد. (1398). نقد دلایل مخالفان ضرورت تربیت دینی در نظام آموزش و پرورش رسمی. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 14(29), 57-74. doi: 10.30471/edu.2019.1565
محمد داودی. "نقد دلایل مخالفان ضرورت تربیت دینی در نظام آموزش و پرورش رسمی". فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 14, 29, 1398, 57-74. doi: 10.30471/edu.2019.1565
داودی, محمد. (1398). 'نقد دلایل مخالفان ضرورت تربیت دینی در نظام آموزش و پرورش رسمی', فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 14(29), pp. 57-74. doi: 10.30471/edu.2019.1565
داودی, محمد. نقد دلایل مخالفان ضرورت تربیت دینی در نظام آموزش و پرورش رسمی. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1398; 14(29): 57-74. doi: 10.30471/edu.2019.1565

نقد دلایل مخالفان ضرورت تربیت دینی در نظام آموزش و پرورش رسمی

مقاله 4، دوره 14، شماره 29، پاییز 1398، صفحه 57-74  XML اصل مقاله (357.7 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2019.1565
نویسنده
محمد داودی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
چکیده
مطلوبیت و ضرورت تربیت دینی خواه به صورت کلی یا در نظام آموزش و پرورش رسمی بر اساس متون اسلامی امری انکار ناپذیر است. باوجوداین، تردیدها و مخالفتهایی در بارة ضرورت تربیت دینی در نظام آموزش و پرورش رسمی از سوی برخی متفکران غربی ابراز شده که هدف این مقاله بررسی و نقد این دلایل و اثبات مطلوبیت و ضرورت تربیت دینی در آموزش و پرورش رسمی با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی است. بی‌معنایی و غیر عقلانی بودن آموزه‌های دینی و تلقینی بودن تربیت دینی از مهمترین دلایل عام مخالفت با ضرورت تربیت دینی و تلقینی بودن مفهوم تربیت اسلامی دلیل خاص مخالفت با ضرورت تربیتی دینی اسلامی است که در این مقاله نقد و بررسی می‌شود. در پایان نیز مطلوبیت و ضرورت تربیت دینی با دلایل جداگانه به اثبات می‌رسد.
کلیدواژه‌ها
ضرورت تربیت دینی؛ هالستید؛ تلقینی بودن؛ بی‌معنایی آموزه‌های دینی؛ غیر عقلانی بودن آموزه‌های دینی؛ فطرت الهی
عنوان مقاله [English]
A Critique of the Reasons Presented by Opponents of the Necessity of Religious Education in the Formal System of Education
نویسندگان [English]
Mohammad Davoudi
چکیده [English]
The desirability and necessity of religious education cannot be denied according to the Islamic texts, whether in general or in the formal system of education. Nevertheless, there are doubts and oppositions regarding the necessity of religious education in the formal system of education by some western thinkers. This article aims at investigating and criticizing these reasons and proving the desirability and necessity of religious education in the formal system of education through a descriptive, analytical and critical method. Senselessness and irrationality of religious teachings as well as suggestive nature of religious education are among the most important general reasons for opposition to necessity of religious education, and the suggestive nature of the concept of Islamic education is the specific reason for opposition to necessity of religious-Islamic education. In this article, these reasons are reviewed and investigated. Finally, the desirability and necessity of religious education are proved using separate reasons.
کلیدواژه‌ها [English]
necessity of religious education, Halstead, suggestive, senselessness of religious teachings, irrationality of religious teachings, divine nature
مراجع

قرآن کریم.

نهج البلاغه.

باقری، خسرو (1380)، چیستی تربیت دینی، تهران، مرکز مطالعات تربیت اسلامی.

هرست، پاول (1974)، «دنیوی کردن تربیت«، چیستی تربیت دینی، تهران: مرکز مطالعات تربیت اسلامی، ص18−39.

برنجکار، رضا (1374)، معرفت فطری خدا، تهران: مؤسسه نبأ.

جوادی آملی، عبدالله (1386)، منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی، تنظیم احمد واعظی، قم، اسراء (نسخه پی‌دی‌اف).

ــــــــــــــ (1375)، «انسان‌شناسی فطری»، حوزه و دانشگاه، س3، ش9.

خسروپناه، عبدالحسین (1386)، انتظارات بشر از دین، [بی‌جا]، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.

رشید رضا، محمد (1303ق)، تفسیر المنار، ج9، چ2، بیروت، دار الفکر.

شیروانی، علی و همکاران (1391)، مباحثی در کلام جدید، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.

صادقی، هادی (1391)، درآمدی بر کلام جدید، قم، طه و معارف.

کلینی، محمدبن‌یعقوب (1375)، کافی، تصحیح علی‌اکبر غفاری، ج1، چ6، تهران: دار الکتب الاسلامیه.

مصباح یزدی، محمدتقی (1367)، معارف قرآن، قم: مؤسسۀ در راه حق.

مطهری، مرتضی (1375)، مجموعه آثار، ج4 و 6، تهران، صدرا.

Sealy, John (1985), religious education: philosophical perspective, London, George Allen & Unwin.

Halstead, J. M. (2004), "An Islamic Concept of Education", Comparative Education, Vol. 40, No. 4, .p. 517-529.

Elias, John (1995), Philosophy of Education: Classical and Contemporary, Krieger Pub. Co.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 463
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 329
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.