بررسی ویژگی‎های اخلاقی استادان زبان انگلیسی با توجه به سطح دینداری دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشکده زبانهای خارجی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران

چکیده

هدف از پژوهش، بررسی دیدگاه‎های دانشجویان دربارۀ ویژگی‎های اخلاقی استادان زبان انگلیسی با توجه به سطح دینداری دانشجویان بود. در این پژوهش، روش ترکیبی پیمایشی به کار رفت. در آغاز پرسش‌نامۀ سطح دینداری با توجه به طبقه‎بندی 81 دانشجو به گروه‎های بیشتر یا کمتر مذهبی سازگار و پایایی این پرسش‌نامه با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. از میان 53 نفر از دانشجویان سال آخر رشتۀ مترجمی زبان در دو دانشگاه در شهر قم که پرسش‌نامه را تکمیل کردند، 22 نفر از آنان در مصاحبۀ نیمه‎ساختاریافته شرکت کردند. پس از تجزیه و تحلیل دقیق و چندباره از کدها و مقولات مصاحبۀ دانشجویان، یک موضوع اصلی (صداقت) شناسایی شد، سپس با توجه به سطح دینداری دانشجویان از طریق آزمون‎های خی دو و فیشر، مفهوم صداقت مورد بررسی قرار گرفت. از طریق تحلیل مفهومی، یک شبکۀ معنایی از ویژگی‎های اخلاقی استادان زبان براساس صداقت، به‌عنوان مهم‎ترین صفت اخلاقی استادان زبان به‌زعم دانشجویان شناسایی شد. از چنین پژوهش‎هایی می‎توان در برنامه‎ریزی آیین‎نامه‎های اخلاقی برای استادان زبان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the English Language Teachers’ Ethical Characteristics with Regard to the Students’ Degree of Religiousness

نویسندگان [English]

  • Mohammad Javad Moafi 1
  • Massood Yazdanimoghaddam 2
  • Alireza Ameri 1
1 Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of English, Faculty of Humanities, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the students’ perceptions of the language teachers’ ethical characteristics with regard to the students’ degree of religiousness. An explanatory sequential mixed methods design was employed. First, a religiosity scale questionnaire was adapted to categorize 81 students into more or less religious groups. Its reliability was computed by Cronbach’s alpha. From among the 53 students of English Translation in two universities in Qom completing the questionnaire, 22 of them agreed to participate in a semi-structured interview which was validated by experts in the fields of ethics and moral philosophy. After repeated analyses of the codes of the students’ interviews, one major theme (sincerity) was identified and then cross-checked with regard to the students’ degree of religiousness via chi-square and Fisher’s exact tests. Finally, a network of language teachers’ ethical characteristics was contemplated based on sincerity which was presented by the students to be the most important moral trait of language teachers. Research of this nature could be utilized in planning a code of ethics, particularly designed for language educators.

کلیدواژه‌ها [English]

  • relationship between ethics and religion . Ethics .religiosity scale . education
  1. شجاعی زند، علیرضا (1384)، «مدلی برای سنجش دینداری در ایران»،جامعه‌شناسی ایران، 6 (1)، ص34−66.
  2. موسوى همدانى، سیدمحمدباقر (1378)، ترجمه تفسیر المیزان (ج1)، قم: دفتر انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
  3. طباطبایی، سیدمحمّدحسین (1370)، مجموعه رسائل، (به کوشش سیّدهادی خسرو شاهی)، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
  4. خسروپناه، عبدالحسین (1391)، «رابطه دین و اخلاق در قرآن»، فصلنامه تخصصی اخلاق وحیانی، 1 (1)، ص29−52.
  5. ملکیان، مصطفی (1393)، عوامل روان‌شناختی مؤثر بر اختراع اخلاق. دریافت شده مورخ 1397، از وبسایت http://malakeyan.blogfa.com/post/31
  6. ملکیان، مصطفی (1390)، رابطه سنت آرماناندیشی (ویراست دوم)، تهران: چشم‎انداز نوین.
  7. مهر، هژیر (1391)، رابطه دین و اخلاق، منبع اطلاعات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دریافت شده مورخ 1398، از وبسایت http://www.irip.ir/Home/Single/213
  8. ویلم، ژان ‌پل (1377)، جامعه‌شناسی ادیان (ترجمه‌ عبدالرحیم گواهی)، تهران: نشر تبیان.
  9. Allport, Gordon Willard. (1950), The individual and his religion: A psychological interpretation. Oxford, England: Macmillan.
  10. Ary, Donald., Jacobs, Lucy Chester, & Sorenson, Christine. (2010), Introduction to research in education (8th ed.). Wadsworth: Cengage Learning.
  11. Barrow, Robin. (2012), Moral philosophy for education. New York: Routledge.
  12. Bruce, Steve. (1996), Religion in the modern world: From cathedrals to cults. Oxford, UK: Oxford University Press.
  13. Campbell, Elizabeth. (2008), The ethics of teaching as a moral profession. Wiley Periodicals, 38(4), 357-385. doi: 10.1111/j.1467-873X.2008.00414.x
  14. Celce-Murcia, Marianne. (2014), Teaching English as a second or foreign language(4th ed.), Boston: National Geographic Learning.
  15. Charmaz, Kathy. (2000), Grounded theory: Objectivist and constructivist methods. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed., pp. 509–535), Thousand Oaks, CA: Sage.
  16. Cohen, Louis, Manion, Lawrence, & Morrison, Keith. (2007), Research Methods in Education (6th ed.), New York and London: Routledge, Taylor & Francis Group.
  17. Creswell, John. W. (2012), Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.), Boston: Pearson.
  18. Creswell, John. W. (2014), Research deign: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.), Thousand Oaks, CA: Sage.
  19. Creswell, John W., & Plano Clark, Vicki L. (2011), Designing and conducting mixed methodsresearch (2nd ed.), Thousand Oaks, CA: Sage.
  20. Crookes, Graham. (2010), Language teachers’ philosophies of teaching: Bases for development and possible lines of investigation. Language and Linguistics Compass, 4(12), 1126-1136.
  21. Dornyei, Zoltan. (2003), Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  22. Einstein, Albert. (1956), Science and religion, ideas and opinions. New York: Citadel Press.
  23. Garrett, Aaron. (2018), Joseph Butler’s moral philosophy, The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Retrieved May 05, 2018 from https://plato.stanford.edu/entries/butler-moral/
  24. Glock, Charles Y., & Stark, Rodney. (1968), American piety. Berkeley: University of California Press.
  25. Griffee, Dale T. (2012), An introduction to second language research methods: Design and data. Berkeley, California: Dale T. Griffee and TESL-EJ Publications.
  26. Hatch, Evelyn, & Lazaraton, Anne. (1991), The research manual: Design and statistics for applied linguistics. Boston, Massachusetts: Heinle & Heinle Publishers.
  27. Heigham, Juanita, & Croker, Robert A. (2009), Qualitative research in applied linguistics. New York: Palgrave Macmillan.
  28. Hilgard, Ernest R. (1980), The trilogy of mind: cognition, affection, and conation. Journal of The History of The Behavioral Sciences, 16(2), 107-117.
  29. Hoy, David Couzens. (2005), Critical resistance from poststructuralism to postcritique. Cambridge, Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology.
  30. Illich, Ivan. (1971), Deschooling society. New York: Harper and Row.
  31. Karamollahi, Nematollah. (2009), An investigation into the social effects of the Internet on the religiosity of youth. (Doctoral dissertation, Islamic Azad University, Science and Research Branch, 2009).
  32. Lodico, Marguerite G., Spaulding, Dean T., & Voegtle, Katherine H. (2010), Methods in educational research: From theory to practice(2nd ed.), San Francisco: Jossey-Bass.
  33. Mackey, Alison, & Gass, Susan M. (2012), Research methods in second language acquisition: A practical guide. Oxford, England: Blackwell Publishing Ltd.
  34. McKay, Sandra Lee. (2006), Researching second language classrooms. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  35. Robinson, Bruce A. (2016), Definitions of the word religion. Religious Tolerance. Retrieved June 11, 2017 from http://www.religioustolerance.org/rel_defn1.htm.
  36. Rogers, Carl. (1983), Freedom to learn for the 80s. Columbus, Ohio: Merrill.
  37. Rousseau, Jean-Jacques. (1979), Emile; or, on education. New York: Basic Books.
  38. Scott, G. A. (2000). Plato’s Socrates as educator. Albany, N.Y.: State University of New York Press.
  39. Scott, David, & Usher, Robin. (2011), Researching education: Data methods and theory in educational enquiry (2nd ed.), India: Continuum International Publishing Group.
  40. Serajzadeh, Seyyed Hossein. (1998), Muslims religiosity & delinquency: An examination of Iranian youth. (Doctoral Dissertation, Essex University, 1998).
  41. Strauss, Anselm, & Corbin, Juliet. (1998), Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.), Thousand Oaks, CA: Sage.
  42. Strike, Kenneth A., & Soltis, Jonas F. (2009), The ethics of teaching (5th ed.), New York, NY: Teachers College.
  43. Tavakoli, Hossein. (2012), A dictionary of research methodology and statistics in applied linguistics. Tehran:RAHNAMA PRESS.
  44. Trilling, Lionel. (1972), Sincerity and authenticity. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
  45. White, David E. (2018), Joseph Butler (1692-1752), The Internet Encyclopedia of Philosophy. Retrieved May 05, 2018 from https://www.iep.utm.edu/butler/