• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1399)
دوره دوره 14 (1398)
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
شماره شماره 17
شماره شماره 16
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387-1386)
دوره دوره 2 (1386-1385)
دوره دوره 1 (1385-1384)
میرزامحمدی, محمد حسن. (1392). بررسی نظریه شناخت فارابی و دلالت‌های آن در تعلیم و تربیت (با تأکید بر برنامه درسی). فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 8(16), 163-183.
محمد حسن میرزامحمدی. "بررسی نظریه شناخت فارابی و دلالت‌های آن در تعلیم و تربیت (با تأکید بر برنامه درسی)". فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 8, 16, 1392, 163-183.
میرزامحمدی, محمد حسن. (1392). 'بررسی نظریه شناخت فارابی و دلالت‌های آن در تعلیم و تربیت (با تأکید بر برنامه درسی)', فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 8(16), pp. 163-183.
میرزامحمدی, محمد حسن. بررسی نظریه شناخت فارابی و دلالت‌های آن در تعلیم و تربیت (با تأکید بر برنامه درسی). فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1392; 8(16): 163-183.

بررسی نظریه شناخت فارابی و دلالت‌های آن در تعلیم و تربیت (با تأکید بر برنامه درسی)

مقاله 8، دوره 8، شماره 16، بهار 1392، صفحه 163-183  XML اصل مقاله (268.9 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
محمد حسن میرزامحمدی email orcid
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد
چکیده
هدف اساسی تحقیق حاضر آن است که با واکاوی نظریة شناخت فارابی، بتوان دلالت‌هایی برای تعلیم و تربیت، با تأکید بر برنامه درسی استخراج کرد. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و روش تجزیه و تحلیل آن نیز تفسیری - استنباطی است. بر این اساس، ابتدا روش‌شناسی فارابی و آنگاه نظریة شناخت وی معرفی شده، سپس بر اساس دو مؤلفه پیش‌گفته، نظام برنامه درسی فارابی احصاء و بیان شده است. نتایج نشان می‌دهد که می‌توان برای  فارابی نظامی از برنامه درسی را متصور شد‌. این برنامه درسی در سه بخش محتوا (‌علوم‌)‌، روش‌های تدریس و یادگیری‌، و معلم و شاگرد، قابل صورت‌بندی است . در بخش پایانی تحقیق، پیشنهادهایی برای استفاده از اندیشه‌های تربیتی فارابی (برنامه درسی وی) در نظام برنامه‌ریزی درسی کشور ارائه شده است.
 
کلیدواژه‌ها
فارابی؛ نظریه شناخت؛ روش‌شناسی؛ برنامه درسی؛ تعلیم و تربیت
عنوان مقاله [English]
The Investigation of Farabi Cognitive Theory and Its Reasons in Education (Emphasis on Lesson Planning)
نویسندگان [English]
Mohhamd Mirza Mohammadi
چکیده [English]
 
The main aim of this study is to reconsider the cognitive theory of Farabi to extract some logics behind his theory for lesson planning. The methodology    is descriptive-analytic and the analysis is interpretational-inferential. To this aim, Frabi’s methodology and cognitive theory are introduced. Then, his system for lesson planning has been represented. His lesson planning is composed of three sections, namely, content, teaching methodology, and learning. Finally, some suggestion has been made for using Farabi’s educational thinking (lesson planning) in national education system.
کلیدواژه‌ها [English]
lesson planning, Farabi, Methodology, cognitive theory, education
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,256
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,020
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.