• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1399)
دوره دوره 14 (1398)
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
شماره شماره 19
شماره شماره 18
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387-1386)
دوره دوره 2 (1386-1385)
دوره دوره 1 (1385-1384)
آقایی, سیده الهام, زاهدی, انسیه, علم الهدی, جمیله. (1393). شناسایی دلالت های شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدف‌گذاری برنامه ریزی درسی. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 9(18), 7-29.
سیده الهام آقایی; انسیه زاهدی; جمیله علم الهدی. "شناسایی دلالت های شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدف‌گذاری برنامه ریزی درسی". فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 9, 18, 1393, 7-29.
آقایی, سیده الهام, زاهدی, انسیه, علم الهدی, جمیله. (1393). 'شناسایی دلالت های شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدف‌گذاری برنامه ریزی درسی', فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 9(18), pp. 7-29.
آقایی, سیده الهام, زاهدی, انسیه, علم الهدی, جمیله. شناسایی دلالت های شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدف‌گذاری برنامه ریزی درسی. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1393; 9(18): 7-29.

شناسایی دلالت های شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدف‌گذاری برنامه ریزی درسی

مقاله 1، دوره 9، شماره 18، بهار 1393، صفحه 7-29  XML اصل مقاله (452.13 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
سیده الهام آقایی email 1؛ انسیه زاهدی2؛ جمیله علم الهدی3
1کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران
2عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء
3عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
این مقاله می‌کوشد شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم را شناسایی کرده، مؤلفه­های کلیدی زیبایی و زیبانمایی را از آن استنباط و دلالت­های آن­ برای حیطه هدف­گذاری برنامه­ریزی درسی را استخراج کند. در این پژوهش برای تأمین اهداف فوق از روش توصیفی- تحلیلی محتوای متن استفاده و سپس یافته­های تحقیق توسط صاحب­نظران به کمک اجرای پرسشنامه اعتباریابی شده­است.
 بر مبنای این پژوهش دلالت­های استخراج شده از شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدف­گذاری برنامه درسی در دو دسته قابل تقسیم هستند که مهمترین آن­ها عبارتند از: 1. درک، باور و توجه به زیبایی‌های حق، کلام حق، جهان آفرینش (اعم از آفاق و انفس) به منزله تجلیات حق؛ زیبایی­های اعتقادی و عملکردی برای نورانی کردن درون و برون؛ تزیین زشتی­ها توسط شیطان؛ زشتی­های اعتقادی و عملکردی به عنوان عامل ظلمانی شدن درون و برون؛ 2. پرورش مهارت­های رضایتمندی از خالق زیبایی­ها؛ لذت بردن از زیبایی­های حق، کلام او، جهان آفرینش (اعم از آفاق و انفس) به منزله تجلیات او؛ لذت بردن از زیبایی­های اعتقادی و عملکردی؛ تنفر از زیبایی­های کاذب اعتقادی و عملکردی ظلمت­آفرین؛ تعامل عاطفی و معنوی با زیبایی­ها؛ توانمندی­های مشاهده غیر عینی و غیر مادی (درک باطنی)؛ پرورش مهارت­های تولید مصنوعات زیبا؛ پرورش فضایل اخلاقی و تهذیب نفس و پرهیز از رذایل اخلاقی.
کلیدواژه‌ها
شبکه مفهومی؛ زیبایی؛ تربیت؛ برنامه درسی؛ قرآن کریم
عنوان مقاله [English]
Cognizance of easthetic Concept Network implications in Holy Quran For target of curriculum
نویسندگان [English]
S.Elham Aghaie1؛ Ensieh Zahedi2؛ Jamile Alomolhoda3
چکیده [English]
Formation of aesthetic conceptual network, inferring the key parameters of aesthetic
and extraction of the implications for curriculum planning are the main aims of this
research. To reach the aims, the methodology used is documentary−analytic of
content analysis and then the findings are validated through an expert−consulted
questionnaire in the field. The implications are as follows: (1) comprehending,
believing, and paying attention to the beauty of God, the words of God, the creation
(whether macrocosm or introversion) in order to manistefation of God, functional
and doctrinal beauty to brighten the inside and outside, decoration of vices by Satan,
functional and doctrinal vices as the factors affecting the darkness of inside and
outside; (2) development of satisfaction skills form the creator of beauties, enjoying
the beauty of the God, the words of God, and the creation of the world in order to
manifest, enjoying functional and doctrinal beauties, hatred of darkening pseudo
functional and doctrinal−beauties, emotional and spiritual interaction with beauties,
empowering of non−material nonobjective observation (internal discernment),
empowering the skills for production of beautiful products, development of moral
virtues and refinement of self and avoiding moral vices
کلیدواژه‌ها [English]
Quran, curriculum planning, aesthetics and training, conceptual network of beauty
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,619
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,354
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.