نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

2 دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب

3 دکترای فلسفه تعلیم و تربیت

10.30471/edu.2022.8544.2581

چکیده

تربیت اخلاقی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان یک نظام تربیتی، سهمی عمده در جهت‌گیری آن نظام دارد از این لحاظ منظری که ما بر مبنای آن مواجهه با مسائل اخلاقی را برمی‌گزینیم، به‌صورت کاملاً تعیین‌کننده‌ای نظام تربیتی را برمی‌سازد. از‌این‌رو تربیت اخلاقی فقط یک زمینه و ساحت تربیتی مشخص و منفک نیست، بلکه به یک معنا، عمق و جوهره‌ی نظام تعلیم و تربیت را نشان می‌دهد. در این میان اخلاق فضیلت‌گرا به‌عنوان بدیلی برای نظام‌های اخلاقیِ عمل‌محور، می‌تواند چشم‌انداز متفاوتی را در فهم ما از مسائل اخلاقی رقم زند و بنیاد تربیت اخلاقی را نیز دستخوش تحول بنیادین گرداند. هدف از این مقاله واکاوی و صورت‌بندی این نقش در نظام تربیتی کلان است تا مشخص گردد که تربیت اخلاقی فضیلت‌مند می‌تواند چارچوبی متفاوت برای کلیت نظام تربیتی باشد. در این مقاله تلاش بر این است تا اولاً به‌صورت فلسفی و نظر یک به اخلاق فضیلت در ارتباط با تأثیرگذاری بر نظام تربیتی پرداخته شود و از سوی دیگر تنها جنبه خاصی از این نظام مورد توجه نباشد، بلکه تأثیر اخلاق بر کلیت نظام تربیتی مورد بررسی قرار گیرد. مقاله نهایتاً با این رهیافت به پایان می‌رسد که: تربیت اخلاقی فضیلت‌مندانه در اساس نوعی نگرش متفاوت به ساحت تربیت اخلاقی را رقم خواهد زد، زیرا بسیاری از بنیان‌های تربیت اخلاقی در نظام رسمی تربیتی بر پایه رویکردی قاعده‌مدار و بیرونی استوار شده است که اجازه شکل‌گیری درونی شاکله‌های اخلاقی را از متربیان سلب می‌نماید. در تربیت اخلاقی فضیلت‌مند، هدف از تربیت اخلاقی دنبال نمودن کمال اخلاقی در ابعاد مختلف زندگی متربیان خواهد بود و نه پرداختن صرف به انجام تکالیف از سوی آنها.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Virtue Ethics Anad Moral Education

نویسندگان [English]

  • Mohammad Davoudi 1
  • Seyed Razi Mousavi 2
  • Saeed Salehian 3

1 associate professor in research institute Hawzeh and university

2 associate professor in university of religions and Denominations

3 Ph.D. in philosophy of education

چکیده [English]

Moral education, as one of the most important elements of an educational system, has a major contribution in the direction of that system. The perspective based on which we choose to face moral issues, makes the educational system in a completely decisive way. Therefore, moral education is not only a specific field of education, but also shows the depth of the education system. In the meantime, virtuous ethics as an alternative to action-oriented moral systems can create a different perspective in our understanding of moral issues and make the foundation of moral education undergo a fundamental transformation. The purpose of this article is to analyze and formulate this role in the macro educational system to determine that quality moral education can be a different framework for the entire educational system. In this article, an attempt is made to first philosophically and theoretically address virtue ethics in relation to the impact on the educational system, and on the other hand, not only a specific aspect of this system should be considered, but the effect of ethics on the entire educational system should be investigated. The article finally ends with the approach that virtuous moral education will establish a different attitude to the field of moral education because many of the foundations of moral education in the formal education system are based on a rule-based and external approach that is allowed to form Internalization deprives educators of moral structures. In virtuous moral education, the goal of moral education will be to pursue moral perfection in various aspects of the life of educators, and not just to do their homework.

کلیدواژه‌ها [English]

  • moral education
  • virtue ethics
  • Aesthetic experience
  • The ethics of the foundation
  • Learner-centered education
1. باتلی، هتر (1397)، فضیلت، بررسی‌های اخلاقی و معرفت شناختی، ترجمه امیرحسین خداپرست، نشر کرگدن.
2. پالمر، مایکل (1388)، مسائل اخلاق، ترجمه علیرضا آل بویه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نشر سمت.
3. خداپرست، امیرحسین (1397)، باور دینی و فضیلت فکری، انتشارات هرمس.
4. زگزبسکی، لیندا (1396)، فضایل ذهن، تحقیقی در ماهیت فضیلت و مبانی اخلاق معرفت، ترجمه امیرحسین خداپرست، نشر کرگدن.
5. مرداک، آیریس (1387)، سیطره خیر، ترجمه شیرین طالقانی، نشر شور خرد.
6. مسلین، کیت (1388)، درآمدی بر فلسفه ذهن، ترجمه مهدی ذاکری، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
7. نیکسن، جان (1398)، فضیلت دانشگاه، ترجمه امیرحسین خداپرست، نشر جهاد دانشگاهی.
8. ون روجن، مارک (1399)، فرااخلاق، ترجمه محمد زندی و مسلم قربان بابایی، نشر طه.
9. هینمن، لارنس (1398)، اخلاق، رویکردی کثرت گرایانه به نظریه اخلاق، ترجمه میثم غلامی و دیگران، نشر کرگدن.