آقایی, سیده الهام, زاهدی, انسیه, علم الهدی, جمیله. (1393). شناسایی دلالت های شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدفگذاری برنامه ریزی درسی. دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 9(18), 7-29.
سیده الهام آقایی; انسیه زاهدی; جمیله علم الهدی. "شناسایی دلالت های شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدفگذاری برنامه ریزی درسی". دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 9, 18, 1393, 7-29.
آقایی, سیده الهام, زاهدی, انسیه, علم الهدی, جمیله. (1393). 'شناسایی دلالت های شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدفگذاری برنامه ریزی درسی', دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 9(18), pp. 7-29.
آقایی, سیده الهام, زاهدی, انسیه, علم الهدی, جمیله. شناسایی دلالت های شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدفگذاری برنامه ریزی درسی. دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 1393; 9(18): 7-29.
شناسایی دلالت های شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدفگذاری برنامه ریزی درسی
1کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران
2عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء
3عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
این مقاله میکوشد شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم را شناسایی کرده، مؤلفههای کلیدی زیبایی و زیبانمایی را از آن استنباط و دلالتهای آن برای حیطه هدفگذاری برنامهریزی درسی را استخراج کند. در این پژوهش برای تأمین اهداف فوق از روش توصیفی- تحلیلی محتوای متن استفاده و سپس یافتههای تحقیق توسط صاحبنظران به کمک اجرای پرسشنامه اعتباریابی شدهاست. بر مبنای این پژوهش دلالتهای استخراج شده از شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدفگذاری برنامه درسی در دو دسته قابل تقسیم هستند که مهمترین آنها عبارتند از: 1. درک، باور و توجه به زیباییهای حق، کلام حق، جهان آفرینش (اعم از آفاق و انفس) به منزله تجلیات حق؛ زیباییهای اعتقادی و عملکردی برای نورانی کردن درون و برون؛ تزیین زشتیها توسط شیطان؛ زشتیهای اعتقادی و عملکردی به عنوان عامل ظلمانی شدن درون و برون؛ 2. پرورش مهارتهای رضایتمندی از خالق زیباییها؛ لذت بردن از زیباییهای حق، کلام او، جهان آفرینش (اعم از آفاق و انفس) به منزله تجلیات او؛ لذت بردن از زیباییهای اعتقادی و عملکردی؛ تنفر از زیباییهای کاذب اعتقادی و عملکردی ظلمتآفرین؛ تعامل عاطفی و معنوی با زیباییها؛ توانمندیهای مشاهده غیر عینی و غیر مادی (درک باطنی)؛ پرورش مهارتهای تولید مصنوعات زیبا؛ پرورش فضایل اخلاقی و تهذیب نفس و پرهیز از رذایل اخلاقی.
Formation of aesthetic conceptual network, inferring the key parameters of aesthetic and extraction of the implications for curriculum planning are the main aims of this research. To reach the aims, the methodology used is documentary−analytic of content analysis and then the findings are validated through an expert−consulted questionnaire in the field. The implications are as follows: (1) comprehending, believing, and paying attention to the beauty of God, the words of God, the creation (whether macrocosm or introversion) in order to manistefation of God, functional and doctrinal beauty to brighten the inside and outside, decoration of vices by Satan, functional and doctrinal vices as the factors affecting the darkness of inside and outside; (2) development of satisfaction skills form the creator of beauties, enjoying the beauty of the God, the words of God, and the creation of the world in order to manifest, enjoying functional and doctrinal beauties, hatred of darkening pseudo functional and doctrinal−beauties, emotional and spiritual interaction with beauties, empowering of non−material nonobjective observation (internal discernment), empowering the skills for production of beautiful products, development of moral virtues and refinement of self and avoiding moral vices
کلیدواژه ها [English]
Quran, curriculum planning, aesthetics and training, conceptual network of beauty