ایزدی, مهدی, طباطبائی نژاد, سید سجاد. (1393). اصول و روشهای کاربردی آموزش معاد در آموزههای اهل بیت (علیهمالسلام). فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 9(18), 31-49.
مهدی ایزدی; سید سجاد طباطبائی نژاد. "اصول و روشهای کاربردی آموزش معاد در آموزههای اهل بیت (علیهمالسلام)". فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 9, 18, 1393, 31-49.
ایزدی, مهدی, طباطبائی نژاد, سید سجاد. (1393). 'اصول و روشهای کاربردی آموزش معاد در آموزههای اهل بیت (علیهمالسلام)', فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 9(18), pp. 31-49.
ایزدی, مهدی, طباطبائی نژاد, سید سجاد. اصول و روشهای کاربردی آموزش معاد در آموزههای اهل بیت (علیهمالسلام). فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1393; 9(18): 31-49.
اصول و روشهای کاربردی آموزش معاد در آموزههای اهل بیت (علیهمالسلام)
2دانشجوی دوره دکترا، رشته علوم قرآن و حدیث، دانشگاه امام صادقعلیهالسلام
چکیده
در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، ابتدا مجموعهای از اصول و روشهای آموزش معاد از احادیث اهل بیت (ع) استخراج شده، سپس با بهرهگیری از یافتههای دانش تعلیم و تربیت، تفسیر و تحلیل گردند. اصول «مخاطب شناسی»، «انگیزش مخاطب»، «نهادینه ساختن آموزهها در ذهن مخاطب»، «عینیت بخشی»، «استفاده از فرصتها» و «جاری ساختن یاد معاد و قیامت در زندگی» از جمله مهمترین این اصولند. این اصول در این روشها به کار گرفته شدهاند: «نیاز سنجی و شناخت حساسیتها»، «توجه به عوامل غیرمعرفتی»، «سؤالی»، «کرامت بخشی»، «تنظیم و دسته بندی مطالب»، «قرینهگویی»، «تذکر»، «موعظه» و «محاسبه نفس».
Principles and applied methods of teaching MAAD in the teachings of the infallibles
نویسندگان [English]
Mahdi Izadi1؛ Seyyed Sajad Tabatabie Nejad2
چکیده [English]
This paper is an attempt, through descriptive−analytic method, to extract a set of principles and methods of teaching resurrection from the narrations of infallibles and, then, analyzed and interpreted using the findings in education. The principles of recognizing addressee, motivation of the addressee, institutionalization of teachings in the minds of addressee, objectification, utilizing opportunities, implementation of the remembrance of resurrection and judgment day in the life are among the most important principles. The following principles are applied in the following methods: needs analysis and recognition of sensitivities, paying attention to non−knowledge factors, questioning, giving dignity, categorization of the materials, symmetry, notification, preachment, and self−calculation
کلیدواژهها [English]
resurrection, teachings of infallibles, principles and methods of teaching
resurrection