بررسی میزان توجه به مولفه های هویت ملی و دینی در کتاب های فارسی دوره ی ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه اراک، ایران

10.30471/edu.2023.9548.2800

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان توجه به مؤلفه‌های هویت ملی و دینی در کتاب‌های فارسی دورة ابتدایی صورت‌گرفته است. به همین منظور از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل محتوای تمامی کتاب‌های فارسی خوانداری دورة ابتدایی در سال تحصیلی 1402-1403 از پایه اول تا ششم بوده که تمامی حجم جامعه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتوای مؤلفه‌های هویت ملی و دینی است که پیش‌ازاین پژوهش توسط صانعی مهر و رزم‌آزما تنظیم شده است و روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق روش اسکات با 30/81 درصد مجدد محاسبه شد. تجزیه‌وتحلیل داده با آمار توصیفی و روش آنتروپی شانون انجام شد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، مولفه‌های هویت ملی بیشتر از هویت دینی دیده شده اند؛ از میان مولفه‌های فرعی هویت ملی، هویت اجتماعی و هویت فرهنگی بیشترین میزان توجه و هویت سیاسی کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده‌اند. از میان مولفه‌های فرعی هویت دینی نیز بیشترین میزان توجه به ارزش‌ها و هنجارهای مذهبی و کمترین میزان توجه به سیره زندگی مبتنی بر دین است. همچنین بیشترین کاربرد مولفه هویت ملی، در متن کتاب‌های فارسی و کمترین میزان استفاده در پرسش‌ها؛ و بیشترین کاربرد مولفه هویت دینی در متن و کمترین میزان استفاده در تصاویر بوده است. هویت دینی بنا بر دلایلی متعدد تاریخی و عناصری مانند مذهب، تدین، معنویت جز پایدار هویت ایرانیان محسوب می‌شود و نباید پرورش هویت ملی و دینی در دانش آموزان از یکدیگر جدا باشد. نتایج نشان می دهد هویت ملی بیشتر مورد توجه بوده است و در کتاب های درسی از پرداختن به هویت دینی دانش آموزان غفلت شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the level of attention paid to the components of national and religious identity in Persian books of the elementary school

نویسندگان [English]

  • Katayoon Hamidizadeh 1
  • Fatemeh Sadat Joneid 2
1 Educational sciences, Farhangian university .Tehran. Iran
2 Master's student in Curriculum, Arak University, Iran
چکیده [English]

The present study aims to investigate the level of attention paid to the components of national and religious identity in Persian books of the elementary school. For this purpose, quantitative content analysis method has been used. The statistical population of the research included the content of all the Persian reading books of the primary course in the academic year 2023-2024 from the first to the sixth grade, and the entire population was examined. The tool of the research is the content analysis list of national and religious identity components, which was prepared by Sanei Mehr and Razmazma before this research, and its validity was recalculated through content validity and its reliability through Scott's method with 81.30%. Data analysis was done with descriptive statistics and Shannon's entropy method. The results of this research show that the components of national identity have been seen more than religious identity; Among the sub-components of national identity, social identity and cultural identity have received the most attention and political identity has received the least attention. Among the sub-components of religious identity, the greatest amount of attention is paid to religious values and norms and the least amount of attention is given to the way of life based on religion. Also, the most use of the national identity component in the text of Persian books and the least amount of use in questions; And the religious identity component has been used the most in the text and the least in the images. . The results show that the national identity has been given more attention and the religious identity of the students has been neglected in the textbooks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: national identity
  • religious identity
  • elementary school
  • content analysis
  • Persian books