شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی موفقیت در تدریس با جهت گیری الهی و فرهنگ اسلامی در دانشگاه های کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

2 دکتری مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

10.30471/edu.2023.9587.2810

چکیده

دانشگاه‌ها به عنوان مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی، نقش کلیدی در انتقال دانش، ترویج ارزش‌ها و فرهنگ‌ها و پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی جوامع ایفا می‌کنند. باتوجه به فرهنگ حاکم بر جامعه که فرهنگ ایرانی اسلامی می باشد، تدریس با جهت‌گیری الهی و فرهنگ اسلامی به‌عنوان یک رویکرد مبتنی بر اصول دینی-اسلامی، در دانشگاه‌ها می‌تواند یک راهکار قابل توجه برای ارتقاء فرهنگ اسلامی و ترویج ارزش‌های دینی باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی موفقیت در تدریس با جهت گیری الهی و فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌های کشور انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان می‌باشندکه 25 نفر از آنان به روش نمونه گیری هدفمند و تاحد اشباع نظری داده ها به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از رویکرد تحلیل محتوا و روش کدگذاری با بهره‌گیری از نرم افزار اتلس تی و در بخش کمی از روش نقشه شناختی فازی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می‌دهد که سیاست گذاری معاونت آموزشی وزارتین بر مبنای تدریس با جهت‌گیری الهی و فرهنگ اسلامی، تولید محتوای اسلامی روزآمد و جذاب مرتبط با هر رشته، ارائه امتیاز و پایه به اساتید در جهت تالیف کتب و مقالات فرهنگی با رویکرد جهت گیری الهی و فرهنگ اسلامی از مهمترین عوامل کلیدی موفقیت در تدریس با جهت‌گیری الهی و فرهنگ اسلامی در دانشگاه های کشور می باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and analyzing the key success factors in teaching with divine orientation and Islamic culture in the country's universities

نویسندگان [English]

  • ali shariatnejad 1
  • Abdollah Saedi 2
1 Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
2 PhD in Management, Faculty of Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

The current research was carried out with the aim of identifying and analyzing the key success factors in teaching with divine orientation and Islamic culture in the country's universities. This research is applied in terms of purpose and survey in terms of data collection method. The statistical population of the research is the experts, 25 of whom were selected as sample members by purposeful sampling until the theoretical saturation of the data. The data collection tool in the qualitative part of the research is an interview and in the quantitative part is a questionnaire. To analyze the data in the qualitative part, the content analysis approach and the coding method were used using Atlas-ti software, and in the quantitative part, the fuzzy cognitive mapping method was used. The findings of the research include identifying and analyzing the key success factors in teaching with divine orientation and Islamic culture in the country's universities. The results of the research showed that the policy-making of the educational assistant of the ministers is based on teaching with divine orientation and Islamic culture, producing up-to-date and attractive Islamic content related to each field, and providing points and basis to professors in order to write books and cultural articles with the approach of divine orientation and Islamic culture is one of the most important key factors of success in teaching with divine orientation and Islamic culture in the country's universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • teaching
  • success in teaching
  • teaching with divine orientation
  • Islamic culture