طراحی الگوی آموزش هنر مبتنی بر تربیت اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30471/edu.2024.9632.2814

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی آموزش‌هنر مبتنی بر تربیت اسلامی در دوره ابتدایی است. برای دستیابی به این هدف از رویکردآمیخته و روش‌کیو استفاده شده‌است. برای جمع‌آوری اطلاعات از روش نمونه‌گیری هدفمند با 15 نفر از معلمان با تجربه دوره ابتدایی در استان فارس مصاحبه نیمه‌ساختار یافته انجام شده‌است. معیار انتخاب تعداد نمونه اشباع داده‌ها بود. در بخش دوم به منظور امتیازدهی به گزینه‌های کیو که برگرفته از نتایج کیفی بود از 27 نفر معلم با تجربه کمک گرفته شد. داده‌های جمع آوری شده با روش تحلیل عامل کیو تجزیه و تحلیل و خوشه‌بندی شد و آموزش هنر مبتنی بر تربیت اسلامی را با 5 عامل معرفی کرد که عبارتند از 20 فعالیت آموزشی، 11 روش تدریس، 27 هدف آموزش هنر مبتنی بر تربیت اسلامی، 18 مورد کمبودهای آموزشی و 12 راهکار در جهت بهبودکیفیت آموزش هنر مبتنی بر تربیت اسلامی. نتایج پژوهش نشان داد که در دوره ابتدایی به تربیت اسلامی با تلفیق هنر توجه چندانی نشده و دچار ضعف‌ها و کمبودهای فراوانی است که پس از بررسی و جمع‌بندی داده‌ها الگوی آموزش هنر مبتنی بر تربیت اسلامی به دست آمد. این الگو با بازنمایی و برجسته‌سازی واقعیت موجود خواهد توانست علاوه‌بر تقویت هویت اسلامی- ایرانی در دانش‌آموزان چشم انداز جامعی درباره آنچه که باید به وسیله‌ی هنر در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی کسب شود را ارائه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Model of art Education Based On Islamic Upbringing

نویسنده [English]

  • Mohammadhosein zarei
Assistant professor, Peyame Noor university, Tehran Iran
چکیده [English]

The purpose of the current research is to design an art education model based on Islamic Upbringing in elementary school. To achieve this goal, amixed approach and Q-method have been used. A semi-structured interview was conducted with 15 experienced elementary school teachers in Fars province to collect information using the purposeful sampling method. The criterion for selecting the number of samples was datasaturation. In the secondpart, the help of 27 experienced teacher was taken on order to score the Q option that were derived from the qualitative results. The collected data were analyzed and clustered with the Q factor analysis method and introduced art education based on Islamic Upbringing with 5 factors, wich include 20 educational activities, 11 teaching methods, 27 goals of teaching art based on Islamic Upbringing, 18 cases of educational deficiency and 12 solutions to improve the quality of art education based on Islamic education; the results of the research showed that in the elementary school, IslamicUpbringing with the integration of art was not given much attention and suffered from many weaknesses and deficiencies. By representing and highliting the existing reality, this model will be able to strengthen the Islamic- Iranian identity in students and provide a comprehensive perspectiveon what should be achieved through art in the field of Islamic Upbringing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Art Education
  • Islamic Upbringing
  • Elementary school