واکاوی نقش استعاره‌ در تفهیم مفاهیم غیرعینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 دانشگاه فرهنگیان اردبیل، اردبیل، ایران

3 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان اردبیل، اردبیل، ایران

10.30471/edu.2024.9684.2822

چکیده

استعاره ابزاری موثر در تفهیم مفاهیم انتزاعی است. پژوهش حاضر میزان بهره‌مندی کتاب هدیه‌های آسمانی دوم و سوم دبستان از استعاره‌ و نقش آن در تفهیم مفاهیم ناملموس را بررسی می‌کند. در همین راستا اطلاعات مربوط به «قلمروهای مبدا و مقصد»، «تعمیم چند معنا» و «نگاشت جزئی» به تفکیک درس-های هر دو پایه، در دو جدول مجزا جمع‌آوری شده و مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت. طبق یافته‌های پژوهش، مؤلفان در پایة دوم از 38 استعاره برای تفهیم مفاهیم انتزاعیِ 16 درس و در پایة سوم از46 استعاره برای تفهیم مفاهیم16 درس بهره برده‌اند. بنابراین در هریک از پایه‌ها، 4 درس از 20 درس به کلی از عنصر استعاره بی‌بهره بوده‌اند. این امر درکنار درس‌هایی که در آن از استعاره استفاده نشده است، نشان می‌دهد که پراکندگی استعاره‌ها از جهت به کارگیری در همه درس‌ها از نمودار منظمی پیروی نمی-کند؛ لذا در تعداد قابل توجهی از درس‌ها این ابزار به نحو شایسته‌ای به‌کار نرفته است. توجه به تنوع قلمروهای مبدا استفاده شده، نشان می‌دهد که مولفان از24 نوع حوزة مبدا برای تفهیم23 گونه حوزة مقصد درپایة دوم دبستان و از36 نوع حوزة مبدأ برای عینی کردن 35 گونه حوزة مقصد در پایة سوم دبستان استفاده کرده‌اند. در نتیجه، با ارتقاء دانش‌آموزان به پایه بالاتر افزایش و رشد شناختی آن‌ها، بسامد و تنوع کاربرد استعاره درکتاب هدیه آسمانی بیشتر شده است. بهتر است نگاه متوازن به فراوانی و تنوع کاربرد استعاره درکلیه دروس از سوی مولفان مورد توجه قرارگیرد تا به تسهیل یادگیری مفاهیم ناملموس کمک شایانی کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the role of metaphor in understanding non-objective concepts

نویسندگان [English]

  • mansour alizadeh bigdiloo 1
  • seyed mohammad seyed kalan 2
  • Abdul Hossein Heidary 3
1 Department of Persian Literature, Faculty of Literature and Humanities, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
2 Farhangian University of Ardabil, Ardabil, Iran
3 Department of Persian Language and Literature, Farhangian University of Ardabil, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Metaphor is an effective tool in understanding abstract concepts. The present study examines the use of metaphor in the second and third elementary school books of heavenly gifts and its role in understanding intangible concepts. In this regard, information about "domains of origin and destination","generalization of multiple meanings" and"partial mapping" were collected in two separate tables and analyzed. According to the findings of the research,the authors in the second grade have used 38metaphors to understand abstract concepts,16 lessons and in the third grade 46 metaphors to understand the concepts of 16lessons. Therefore, in each of the foundations, four out of 20lessons are completely devoid of metaphor. This, along with lessons where metaphor is not used, shows that the scattering of metaphors does not follow a regular diagram for use in all lessons; therefore, in a significant number of lessons, this tool has not been used properly. Considering the diversity of the origin domains used, it shows that the authors used 24 types of source domains to understand 23 species of destination in second grade of primary school and 36types of origin for objectifying 35 species of destination in third grade of primary school. As a result, with the advancement of students to higher level and their cognitive development, frequency and variety of metaphor usage in the book of heavenly gifts has increased. It is better to take a balanced look at the frequency and variety of metaphor usage in all courses by authors to facilitate the learning of intangible concepts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive metaphor
  • abstract concepts
  • cognitive development
  • heavenly gifts
  • student