تبیین مبانی فلسفی شر از دیدگاه علامه طباطبایی و استنتاج دلالت های تربیتی آن در تربیت اخلاقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ------------

2 استادیار دانشگاه الزهرا،گروه علوم تربیتی

10.30471/edu.2024.9551.2801

چکیده

این پژوهش با هدف تبیین مبانی فلسفی شر از دیدگاه علامه طباطبایی و استتنتاج دلالت های تربیتی آن در تربیت اخلاقی با استفاده از روش تبینی- تحلیلی انجام شده است.نتایج نشان داد مبنای اساسی در اندیشه علامه طباطبایی اعتقاد به وجود خداوند به عنوان خیر بنیادین هستی و شرور به عنوان اموری عدمی است. با این حال ظهور و بروز شرور در مسیر تکامل جهان و انسان ضرورت دارد. به هنگام بروز شرور، می توان زاویه نگاه انسان به شر را در کنار رویکرد گریز از شر و مبارزه با آن، به رویکرد مواجهه با شر به مثابه موقعیتی تربیتی بسط داد. در رویکرد مواجهه با شرور به مثابه موقعیت تربیتی، علاوه بر پرهیز و گریز از شر، از موقعیت به دست آمده می توان به مثابه موقعیتی سازنده با نظر به رشد و تکامل متربی استفاده نمود. در این راستا اولین عکس العمل بعد از بروز شر، صبر پیشگی است. مراحل بعدی عبارتند از تعقل نمودن، مداومت بر اعمال صالح و پرهیز اعمال ناصالح که در کنار هم شرایط مناسبی را در مواجهه معقول با شرور پدید می آورند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the philosophical foundations of evil from the point of view of Allameh Tabatabai and deducing its educational implications in moral education

نویسندگان [English]

  • صالحی salehi 1
  • ali sattari 2
1 -------------
2 هیئت علمی دانشگاه الزهرا
چکیده [English]

This research has been done with the aim of explaining the philosophical foundations of evil from the point of view of Allameh Tabatabai and deducing its educational implications in moral education using explanatory-analytical methodThe results showed that the basic basis in Allameh Tabatabai's thought is the belief in the existence of God as the fundamental good of existence and evil as non-existence. However, the appearance of evil is necessary in the evolution of the world and man. When the evil occurs, one can expand the human perspective on evil, in addition to the approach of avoiding evil and fighting it, to the approach of facing evil as an educational situation. In the approach of facing the evil as an educational situation, in addition to avoiding evil, the obtained situation can be used as a constructive situation with regard to the growth and development of the teacher. In this regard, the first reaction after the appearance of evil is patience. The next steps include rationalization, persistence on righteous deeds and avoiding unrighteous deeds, which together create suitable conditions for a reasonable confrontation with e

کلیدواژه‌ها [English]

  • philosophical foundations
  • evil
  • Allameh Tabatabai
  • educational implications
  • moral education