الگوی تربیت دینی در گستره تولد تا 3 سالگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی

10.30471/edu.2024.9807.2848

چکیده

پژوهش با هدف ارائه «الگوی تربیت دینی در گستره تولد تا سه سالگی» انجام شده است. پرسش اصلی پژوهش این است که مرتبه قابل تحقق هدف غایی در این گستره سنی چیست و نقشه راه تحقق آن چگونه است. نقشه راه شامل مباحثی در باره ماهیت محتوا در این گستره سنی، روش‌های شکل‌دهی به پایه‌های اولیه دینداری، نقش مربی و ویژگی‌های شناختی، عاطفی و مهارتی مورد نیاز و شیوه ارزشیابی تحقق اهداف را دربرمی‌گیرد. روش پژوهش، روش توصیفی واستنباطی مسئله‌محور است. پرسش‌ها بر مبانی نظری تدوین الگوی تربیت دینی عرضه می‌شود و با جمع‌آوری اطلاعات مرتبط و تحلیلآنها پاسخها استنباط می‌شود. نتایج یافته در بخش اهداف به کشف نظامواره اهداف تربیت دینی در قالب هدف غایی و واسطی مرتبه اول و دوم انجامیده است. در بخش روش‌ها از چهار روش: درونی‌سازی پایه‌های اولیه احساسات دینی و شناخت خدا، افزایش تعالی‌جویی و توانمندسازی بعد جسمی بحث شده است. در مبحث نقش مربی، به نقش مربی در ذیل نقش خداوند به عنوان مربی اول اشاره شده و ویژگی‌های شناختی، عاطفی و مهارتی لازم برای انجام مطلوب فعالیتی توضیح داده شده است. در پایان شیوه میزان رشدیافتگی دینی آمده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

religious education in the range of birth to three years

چکیده [English]

The research was carried out with the aim of presenting "a model of religious education in the range of birth to three years old". The main question of the research is what is the attainable level of the ultimate goal in this age range and what is the road map for its realization. The roadmap includes discussions about the nature of the content in this age range, the methods of forming the basic foundations of religiosity, the role of the coach and the required cognitive, emotional and skill characteristics and the method of evaluating the achievement of the goals. The research method is a problem-oriented descriptive and inferential method. The questions are presented on the theoretical basis of developing the model of religious education, and the answers are deduced by collecting relevant information and analyzing them. The results found in the goals section have led to the systematic discovery of the goals of religious education in the form of the final and intermediate goals of the first and second order. In the methods section, four methods are discussed: internalization of the basic foundations of religious feelings and knowledge of God, increasing the search for excellence and empowering the physical dimension.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious education
  • model of religious education
  • goals of religious education
  • content of religious education
  • methods of religious education
  • evaluation of religious development