اصول و روش‌های کاربردی آموزش معاد در آموزه‌های اهل بیت ‌(علیهم‌السلام)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق‌علیه‌السلام

2 دانشجوی دوره دکترا، رشته علوم قرآن و حدیث، دانشگاه امام صادق‌علیه‌السلام

چکیده

در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، ابتدا مجموعه‌ای از اصول و روش‌های آموزش معاد از احادیث اهل بیت (ع) استخراج شده، سپس با بهره‌‌گیری از یافته‌های دانش تعلیم و تربیت، تفسیر و تحلیل گردند. اصول «مخاطب شناسی»، «انگیزش مخاطب»، «نهادینه ساختن آموزه‌ها در ذهن مخاطب»، «عینیت بخشی»، «استفاده از فرصت‌ها» و «جاری ساختن یاد معاد و قیامت در زندگی» از جمله مهمترین این اصولند. این اصول در این روش‌ها به کار گرفته شده‌اند: «نیاز سنجی و شناخت حساسیت‌ها»، «توجه به عوامل غیرمعرفتی»، «سؤالی»، «کرامت بخشی»، «تنظیم و دسته بندی مطالب»، «قرینه‌گویی»، «تذکر»، «موعظه» و «محاسبه نفس».
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Principles and applied methods of teaching MAAD in the teachings of the infallibles

نویسندگان [English]

  • Mahdi Izadi 1
  • Seyyed Sajad Tabatabie Nejad 2
چکیده [English]

This paper is an attempt, through descriptive−analytic method, to extract a set of
principles and methods of teaching resurrection from the narrations of infallibles
and, then, analyzed and interpreted using the findings in education.
The principles of recognizing addressee, motivation of the addressee,
institutionalization of teachings in the minds of addressee, objectification, utilizing
opportunities, implementation of the remembrance of resurrection and judgment day
in the life are among the most important principles. The following principles are
applied in the following methods: needs analysis and recognition of sensitivities,
paying attention to non−knowledge factors, questioning, giving dignity,
categorization of the materials, symmetry, notification, preachment, and
self−calculation

کلیدواژه‌ها [English]

  • resurrection
  • teachings of infallibles
  • principles and methods of teaching resurrection