• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1399)
دوره دوره 14 (1398)
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
شماره شماره 19
شماره شماره 18
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387-1386)
دوره دوره 2 (1386-1385)
دوره دوره 1 (1385-1384)
جعفری هرندی, رضا, یزدخواستی, علی. (1393). تحلیل میزان توجه به مفاهیم فرهنگ ایثار و شهادت در کتاب های درسی دوره آموزش عمومی. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 9(18), 71-93.
رضا جعفری هرندی; علی یزدخواستی. "تحلیل میزان توجه به مفاهیم فرهنگ ایثار و شهادت در کتاب های درسی دوره آموزش عمومی". فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 9, 18, 1393, 71-93.
جعفری هرندی, رضا, یزدخواستی, علی. (1393). 'تحلیل میزان توجه به مفاهیم فرهنگ ایثار و شهادت در کتاب های درسی دوره آموزش عمومی', فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 9(18), pp. 71-93.
جعفری هرندی, رضا, یزدخواستی, علی. تحلیل میزان توجه به مفاهیم فرهنگ ایثار و شهادت در کتاب های درسی دوره آموزش عمومی. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1393; 9(18): 71-93.

تحلیل میزان توجه به مفاهیم فرهنگ ایثار و شهادت در کتاب های درسی دوره آموزش عمومی

مقاله 4، دوره 9، شماره 18، بهار 1393، صفحه 71-93  XML اصل مقاله (530.26 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
رضا جعفری هرندی email 1؛ علی یزدخواستی2
1عضو هیئت علمی دانشگاه قم
2عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل میزان توجه کتاب های درسی دوره ابتدایی و راهنمایی به فرهنگ ایثار و شهادت است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با رویکرد کاربردی است. جامعه پژوهش شامل 4 عنوان با 24 جلد کتاب بوده که در سال 1387 چاپ شده و تمام آنها به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار اندازه‌گیری چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش بیانگر آن است که 1- در مجموع 1230 مرتبه به محورها و مولفه های مفهومی مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت توجه شده است. میزان آن در کتابهای فارسی، هدیه های آسمانی، اجتماعی و تاریخ به ترتیب 626، 230، 287 و 87 مرتبه بوده است. 2- بیشترین توجه به محور ایثار، در کلاس دوم راهنمایی و کتاب فارسی دوم راهنمایی شده و کمترین توجه به محور سایر اصطلاحات، در کلاس دوم ابتدایی و کتاب های تاریخ اول و دوم راهنمایی شده است.
کلیدواژه‌ها
تحلیل محتوا؛ کتاب درسی؛ ایثار؛ شهادت؛ دورة ابتدایی؛ دورة راهنمایی
عنوان مقاله [English]
Textbooks focus on sacrifice and martyrdom: the case of general education period
نویسندگان [English]
Raza Jafari Harandi1؛ Ali Yazdkhasti2
چکیده [English]
The main of this research is to shed light on the extent the textbooks in general
education focus on the concepts of sacrifice and martyrdom. The methodology used
in this study is descriptive and content analysis in an applied approach. The sample
consisted of four titles with 24 volumes published in the solar year 1378. The
instrument used in the study was a checklist developed by the researcher and the
results were analyzed using descriptive statistics. The findings revealed that firstly,
1230 times the parameters of martyrdom and sacrifice were mentioned. The number
of repetition in Farsi books, heavenly gifts, social teachings, and history were 626,
230, 287, and 87, respectively. Secondly, the most focus on the concept of sacrifice
is seen in the second year of guidance school, and the least attention is in the second
year of elementary school, the history book of the first and second
year of guidance school
کلیدواژه‌ها [English]
content analysis, textbook, sacrifice, martyrdom, elementary school, guidance school
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 5,195
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,649
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.