بررسی روش‌شناسی دانش تربیت اسلامی بر اساس رویکرد اسلامی‌سازی معرفت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

2 عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)

3 عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم

چکیده

این پژوهش به بررسی رویکرد اسلامی سازی معرفت به عنوان قدیمی‌ترین رویکرد در زمینه‌ی نظریه‌پردازی در دانش تربیت اسلامی می‌پردازد. بدین منظور در نخستین گام، مقصود از اصطلاحات «اسلامی‌سازی معرفت»، «تربیت اسلامی» و «روش‌شناسی» بیان گشته و سپس در ادامه، مهم‌ترین آرای اندیشمندان این رویکرد -با تمرکز بر آرای عبدالرحمان نقیب، تربیت‌پژوه مسلمان مصری- در دو سطح مبانی و روش‌شناسی ارائه می‌شود. در پایان نیز به مهم‌ترین نقاط قوت و ضعف این رویکرد و میزان توفیق پیروان آن در دست‌یابی به اهداف خود اشاره خواهد شد. به نظر می‌رسد هرچند این رویکرد نقش به‌سزایی در شکل‌گیری یک جریان فرهنگی اجتماعی نسبت به ضرورت بازتولید دانش تربیت اسلامی و تدارک ادبیات علمی در این زمینه داشته است، اما ضعف در مبانی و عمق نظری این رویکرد، از مهم‌ترین نقاط کور آن به شمار آمده و امکان نقش‌آفرینی جدّی در فضای علوم تربیتی معاصر را از آن سلب می‌نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of the methodology of Islamic training knowledge: islamization approach

نویسندگان [English]

  • Ali Latifi 1
  • Hamid Parsania 2
  • Mohammad Davoudi 3
1
2
3
چکیده [English]

This research investigates the Islamic approach in islamicization of knowledge as
the oldest approach in theorizing Islamic training knowledge. In doing do, at the first
step the definitions of the terms, islamicization of knowledge, Islamic training, and
methodology are presented and then the most important ideas of Islamic scholars,
namely Abdolrahman Naqib, the Egyptian Islamic training expert, in this approach
are, fundamentally and methodologically, discussed. Eventually, the most important
weaknesses and strengths of the approach as well as the degree of the success of the
followers in achieving their goals are mentioned. It seems that, although the
approach has had a considerable role in the formation a cultural movement with
regard to the necessity of reproduction of Islamic training knowledge and provision
of scientific literature, it suffers from weakness in foundations and theoretical depth
to play a significant role in contemporary education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • methodology in Islamic training
  • Islamic training knowledge
  • theorizing in Islamic training
  • islamicization of knowledge
  • religious knowledge