• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 16 (1400)
دوره دوره 15 (1399)
دوره دوره 14 (1398)
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387-1386)
دوره دوره 2 (1386-1385)
دوره دوره 1 (1385-1384)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
کشاورز, سوسن. (1384). کل‌گرائی و تقدس در تعلیم و تربیت: یک دیدگاه اسلامی. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1(1), 125-144.
سوسن کشاورز. "کل‌گرائی و تقدس در تعلیم و تربیت: یک دیدگاه اسلامی". فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1, 1, 1384, 125-144.
کشاورز, سوسن. (1384). 'کل‌گرائی و تقدس در تعلیم و تربیت: یک دیدگاه اسلامی', فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1(1), pp. 125-144.
کشاورز, سوسن. کل‌گرائی و تقدس در تعلیم و تربیت: یک دیدگاه اسلامی. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1384; 1(1): 125-144.

کل‌گرائی و تقدس در تعلیم و تربیت: یک دیدگاه اسلامی

مقاله 6، دوره 1، شماره 1، زمستان 1384، صفحه 125-144  XML اصل مقاله (209.83 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
سوسن کشاورز
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
چکیده
توجه به معرفت شناسی اسلامی از ضروریات اساسی جامعه اسلامی می‌باشد. تبلور بخشیدن به این مقوله، نیازمند ارائه بنیادهای فکری و روشی لازم است، تا از طریق آن افراد مجهز به ابزارهای لازم فکری گردند و امکان آن فراهم آید که ساختار فکری افراد مسلمان بر مبنای دیدگاه اسلامی تجدید بنا گردد. به نظر می‌رسد نظام آموزش و پرورش به دلیل جایگاه کلیدی و نقش مؤثری که در شکل گیری شخصیت نسل نو دارد، می‌تواند به عنوان نقطه شروع انجام حرکت اصلاحی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. یکی از تلاش های انجام گرفته در راستای پاسخ گوئی به این نیاز، اثری است با نام «کل گرائی و تقدس در تعلیم و تربیت یک دیدگاه اسلامی» که توسط خانم دکتر زهرا الزیرا تدوین شده است. نویسنده در این کتاب به دنبال احیای یک دیدگاه کل‌نگر است و الگوی ارائه شده از سوی وی، بر توحید یعنی یگانگی خدا به عنوان ایده محوری در اسلام تاکید دارد و بر اساس همین دیدگاه، مبنایی کل گرایانه برای برنامه درسی پیشنهاد گردیده است. نویسنده در بحث خویش پدیدارشناسی را به عنوان یک روش تحقیق سودمند در الگوی اسلامی مورد تأکید قرار داده و معتقد است از طریق الگوی اسلامی پیشنهادی می‌توان دوگانگی‌های تلفیق‌ناپذیر مانند ماده و معنا، انسان و خدا، متغیر و ثابت، فردی و اجتماعی، عقلانی و شهودی، نظری و عملی و فعال و منفعل را از میان برداشت. همچنین نویسنده بر تفکر دیالکتیکی به عنوان مبنای مباحث این کتاب تأکید دارد. در واقع، تصوری منسجم و یک‌پارچه از معرفت که منجر به فهم انسانی یک‌پارچه از خدا، جهان و ماهیت انسان می‌گردد، بنیان و محور این کتاب را تشکیل می‌دهد.
 
کلیدواژه‌ها
معرفت شناسی اسلامی؛ کل گرایی؛ تقدس؛ تربیت اسلامی؛ برنامه درسی
عنوان مقاله [English]
Wholeness and Sanctity in Islamic Education:An Outlook
نویسندگان [English]
soussan Keshvarz
چکیده [English]
 
Paying attention to Islamic epistimology is one of the necessary approaches in Islamic society. To fulfill this approach, it is necessary to provide the methodic and rational foundations and through these foundations the Muslims' rational structure to be rebuilt. Since the education system takes on an importance and effective role on formation of the young generation personality, it can be assumed as the startpoint of rebuilding the Muslims rational structure.
The book "Wholeness and Sanctity in Islamic Education; an Islamic outlook" written by Dr. Zahra-al-Zira is one the endeavors made in this field. The author in her book is to present the wholeness attitude and emphasizes on oneness of God as the basic belief of Islam and suggests teaching programs model according to "Wholeness theory".
 



 


 
 



 
 The author has put emphasis on the phenomenology as an effective research method in Islamic model and believes that through this model some non-integrable dualities such as: matter and reality, God and human, vriable and constant, Individual and social, rational and intuitive, theorical and practical, doer and patient can be solved.
The discussions of this book have been based on a dealetic method and also creating an integrated imagination of epistemology which leads human to an integrated understanding of God, univers and human.
کلیدواژه‌ها [English]
Islamic Epistomology, wholeness, Sanctity, Islamic education, Teaching schedule
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,878
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 720
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.