• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
شماره شماره 21
شماره شماره 20
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387-1386)
دوره دوره 2 (1386-1385)
دوره دوره 1 (1385-1384)
اسلامیان, حسن, سعیدی رضوانی, محمود, امین خندقی, مقصود. (1394). عدم انطباق روش تدریس دبیران دین و زندگی پایه سوم متوسطه با کتاب راهنمای تدریس. دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 10(20), 7-26.
حسن اسلامیان; محمود سعیدی رضوانی; مقصود امین خندقی. "عدم انطباق روش تدریس دبیران دین و زندگی پایه سوم متوسطه با کتاب راهنمای تدریس". دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 10, 20, 1394, 7-26.
اسلامیان, حسن, سعیدی رضوانی, محمود, امین خندقی, مقصود. (1394). 'عدم انطباق روش تدریس دبیران دین و زندگی پایه سوم متوسطه با کتاب راهنمای تدریس', دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 10(20), pp. 7-26.
اسلامیان, حسن, سعیدی رضوانی, محمود, امین خندقی, مقصود. عدم انطباق روش تدریس دبیران دین و زندگی پایه سوم متوسطه با کتاب راهنمای تدریس. دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 1394; 10(20): 7-26.

عدم انطباق روش تدریس دبیران دین و زندگی پایه سوم متوسطه با کتاب راهنمای تدریس

مقاله 2، دوره 10، شماره 20، بهار و تابستان 1394، صفحه 7-26  XML اصل مقاله (539 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
حسن اسلامیان1؛ محمود سعیدی رضوانی 2؛ مقصود امین خندقی3
1دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه اصفهان
2عضو هیئت علمی دانشگاه دانشگاه فردوسی مشهد
3عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
 پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان انطباق روش تدریس دبیران درس دین و زندگی پایه سوم متوسطه با کتاب راهنمای تدریس و از طریق روش توصیفی- پیمایشی، انجام گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران رسمیِ مرد درس دین و زندگی پایه سوم متوسطه شهر مشهد بوده که پس از انتخاب ناحیه دو آموزش و پرورش شهر مشهد و با استفاده از روش سرشماری در نمونه گیری، کلاسهای تدریس همه دبیران درس دین و زندگی پایه سوم متوسطه در هر 9 دبیرستان پسرانه این ناحیه طی 39 جلسه مورد مشاهده و ارزیابی دقیق قرار گرفت و برای تکمیل اطلاعات پژوهش با همه دبیران مصاحبه انجام شد.نتایج نشان داد که در ارتباط با مولفه‌های کلیات و تمهیدات، میزان انطباق فعالیت‌های دبیران با توصیه‌های کتاب راهنمای تدریس در هیچ یک از موارد در حد مطلوبی نیست و نیز انطباق فعالیت‌های دبیران و مشارکت دانش‌آموزان در بخش سازماندهی فعالیت‌های یاددهی- یادگیری با توصیه‌های کتاب راهنمای تدریس در بیشتر موارد در حد مطلوبی نبود. همچنین اکثر دبیران اظهار داشتند که آگاهی، تسلط و استفاده آنان از کتاب راهنمای تدریس بسیار کم است. در مجموع، یافته‌ها نشان داد که از روش تدریس توصیه شده در راهنمای تدریس تا حد زیادی غفلت شده است. این امر اثربخشی برنامه درسی درس" دین و زندگی" را با چالشی جدی مواجه می‌سازد.
کلیدواژه ها
روش تدریس؛ راهنمای تدریس؛ ارزیابی استاندارد؛ ارزیابی سهلگیرانه؛ سازماندهی فعالیت‌ها؛ یاددهی-یادگیری
عنوان مقاله [English]
Inadaptability of teaching methodology of the book " religion and life" with the teachers' guide : third grade high school book
نویسندگان [English]
Hassan Eslamian1؛ Mahmoud saeedi Rezvani2؛ Maqsoude Amin Khandaqi3
چکیده [English]
The  present research aims at determining the degree of adaptability of teachers' methodology with teachers' guides of third high school graders carried out  through descriptive measurement. The population covered all the male high school teachers of the third grade  in Mashhad. The study investigation was done through sampling of the teachers in districts 2 and 3 of the city  in 9 schools for 39 sessions. Furthermore, all the teachers were interviewed. The findings revealed that with regard to the parameters of generals and guidelines, the degree of adaptability of the teachers' activities with the guidelines were not desirable. Also, the students' participation in class activities in organizing learning-teaching activities  did not match the teachers' guide. Moreover, most teachers claimed that awareness, mastery, and use of the guides by the teachers are little. In general, the findings revealed that the recommended methodology has been greatly neglected. This has seriously challenged the effectiveness of the planning of that course.
کلیدواژه ها [English]
methodology, teachers' guide, standard evaluation, facilitative evaluation, activity organizing, learning-teaching
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,377
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 511
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.