اسلامیان, حسن, سعیدی رضوانی, محمود, امین خندقی, مقصود. (1394). عدم انطباق روش تدریس دبیران دین و زندگی پایه سوم متوسطه با کتاب راهنمای تدریس. دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 10(20), 7-26.
حسن اسلامیان; محمود سعیدی رضوانی; مقصود امین خندقی. "عدم انطباق روش تدریس دبیران دین و زندگی پایه سوم متوسطه با کتاب راهنمای تدریس". دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 10, 20, 1394, 7-26.
اسلامیان, حسن, سعیدی رضوانی, محمود, امین خندقی, مقصود. (1394). 'عدم انطباق روش تدریس دبیران دین و زندگی پایه سوم متوسطه با کتاب راهنمای تدریس', دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 10(20), pp. 7-26.
اسلامیان, حسن, سعیدی رضوانی, محمود, امین خندقی, مقصود. عدم انطباق روش تدریس دبیران دین و زندگی پایه سوم متوسطه با کتاب راهنمای تدریس. دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 1394; 10(20): 7-26.
عدم انطباق روش تدریس دبیران دین و زندگی پایه سوم متوسطه با کتاب راهنمای تدریس
1دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه اصفهان
2عضو هیئت علمی دانشگاه دانشگاه فردوسی مشهد
3عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان انطباق روش تدریس دبیران درس دین و زندگی پایه سوم متوسطه با کتاب راهنمای تدریس و از طریق روش توصیفی- پیمایشی، انجام گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران رسمیِ مرد درس دین و زندگی پایه سوم متوسطه شهر مشهد بوده که پس از انتخاب ناحیه دو آموزش و پرورش شهر مشهد و با استفاده از روش سرشماری در نمونه گیری، کلاسهای تدریس همه دبیران درس دین و زندگی پایه سوم متوسطه در هر 9 دبیرستان پسرانه این ناحیه طی 39 جلسه مورد مشاهده و ارزیابی دقیق قرار گرفت و برای تکمیل اطلاعات پژوهش با همه دبیران مصاحبه انجام شد.نتایج نشان داد که در ارتباط با مولفههای کلیات و تمهیدات، میزان انطباق فعالیتهای دبیران با توصیههای کتاب راهنمای تدریس در هیچ یک از موارد در حد مطلوبی نیست و نیز انطباق فعالیتهای دبیران و مشارکت دانشآموزان در بخش سازماندهی فعالیتهای یاددهی- یادگیری با توصیههای کتاب راهنمای تدریس در بیشتر موارد در حد مطلوبی نبود. همچنین اکثر دبیران اظهار داشتند که آگاهی، تسلط و استفاده آنان از کتاب راهنمای تدریس بسیار کم است. در مجموع، یافتهها نشان داد که از روش تدریس توصیه شده در راهنمای تدریس تا حد زیادی غفلت شده است. این امر اثربخشی برنامه درسی درس" دین و زندگی" را با چالشی جدی مواجه میسازد.
The present research aims at determining the degree of adaptability of teachers' methodology with teachers' guides of third high school graders carried out through descriptive measurement. The population covered all the male high school teachers of the third grade in Mashhad. The study investigation was done through sampling of the teachers in districts 2 and 3 of the city in 9 schools for 39 sessions. Furthermore, all the teachers were interviewed. The findings revealed that with regard to the parameters of generals and guidelines, the degree of adaptability of the teachers' activities with the guidelines were not desirable. Also, the students' participation in class activities in organizing learning-teaching activities did not match the teachers' guide. Moreover, most teachers claimed that awareness, mastery, and use of the guides by the teachers are little. In general, the findings revealed that the recommended methodology has been greatly neglected. This has seriously challenged the effectiveness of the planning of that course.
کلیدواژه ها [English]
methodology, teachers' guide, standard evaluation, facilitative evaluation, activity organizing, learning-teaching