بررسی قصه گویی قرآن به عنوان روشی فعال درآموزش اخلاق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء

2 - کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه آلزهراء

چکیده

این پژوهش با هدف شناخت و تبیین ویژگی‌های قصه پردازی قرآن به عنوان یک روش آموزشی فعال انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کیفی با رویکرد توصیفی – تحلیلی است که با روش کتابخانه‌ای انجام شده است. نتایج این بررسی نشان داد که شیوه قصه پردازی قرآن با بهره‌گیری از ویژگی‌هایی چون تنوع در آغاز قصه‌ها، شیوه‌های متنوع گفت‌وگو، ایجاز، پرسش و پاسخ، تاکید بر شیوه‌ی روایت غیرخطی، سفیدخوانی و حذف برخی پرده‌های قصه برای مخاطب و در نهایت تشویق به تفکر و استدلال، یک شیوه‌ی آموزشی فعال است با محوریت تربیت درونی، تعامل دوسویه، یادگیری بر پایه فعالیت مخاطب و نقش تسهیل کننده‌ی مربی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

gtellin-storey as an active method in teaching morality

نویسندگان [English]

  • Molouk Khademi 1
  • Fatemeh Mehrevali 2
چکیده [English]

 
The main aim of this research is recognition and elucidation of the characteristics of Quranic stories as an active method for teaching morality . The methodology used in the study is qualitative with descriptive-analytic approach administered through documentary  analysis.  The findings revealed that Quranic stories enjoy the following features: variety in initiation of the stories, variety in the dialogues, brevity, question and answers, non-linear narrations,  intertextuality, and deletion of some parts of the story and finally encouragement in thinking and reasoning. These methods are actively centered around internal education, mutual interaction, activity-based learning and the facilitative role of the teacher

کلیدواژه‌ها [English]

  • story
  • educational methods
  • education