• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
شماره شماره 21
شماره شماره 20
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387-1386)
دوره دوره 2 (1386-1385)
دوره دوره 1 (1385-1384)
نوروزی, رضاعلی, عابدی, منیره. (1394). تبیین دیدگاه علامه طباطبائی در بارة شأن اجتماعی انسان و دلالت‌های آن در برنامه درسی تربیت اجتماعی. دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 10(20), 157-184.
رضاعلی نوروزی; منیره عابدی. "تبیین دیدگاه علامه طباطبائی در بارة شأن اجتماعی انسان و دلالت‌های آن در برنامه درسی تربیت اجتماعی". دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 10, 20, 1394, 157-184.
نوروزی, رضاعلی, عابدی, منیره. (1394). 'تبیین دیدگاه علامه طباطبائی در بارة شأن اجتماعی انسان و دلالت‌های آن در برنامه درسی تربیت اجتماعی', دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 10(20), pp. 157-184.
نوروزی, رضاعلی, عابدی, منیره. تبیین دیدگاه علامه طباطبائی در بارة شأن اجتماعی انسان و دلالت‌های آن در برنامه درسی تربیت اجتماعی. دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 1394; 10(20): 157-184.

تبیین دیدگاه علامه طباطبائی در بارة شأن اجتماعی انسان و دلالت‌های آن در برنامه درسی تربیت اجتماعی

مقاله 9، دوره 10، شماره 20، بهار و تابستان 1394، صفحه 157-184  XML اصل مقاله (19491 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
رضاعلی نوروزی1؛ منیره عابدی2
1عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
2دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان
چکیده
مقاله‌یپیش‌رو، در صدد است با کاربرد شیوه‌ای تحلیلی، به استخراج و تدوین دیدگاه علامه طباطبائی در بارة شأن اجتماعی انسان و دلالت‌های آن در برنامة درسی تربیت اجتماعی بپردازد. نتایج پژوهش حاضر، نشانگر آن است که نظریه‌پردازان اجتماعی نگرش‌های متفاوتی پیرامون نحوه‌ی ارتباط انسان و اجتماع دارند؛ به‌نحوی‌که برخی، اصالت را به فرد و برخی به جامعه می‌دهند. در این میان، دیدگاه علامه طباطبایی، دیدگاهی ابتکاری و بدیع است که با اتکا به اندیشه‌های اجتماعی و انسان‌شناسی اسلام، توانسته است به بهترین نحو ممکن، شأن اجتماعی انسان را به تصویر بکشد. در اندیشه‌ی او، بین جامعه و افرادش رابطه‌ای دو سویه و بسیار عمیق وجود دارد که در آن هر کدام عامل رشد دیگری و در عین حال مسئول کمال خویشتن هستند. این جهت‌گیری، تغییری اساسی در برنامه‌های تربیت اجتماعی را می‌طلبد که بر خلاف آن‌چه امروزه در نظام‌های آموزشی جریان دارد، نه فرد را برای خدمت به جامعه تربیت کند و نه جامعه را ابزاری در دست او بداند.
کلیدواژه ها
علامه طباطبایی؛ انسان؛ اجتماع؛ تربیت اجتماعی؛ آرمانهای تربیتی؛ محیط تربیت؛ متربی؛ فرایند تربیت؛ عناصر برنامه‌ی درسی
عنوان مقاله [English]
elucidation of Alameh Tabatabaie's view on social status of human and its implications in the curriculum of social education
نویسندگان [English]
Reza Ali Nowrozi1؛ Monireh Abedi2
چکیده [English]
This article is an attempt to extract and compile Alameh's view on social status of human and its implications , through an analytical methodology, in the curriculum of social education. The findings revealed that social theorists have  different views on the relations between society and the human. Some give priority to individuals while some others  emphasize society; Among them, Alameh's view enjoys a novel and innovative stance, relied on Islamic anthropology and social thoughts, as it well portrays the social status of human. In his view, the relations between society and individual is mutual and deep wherein each supports the development of the other and at the same time are responsible for their own developments. Such orientation requires basic changes in social education programs, contrary to what is current in the present educational systems which do not educate the individual for servicing the society nor does view the society as a tool in his hand
کلیدواژه ها [English]
Alameh Tabatabaie, human, Society, social education, educational ideals, education environment, trainee, education process, elements of planning
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,535
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 655
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.