شاخص‌ها و آسیب‌های تربیت دینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم

چکیده

این مقاله به دنبال آن است که با توجه به تحقیقات انجام شده درخصوص وضعیت موجود تربیت دینی در مدارس و با نظر به شاخص‌های برگرفته از آموزه‌های دینی (اعم از قرآن و سنت)، به آسیب‌شناسی تربیت دینی دانش‌آموزان در نظام آموزش رسمی کشور بپردازد. در این مقاله ابتدا با استفاده از روش فراتحلیل و اسنادی، مجموعه‌ای از تحقیقات انجام گرفته در عرصه تربیت دینی در آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته و سپس با استفاده از روش تحلیلی ـ استنتاجی تلاش گردیده است با بررسی متون دینی، شاخص‌هایی جهت نقد وضعیت موجود استخراج گردد و در پایان جهت اصلاح و بهبود کمی و کیفی روند تربیت دینی دانش‌آموزان در نظام آموزش رسمی کشور در مقاطع مختلف تحصیلی، با عنایت به مشکلات و آسیب‌های مطرح شده، راهکارهایی جهت نزدیکتر شدن به وضعیت مطلوب در پنج محور رویکرد و برنامه‌ریزی، اهداف، محتوا، روش و معلم مورد نظر قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Indexes and Pathology of Religious Education

نویسنده [English]

  • Sousan Keshavarz
چکیده [English]

The article aims to study the pathology of religious education of students in Iran's educational system, based on the previous research on the Present condition of religious education in schools and the indexes of Islamic teachings (Quran and Sonnat). First, some research is performed on religious education in the educational system, using the meta-analysis and documentation methods. Then, the analytical conclusion method is used to retrieve indexes from religious texts that assess the current condition. Finally, for quantitative and qualitative improvement of religious education of students in the academic system of the country, the five strategies in approach and planning, objectives, content, method, and instructor are considered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious education
  • Indexes
  • Pathology
  • Formal Education
  • Iran