تفکر انتقادی و ضرورت آموزش آن در کلاس درس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز

2 عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ماکو

چکیده

مقاله حاضر با بررسی تفکر انتقادی، ضرورت آموزش تفکر انتقادی را در کلاس مورد تأکید قرار می‌دهد، همچنین به بررسی نگرش اسلام به تفکر پرداخته است. تفکر انتقادی چیست؟ چه اهمیتی در آموزش و یادگیری دارد؟ رشد و آموزش تفکر انتقادی در کلاس‌های درس چگونه است؟ و چه کاربردهایی می‌تواند برای اولیای تعلیم و تربیت داشته باشد؟
این مقاله بر آن است تا پاسخگوی این پرسش‌ها و برخی پرسش‌های دیگر باشد. در این بررسی تعاریف مختلفی از تفکر انتقادی معرفی شده‌اند. سپس، اهمیت تفکر انتقادی در آموزش ویادگیری، نظر اسلام درمورد تفکر وکاربردهای آن از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی بررسی شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Critical Thinking and the Necessity of Teaching it in the Classrooms

نویسندگان [English]

  • Khalil Sultan Al-Qaraee 1
  • Akbar Soleimannejad 2
چکیده [English]

The present article analyzes critical thinking, emphasizes the necessity of instructing critical thinking in the classrooms, and also studies the Islamic point of view in this regard. What is critical thinking? What is its importance in education? How is the development of and teaching critical thinking in the classroom? What are its applications for the educational administrators?
This article attempts to answer these and some other questions. In this research, different definitions of critical thinking are introduced. Then, the importance of critical thinking in education, the Islamic view of thinking, and its applications are analyzed from the standpoints of Islam and psychology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • critical thinking
  • education
  • Islam