The present study aims to investigate the level of attention paid to the components of national and religious identity in Persian books of the elementary school. For this purpose, quantitative content analysis method has been used. The statistical population of the research included the content of all the Persian reading books of the primary course in the academic year 2023-2024 from the first to the sixth grade, and the entire population was examined. The tool of the research is the content analysis list of national and religious identity components, which was prepared by Sanei Mehr and Razmazma before this research, and its validity was recalculated through content validity and its reliability through Scott's method with 81.30%. Data analysis was done with descriptive statistics and Shannon's entropy method. The results of this research show that the components of national identity have been seen more than religious identity; Among the sub-components of national identity, social identity and cultural identity have received the most attention and political identity has received the least attention. Among the sub-components of religious identity, the greatest amount of attention is paid to religious values and norms and the least amount of attention is given to the way of life based on religion. Also, the most use of the national identity component in the text of Persian books and the least amount of use in questions; And the religious identity component has been used the most in the text and the least in the images. . The results show that the national identity has been given more attention and the religious identity of the students has been neglected in the textbooks.
اکبری، حسین (1396)، «رابطۀ مصرف رسانههای داخلی و خارجی با هویت ملی جوانان»، فصلنامه رسانه و فرهنگ، 7 (3)، ص1−
امین، سیدحسین (1384)، «نقش شعر کلاسیک فارسی بر هویت ملی»، ادبیات و زبانها، (94)، ص8−
بشریه، حسین (1381)، عقل در سیاست، تهران: مؤسسه پژوهش نگاه معاصر.
برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391).
پرنوره، علی و حمید هوشنگی (1398)، «بررسی ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺑﻌﺪ دﯾﻨﯽ ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ، راﻫﺒﺮدﻫﺎ و راﻫﮑﺎرﻫﺎ»، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﻠﯽ، 20 (3)، ص17−
حسنیفر، عبد الرحمان و مجید عباسزاده مرزبالی (1399)، «مؤلفههای شکلدهندۀ هویت ملی ایران در فرایند تاریخی»، فصلنامه جامعهپژوهی فرهنگی، 11 (5)، ص31−
حمیدی، سمیه (1397)، واکاوی سویههای هویتی در کتاب درسی (تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه اول ابتدایی)، سومین همایش ملی زبان، ادبیات و بازشناسی مشاهیر و مفاخر، دانشگاه پیام نور تربت حیدریه.
خامنهای، سیدعلی (1388)، سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع دانشگاهیان سمنان در تاریخ 18/8/85، در اداره کل امور فرهنگی ایرانیان.
داودی، محمد (1399)، «تبیین مبانی دینشناختی تربیت دینی و دلالتهای آن»، فصلنامه علمی تربیت اسلامی، 15 (34)، ص136−
رجایی، فرهنگ (1382)، «مشکله هویت ایرانیان امروز»، نشر نی، تهران.
رﻫﺒﺮ ﻗﺎﺿﯽ، محمودرضا؛ عباس ﺣﺎﺗﻤﯽ و امین ﻋﺒﺎﺳﯽ (1397)، «راﺑﻄﻪ ﺷﺒﮑﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺠﺎزی و دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﻫﻮﯾﺖﻫﺎی ﺟﻤﻌﯽ (ﺑﺎ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﻫﻮﯾﺖ دﯾﻨﯽ، ﻣﻠﯽ و ﻣﺪرن)»، ﻣﺠﻠﺲ و راﻫﺒﺮد، 25 (95)، ص33−
زاوﯾﻪ، سعید و سیده مهدیه ﻋﺰﯾﺰی (1392)، «ﺗﺼﺎوﯾﺮ ﮐﺘﺎبﻫﺎی درﺳﯽ و راﺑﻄﻪ آن ﺑﺎ ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ و دﯾﻨﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺘﺎبﻫﺎی اول و دوم دﺑﺴﺘﺎن»، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﻠﯽ، (4)، ص140−
سلیماننژاد، محمد، محسن نیازی، الهام شفایی مقدم و علی فرهادیان (1401)، «طراحی الگوی مؤلفههای هویت ملی در ایران»، فصلنامۀ جامعهپژوهی فرهنگی، 13 (1)، ص57−
شارعپور، محمود (1394)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
شمشیری، بابک (1387)، درآمدی بر هویت ملی، چاپ اول، شیراز: انتشارات نوید شیراز.
ﺷﯿﺨﺎوﻧﺪی، داور (1380)، ﺗﮑﻮﯾﻦ و ﺗﻨﻔﯿﺬ ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ، ج2، ﺗﻬﺮان: ﻣﺮﮐﺰ ﺑﺎﺳﺘﺎنﺷﻨﺎﺳﯽ اﺳﻼم و اﯾﺮان.
صانعیمهر، زهره و پری رزمآزما (1399)، «تحلیل محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی از نظر میزان توجه به هویت ملی و هویت دینی»، علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 8 (15)، ص241−
صیدخانی، مریم؛ یارمحمد قاسمی و فاطمه هواسبیگی (1399)، «بازنمایی مؤلفههای هویت ملی بعد ایرانیت و اسلامیت در کتاب های درسی فارسی بخوانیم و بنویسیم دوره آموزش ابتدایی»، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 8 (16)، ص301−
عبادی، فاطمه؛ مرتضی منادی، ملوک خادمی و علیرضا کیامنش (1397)، «تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه با تأکید بر شاخصهای تربیتی در برنامه درسی ملی»، فصلنامه تعلیم و تربیت، (34) 135، ص101−
فکوهی، ناصر (1381)، «شکلگیری هویتی و الگوهای محلی و ملی و جهانی (مطالعه موردی لرستان)»، مجله جامعهشناسی ایران، (4)، ص127−
ﻓﯿﺎض، ایراندخت و فریبا اﯾﻤﺎن ﻗﻮﺷﭽﯽ (1389)، «ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻤﺎدﻫﺎی ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ در ﮐﺘﺎبﻫﺎی درﺳﯽ ﺗﺎرﯾﺦ و ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ رﺷﺘﻪﻫﺎی ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ، ﺗﺠﺮﺑﯽ و رﯾﺎﺿﯽ ﻓﯿﺰﯾﮏ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1388−1389»، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، 6 (17)، ص29−
فولادیان، مجید؛ حسن رضایی بحر آبادی و محسن سوهانیان حقیقی (1399)، «بررسی تحولات هویت جوانان ایرانی (1353−1394)»، فصلنامۀ مطالعات فرهنگ−ارتباطات، 21 (49)، ص147−
قنبری برزیان، علی و رضا همتی (1394)، «هویت دینی در جامعه ایرانی، مرور نظامند مطالعات انجام شده (1380−1392)»، فصلنامه جامعهشناسی کاربردی، 26 (59)، ص117−
گوتکف جرالد ال (1387)، مکاتب فلسفی و آرای تربیتی، ترجمه محمدجعفر پاکسرشت، تهران: سمت.
گیدنز، آنتونی (1397)، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
محمدی، مهدی؛ فرشته صفری و رضا جعفری هرندی (1397)، «جایگاه هویت ملی در کتابهای درسی دوره ابتدایی ایران»، پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 8 (17)، ص1−
مرادی، فاطمه؛ زهرا حمیدی و نسرین داوودنیا (1399)، «بررسی و تحلیل مؤلفههای فرهنگ ایرانی−اسلامی در کتب فارسی خوانداری پایههای اول تا ششم ابتدایی»، پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی، 4 (2)، ص78−
معروفی، یحیی و صادق پناهی توانا (1392)، «کتابهای ادبیات فارسی دوره متوسطه و بازنمایی مؤلفههای هویت ملی (دیدگاه دبیران)»، فصلنامه مطالعات ملی، 14 (55)، ص107−
ﻣﻌﺮوﻓﯽ، یحیی و صادق ﭘﻨﺎﻫﯽﺗﻮاﻧﺎ (1393)، «ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ−ﻣﺬﻫﺒﯽ در ﻣﺤﺘﻮای ﮐﺘﺎبﻫﺎی ادﺑﯿﺎت ﻓﺎرﺳﯽ دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ»، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ، 120، ص83−
مقصودی، مجتبی و سیمین حاجیپور (1395)، «تحلیل توسعه سیاسی در ایران از منظر الگوی هویتی»، فصلنامه مطالعات ملی، 68 (4)، ص19−
ﻫﺎﺷﻤﯽ، سیدضیا و مژده ﻗﺮﺑﺎﻧﻌﻠﯽزاده (1393)، «ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ در ﮐﺘﺐ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ»، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﻠﯽ، 15 (4)، ص49−
Habib Q. M; Saeeda, S. (2019). Discursive Construction of Pakistan's National Identity through Curriculum Textbook Discourses in a Pakistani School in Dubai, the United Arab Emirates. British Educational Research Journal. 45 (2), 275−
Huth, K., Brown, R. & Usher, W. (2021). The use of story to teach religious education in the early years of primary school: a systematic review of the literature. j. educ. (69), 253–272.
Koross, R. (2012). National identity and unity in Kiswahili textbooks for secondary school students in Kenya: A content analysis. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies (JETERAPS), 3(4), 544−
Shnirelman, V. A. (2011). From social classes to ethnicities: Ethnocentric views in history textbooks in post−Soviet Russia. Journal of Eurasian Studies, 2(2), 125−
Spieberger, S., Ungersböck, M. (2005), National Identity, Internationale Betriebswirtschaft, International Identity Seminar.
Unstad, L. & Fjørtoft. H. (2021). Disciplinary literacy in religious education: the role and relevance of reading, British Journal of Religious Education, 43(4), 434−442.
Hamidizadeh, K., & Joneid, F. S. (2024). Investigating the level of attention paid to the components of national and religious identity in Persian books of the elementary school. Journal of Islamic Education, 19(47), 91-117. doi: 10.30471/edu.2023.9548.2800
MLA
Katayoon Hamidizadeh; Fatemeh Sadat Joneid. "Investigating the level of attention paid to the components of national and religious identity in Persian books of the elementary school". Journal of Islamic Education, 19, 47, 2024, 91-117. doi: 10.30471/edu.2023.9548.2800
HARVARD
Hamidizadeh, K., Joneid, F. S. (2024). 'Investigating the level of attention paid to the components of national and religious identity in Persian books of the elementary school', Journal of Islamic Education, 19(47), pp. 91-117. doi: 10.30471/edu.2023.9548.2800
VANCOUVER
Hamidizadeh, K., Joneid, F. S. Investigating the level of attention paid to the components of national and religious identity in Persian books of the elementary school. Journal of Islamic Education, 2024; 19(47): 91-117. doi: 10.30471/edu.2023.9548.2800