Identifying and analyzing the key success factors in teaching with divine orientation and Islamic culture in the country's universities

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

2 PhD in Management, Faculty of Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran

Abstract

The current research was carried out with the aim of identifying and analyzing the key success factors in teaching with divine orientation and Islamic culture in the country's universities. This research is applied in terms of purpose and survey in terms of data collection method. The statistical population of the research is the experts, 25 of whom were selected as sample members by purposeful sampling until the theoretical saturation of the data. The data collection tool in the qualitative part of the research is an interview and in the quantitative part is a questionnaire. To analyze the data in the qualitative part, the content analysis approach and the coding method were used using Atlas-ti software, and in the quantitative part, the fuzzy cognitive mapping method was used. The findings of the research include identifying and analyzing the key success factors in teaching with divine orientation and Islamic culture in the country's universities. The results of the research showed that the policy-making of the educational assistant of the ministers is based on teaching with divine orientation and Islamic culture, producing up-to-date and attractive Islamic content related to each field, and providing points and basis to professors in order to write books and cultural articles with the approach of divine orientation and Islamic culture is one of the most important key factors of success in teaching with divine orientation and Islamic culture in the country's universities.

Keywords


  1. ایمانی، محمدنقی (1397)، «ارتقای کیفیت آموزشی در نظام آموزش عالی ایران اسلامی»، فصلنامه علمی راهبرد، دوره 27، شماره 3، ص83−
  2. بریمانی، ابوالقاسم؛ محمد صالحی و محمدرضا صادقی (1390)، «بررسی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزش عالی در دوره تحصیالت تکمیلی از دیدگاه دانشجویان این مقطع»، فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیت، دوره 6، شماره 26، ص 1-24.
  3. خدیوی، اسداله و سیدمحمد سیدکلان (1397)، «بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت تدریس در دانشگاه فرهنگیان ؛مطالعۀ موردی: پردیس‌های استان اردبیل»، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، دوره 7، شماره 1، ص 39-70.
  4. زمانی، غلامحسین؛ طاهر عزیزی خالخیلی و داریوش حیاتی (1387)، «روند پیشرفت علم ایران در رشته‎های کشاورزی و منابع طبیعی: مطالعـه علم‎سنجی»، علوم ترویج و آموزش کشاورزی، جلد 4، شماره 1، ص33−
  5. سلیمی، جمال و قباد رمضانی (1393)، «ارزیابی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کردستان و علوم پزشکی سنندج»، دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. ۱۳۹۳؛ دوره 3، شماره 1، ص 1-6.
  6. شعبانی ورکی، بختیار و رضوان حسین قلی‌زاده (1385)، «بررسی کیفیت تدریس در دانشگاه علمی»، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره 12، شماره1، ص1−
  7. صادقی، علی؛ احمد محمدپور و علی اولاد حمزه‌زاده (1401)، «واکاوی مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی اسلامی در آموزش و پرورش»، سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، دوره 6، شماره 3، ص244−
  8. صالحی، راحله و لبادی، زهرا (1401)، شناسائی و تدوین ابعاد و مؤلفه های الگوی مفهومی تدریس و یادگیری با رویکرد اسلامی در مراکز آموزش دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان البرز (با رویکرد کیفی)،https://civilica.com/doc/1532660.
  9. صالحی زاده، مریم؛ نادرقلی قورچیان؛ امیر حسین محمد داودی و حسن قلاوندی (1398)، «ارائه مدلی جهت ارتقای کیفیت تدریس حرفه‌ای اساتید دانشگاه فرهنگیان»، تدریس پژوهی، دوره 7، شماره 2، ص 227-249.
  10. غریب، عباس؛ علی علی‌طالب، ستاره عباسی و اردشیر شیری (1395)، «بررسی تأثیر مدیریت جهادی بر آموزش کارآفرینی در دانشگاه­ها»، فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، دوره 4، شماره 8، ص31-46.
  11. غنجی، مستانه؛ سیدمحمود حسینی و یوسف حجازی (1391)، «تحلیل عاملی مؤلفه‎های مـدیریتی تأثیرگـذار بـر کیفیـت آمـوزش عـالی از دیدگاه اعضای هیئت علمی پردیس‎های کشاورزی دانشگاه تهران»، پژوهشهـای تـرویج و آمـوزش کشـاورزی، دوره 5، شماره 2، ص1−
  12. مرادی، لیدا (1375)، «آمارهای پایۀ علوم و تکنولوژی در ایران و بررسی تطبیقی آن با سایر کشورها»، رهیافت، شماره 14، ص45−
  13. مطهری، مرتضی (1382)، تعلیم و تربیت در اسلام، مؤسسه انتشارات صدرا.
  14. نیازآذری، کیومرث؛ مریم تقوایی یزدی و اعظم محمدی البرزی (1395)، «بررسی تأثیر هویت سازمانی و فرهنگ سازمانی در بروز رفتار شهروندی سازمانی با ارائه مدل مناسب»، مدیریت بهرهوری، 10 (1 (36))، ص199−
  15. یلمه، عبدالقدیر و عطیه کامیابی گل (1399)، بررسی عوامل مؤثر بر کارایی و موفقیت آموزش در فضای مجازی، همایش ملی الزامات آموزش زبان و ادبیات فارسی در مدارس، مراکز زبان‎آموزی، دانشگاه‎ها و فضای مجازی.
  16. Abu Alhija, F. N. (2017), Teaching in higher education: Good teaching through students’ lens. Studies in Educational Evaluation, 54 (9), 4-12.
  17. Akareem, H. S., & Hossain, S. S. (2016), Determinants of education quality: what makes students’ perception different? Open review of educational research3(1), 52−
  18. Amrin, A., Asiah, S., Al−Qosimi, M. M., Imamah, A. I., Rochmawati, M. U., & Shofita, N. (2022), New Normal and Islamic Education: Islamic Religious Education Strategy On Educational Institutions in Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK)4(3), 120−
  19. Biggs, J., Tang, C., & Kennedy, G. (2022), Ebook: Teaching for Quality Learning at University 5e. McGraw−hill education (UK).
  20. Gamayunova, O., & Vatin, N. (2015), Education in the field of construction of unique, high−rise and long−span buildings and constructions. In Advanced Materials Research (Vol. 1065, pp. 2459−2462). Trans Tech Publications Ltd.
  21. Muis, A., Eriyanto, E., & Readi, A. (2022), Role of the Islamic Education teacher in the Moral Improvement of Learners. AtTarbiyat: Jurnal Pendidikan Islam, 5(3).
  22. Nurdin, H. (2020), Problems and Crisis of Islamic Education Today and in The Future. International Journal of Asian Education, 1(1), 21−
  23. Syaipudin, L. (2023), Teacher Learning Strategies in Shaping Student Character In Islamic Cultural History Lessons At SMP 45 Latukan Karanggeneng Lamongan. Jurnal Pendidikan Indonesia1(02), 57-65.
  24. Suhaemi, A. (2017), Sociological Orientation of Islamic Education Perspective of the Quran. Quran and Hadith Studies6(2), 91.
  25. Supriyanto, S., Amrin, A., & Rifa'i, A. A. (2022), Islamic Education Paradigm on Religious Understanding in Indonesia (A Case Study at Islamic Boarding School of Al-Muayyad Surakarta). Akademika: Jurnal Pemikiran Islam27(1), 31-46.
  26. Thangeda, A., Baratiseng,B., Mompati. T.A. (2017), Education for Sustainability: Quality Education Is A Necessity in Modern Day. How Far do the Educational Institutions Facilitate Quality Education? Journal of Education and Practice, 7(2), 19−
  27. Vermunt, J. D., & Donche, V. (2017), A learning patterns perspective on student learning in higher education: state of the art and moving forward. Educational psychology review29, 269-299.
  28.