• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 14 (1398)
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
شماره شماره 23
شماره شماره 22
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387-1386)
دوره دوره 2 (1386-1385)
دوره دوره 1 (1385-1384)
آزادمنش, سعید, سجادیه, نرگس, باقری, خسرو. (1395). تبیین اهداف و ملاحظات «تربیت» اخلاقی کودک با نظر به مفهوم عاملیت انسان در اندیشه اسلامی. دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 11(23), 151-1730.
سعید آزادمنش; نرگس سجادیه; خسرو باقری. "تبیین اهداف و ملاحظات «تربیت» اخلاقی کودک با نظر به مفهوم عاملیت انسان در اندیشه اسلامی". دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 11, 23, 1395, 151-1730.
آزادمنش, سعید, سجادیه, نرگس, باقری, خسرو. (1395). 'تبیین اهداف و ملاحظات «تربیت» اخلاقی کودک با نظر به مفهوم عاملیت انسان در اندیشه اسلامی', دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 11(23), pp. 151-1730.
آزادمنش, سعید, سجادیه, نرگس, باقری, خسرو. تبیین اهداف و ملاحظات «تربیت» اخلاقی کودک با نظر به مفهوم عاملیت انسان در اندیشه اسلامی. دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی, 1395; 11(23): 151-1730.

تبیین اهداف و ملاحظات «تربیت» اخلاقی کودک با نظر به مفهوم عاملیت انسان در اندیشه اسلامی

مقاله 8، دوره 11، شماره 23، پاییز و زمستان 1395، صفحه 151-1730  XML اصل مقاله (482 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
سعید آزادمنش 1؛ نرگس سجادیه2؛ خسرو باقری3
1دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه تهران
2استادیار دانشگاه تهران
3استاد دانشگاه تهران
چکیده
هدف این پژوهش، تبیین اهداف و ملاحظات کلی تمهیدی «تربیت اخلاقی کودک» بر اساس ماهیت دوران کودکی از منظر رویکرد اسلامی عمل است. بدین منظور از دو روش تحلیل مفهومی (مفهوم‌پردازی) که تلاشی جهت فهم مفاهیم است و روش استنتاجی جهت تبیین اهداف و ملاحظات کلی تمهیدی تربیت اخلاقی بهره گرفته ‌شده است. عمل اخلاقی از منظر رویکرد اسلامی عمل، رفتاری هنجاری است که همیشه بر مبادی معرفتی، گرایشی و ارادی خاص خود مبتنی است. ازاین‌رو، می‌توان تمهیدات اخلاقی در دوران کودکی را نیز در همین قالب سه‌گانه پی‌جویی کرد. همچنین در این دیدگاه، انگاره کلی دوران کودکی از نظر اخلاقی، «گزینش‌گری مسئولانه» است که شامل سه مؤلفه گزینه‌پردازی، گزینش‌گری و پذیرش مسئولیت پیامدهای گزینش است. تمهید اخلاقی در دوران کودکی اهدافی ازاین‌دست را شامل می‌شود: «آشنایی با امور نیک و بد»، «دست‌ورزی با امیال» و «گرایش به خوبی‌ها و تنفر از زشتی‌ها». علاوه بر این، با نظر به اهداف تمهیدی تربیت اخلاقی کودک و گزاره‌های واقع‌نگر دوران کودکی، ملاحظاتی برای تمهید اخلاقی قابل‌طرح است که برخی از آن‌ها بدین قرارند: «ارائه امور اخلاقی متناسب با توان قوه‌ی شناختی کودک»، «ارتباط کودک با محیط غنی اجتماعی−اخلاقی» و «به رسمیت شناختن حدود آزادی سلبی و ایجابی کودک».
کلیدواژه ها
تربیت اخلاقی؛ دوران کودکی؛ رویکرد اسلامی عمل؛ اهداف؛ شناخت؛ گرایش؛ اراده
عنوان مقاله [English]
The Exploration of Aims and Considerations of Child’s Moral Education from the Perspective of Islamic View of Action
نویسندگان [English]
Saeid Azad Manesh1؛ Narges SaJadieh2؛ Khosro Bagheri3
چکیده [English]
The main Purpose of this paper is the exploration of aims and considerations of child’s moral education from the perspective of Islamic view of action. Methods used in this research are the conceptual analysis and the deductive approach. Hence, first, from the perspective of Islamic view of action, the moral action that is permanently the normative behavior upon foundations of cognition, inclination and will was explored. Exploring these triple foundations in childhood led to the conclusion that the preparations of moral action in childhood are traceable. In addition, on the overall look, can say that the moral education in childhood from the perspective of Islamic view of action is the period of responsibly selectivity included three stages: processing options, selecting, and accepting the consequences of selection. Then, given the concept of “pure life” and the relationship of moral action with childhood from the perspective of Islamic view of action were extracted the aims and considerations of child’s moral education. Among these aims are: “understanding of good and evil”, “manipulation with desires”, and “tends to goods and hate from ugliness”. “Providing the moral facts based on the child's cognitive ability”, “the relationship of the child with the rich environment of the social-moral”, “recognition of freedom of negative and positive of the child” and “having a behavior mingled with compassion and kindness to the child” are some of the considerations which can fulfill these aims
کلیدواژه ها [English]
Childhood, Islamic view of action, moral education, aims, considerations
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 895
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14,881
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.