موحدی پارسا, فاطمه, جاویدی کلاته جعفر آبادی, طاهره, شعبانی ورکی, بختیار, بناری, علی همت. (1398). تربیت اخلاقی کودکان در دوره سیادت از منظر اندیشمندان. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 14(28), 7-28. doi: 10.30471/edu.2019.1519
فاطمه موحدی پارسا; طاهره جاویدی کلاته جعفر آبادی; بختیار شعبانی ورکی; علی همت بناری. "تربیت اخلاقی کودکان در دوره سیادت از منظر اندیشمندان". فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 14, 28, 1398, 7-28. doi: 10.30471/edu.2019.1519
موحدی پارسا, فاطمه, جاویدی کلاته جعفر آبادی, طاهره, شعبانی ورکی, بختیار, بناری, علی همت. (1398). 'تربیت اخلاقی کودکان در دوره سیادت از منظر اندیشمندان', فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 14(28), pp. 7-28. doi: 10.30471/edu.2019.1519
موحدی پارسا, فاطمه, جاویدی کلاته جعفر آبادی, طاهره, شعبانی ورکی, بختیار, بناری, علی همت. تربیت اخلاقی کودکان در دوره سیادت از منظر اندیشمندان. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1398; 14(28): 7-28. doi: 10.30471/edu.2019.1519
تربیت اخلاقی کودکان در دوره سیادت از منظر اندیشمندان
این مقاله امکان تربیت اخلاقی کودکان در دوره نخست کودکی را −هفت سال اول زندگی که براساس احادیث مراحل تربیت، دوره سیادت نامیده میشود− بررسی میکند. برای این منظور با روش توصیفی−تحلیلی نظر اندیشمندان درباره تربیت اخلاقی کودکان بررسی و تحلیل گردید و با کاربرد روش تحلیلی−استنتاجی تعریف و امکان آن تبیین شد.
یافتهها نشان میدهد که بیشتر اندیشمندان، تربیت اخلاقی را برای دوره سیادت میپذیرند و دلایلی مانند فعال بودن ذهن شهودی، تأثیر محیط، مناسبات اجتماعی و الگوهای اخلاقی، امکان تحقق مراتبی از شناخت، انتخاب و عمل را برای کودکان در این دوره، بهعنوان مهمترین شواهد امکان تربیت اخلاقی کودکان مطرح میکنند.
This article examines the possibility of moral education of children during the Masteship Period - the first seven years of life, which is called Siyadat Period based on the teachings of hadiths related to the educational stages. For this purpose, we used the descriptive-analytical method to study and analyze the thinkers’ view about the age of the beginning the moral education. And in view of the concept of moral education influenced by Allamah Tabatabai in his book entitled al-Mizan, it is possible to explain this possibility by analytical-deductive method.
The findings indicate that the active presence of intuitive mind, the impact of the environment, social relationships and ethical patterns, the possibility of realizing a degree of recognition, choice and practice are the most important evidences, presented by most thinkers, for the possibility of moral education of children in this period.
کلیدواژهها [English]
moral education, possibility of education, education of children, mastership period, first childhood period, Philosophy for Children
مراجع
آرمند، محمد و محمود مهرمحمدی (1388)، «نقد و بررسی الگوی تربیت منش لیکونا براساس آرای علامه طباطبایی»، مطالعات برنامه درسی، دوره 4، ش13−14، ص25−62.
آزادمنش، سعید (1393)، تبیین ماهیت کودکی از منظر رویکرد اسلامی عمل و اهداف تربیت اخلاقی کودک براساس آن، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
ابنمسکویه (1371)، تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق، چ5، قم: بیدار.
اسمتانا، جودیت جی (1999)، «تأثیر والدین بر رشد اخلاقی کودکان؛ تحلیلی مربوط به حیطه اجتماعی»، ترجمه غلامرضا متقیفر، مجله معرفت، ش57.
اعرافی، علیرضا (1393)، تربیت فرزند با رویکرد فقهی، تحقیق و نگارش سیدنقی موسوی، قم: مؤسسه اشراق و عرفان.
اعرافی، علیرضا و سیدنقی موسوی (1391)، فقه تربیتی؛ مبانی و پیشفرضها، 2ج، قم: مؤسسه اشراق و عرفان.
اکبری، احمد (1391)، مضامین فلسفی در داستانهای متون کلاسیک (p4c) فلسفه برای کودکان ادب فارسی، رساله دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد.
باقری، خسرو (1389)، درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی، چ2، ج1، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
رجبیان، زهره (1387)، سن بلوغ دختران، قم: جامعة الزهراءh.
رفیعی، بهروز (1392)، مربیان بزرگ مسلمان، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت.
رهنما، اکبر (1385)، «مقایسه دیدگاه کانت و خواجهنصیرالدین طوسی در زمینهٔ تربیت اخلاقی»، تربیت اسلامی، دوره 1، ش2، ص21−33.
سعید اسماعیل، علی و رضا محمدجواد (1390)، مکتبها و گرایشهای تربیتی در تمدن اسلامی، ترجمه، نقد و اضافات: بهروز رفیعی، تهران: سمت.
سلحشوری، احمد (1390)، «حدود و ثغور تربیت اخلاقی، تربیت معنوی و تربیت دینی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی»، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دوره 2، ش2، ص41−56.
شاملی، عباسعلی (1386)، مجموعه مقالات تربیت اخلاقی (پیشفرضها و چالشها)، قم: نشر معارف.
مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى (1406)، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه (ط−القدیمة)، تحقیق و تصحیح حسین موسوى کرمانى و علی پناه اشتهاردى، قم: مؤسسه فرهنگى اسلامى کوشانبور.
مرعشی، سیدمنصور؛ مسعود صفایی مقدم و پروین خزامی (1389)، «بررسی تأثیر اجرای برنامه آموزشی فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز»، مجله تفکر و کودک، ش1، ص83−102.
مصباح یزدی، محمدتقی (1387)، اخلاق در قرآن، تحقیق و نگارش: حسن اسکندری، چ1، قم: مؤسسه امام خمینیe.
مطهری، مرتضی (1368)، فلسفه اخلاق، قم: صدرا.
مقربی، نواب (1394)، «فلسفه کودکی از دیدگاه صدرالمتألهین»، مجله فلسفه و کودک بنیاد حکمت اسلامی صدرا، ش9، ص29−48.
ملاصدرا، محمد بن ابراهیم (1981م)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، ج1−9، بیروت: دار احیاء التراث.
نوردنبو، س.ا. (1376)، فلسفه تعلیم و تربیت در جهان غرب، ترجمه محمد عطاران، از کتاب: فلسفه تعلیم و تربیت معاصر، تهران: محراب قلم.
Steven, C., (2014), Practice and Enlightenment: Aristotle and Kant on Moral Education, Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts, Dalhousie University Halifax, Nova Scotia.
Joan F. Goodman, (2000), “Moral Education in Early Childhood: The Limits of Constructivism”, Early Education and Development, 11; 1, 37-54.
Judith G. Smetana, (1999), “Role of Parents in Moral Development: A Social Domain Analysis, The Journal of Moral Education, vol. 28, N. 3, P. 311.
Lickona, T., (1999), “Character Education”, In: Reigeluth, C.M. (Ed) (1999), Instructional - Design Theories and Models, Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Association Publishers. P: 590-612.
Narvaez, D., Rest. J., (1995), “The Four Components of Acting Morally”, In Moral Behavior and Moral Development: An Introduction, ed.W. kurtines and J. Gewirtz, 385-400. New york: Mcgrow-Hill.
Narvaez, D., (2006), “Integrative Ethical Education”, In M. Killen & J. Smetana (Eds), Handbook of Moral development (pp. 703-733). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Narvaez, D., (2008), “Human Flourishing and moral Development: Gognitive and Neurobiological off Virtue Development”, In: l.p.Nucci & D. Narvaez (Eds), Hand book of Moral and Character Education (pp310-327), New York: Rutledge.
Narvaez, D., (2008b),“Triune Ethics: The Neurobiological Roots of Our Multiple Moralities”, New ideas In Psychology, 26, 95-119.
Narvaez, D.,& Lapsley, D., (2005), “The Psychological Foundations of Everyday Morality and Moral Expertise”, In: D. Lapsley & Power, C. (Eds).,Character Psychology and Character Education, (pp. 140-165) Notre Dame: IN: University of Notre Dame Press.
Narvaez, D., (2010), “Moral Complexity: The Fatal Attraction of Truthiness and the Importance of Mature Moral Functioning”, Perspective on Psychological Science, 5 (2): 81-163.
Noddings, N., (2010), “Moral Education and Caring, Stanford University”, Theory and Research in Education, 8(2), 145-151.
Pekarsky, Daniel, (1983), “Moral Choice and Education”, Journal of Moral Education, 12: 1, 3-13.
Wilson, B. J. B., (1996), “First Steps in Moral Education,” Journal of Moral Education Vol: 25: Issue: 2, pp. 85-91.