حسینی, بی بی زینب, قائمی اصل, حسین, آژند, محسن. (1399). نقد محتوای فقهی−تربیتی کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه دوم. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 15(32), 7-31. doi: 10.30471/edu.2019.1536
بی بی زینب حسینی; حسین قائمی اصل; محسن آژند. "نقد محتوای فقهی−تربیتی کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه دوم". فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 15, 32, 1399, 7-31. doi: 10.30471/edu.2019.1536
حسینی, بی بی زینب, قائمی اصل, حسین, آژند, محسن. (1399). 'نقد محتوای فقهی−تربیتی کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه دوم', فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 15(32), pp. 7-31. doi: 10.30471/edu.2019.1536
حسینی, بی بی زینب, قائمی اصل, حسین, آژند, محسن. نقد محتوای فقهی−تربیتی کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه دوم. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1399; 15(32): 7-31. doi: 10.30471/edu.2019.1536
نقد محتوای فقهی−تربیتی کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه دوم
1استادیار گروه الهیات دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران
2استادیار دانشگاه یاسوج
3کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث
چکیده
کتابهای دین و زندگی مقطع متوسطه دوم، در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، در موضوع تعلیمات دین اسلام، برای مخاطبان نوجوان، بهعنوان منبع اصلی آموزش دین، مورد استفاده قرار میگیرد؛ به همین جهت، لازم است این کتابها از جهات مختلف مورد نقد و ارزیابی قرار گیرند. نقد این کتب به روش تحلیل محتوا، نشان میدهد آموزههای فقهی کمترین سهم را در آموزش دینی نوجوانان دارد. این در حالی است که احکام فقهی کارکردهای مهمی مانند توجه دادن به پاکیزگی، وقتشناسی، مسئولیتپذیری و اطاعتپذیری دارد. فقدان نگرش سیستمی مؤلفان این کتب به دین، از جمله در احکام شرعی سبب گردیده است حتی در موضوعات محدود طرح شده، آموزههای فقهی در موضوع خانواده و اقتصاد که موضوعات مهم و اولویتدار در جامعه ایران است، از جهات مختلف قابل نقد باشد. این پژوهش تلاش دارد با تبیین جایگاه آموزههای فقهی در تربیت یک نسل سالم، پیشنهادی در راستای تبیین سیستمی احکام خانواده و اقتصاد باتوجه به اهمیت آن در زندگی فردی و اجتماعی آینده ایران، ارائه دهد.
1استادیار گروه الهیات دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران
2Assistant Professor in Yasuj University
3MA of the Quran and Hadith Sciences
چکیده [English]
The ‘Religion and Life’ books in senior high school in the Iranian education system are used in the subject of Islamic teachings by the teenagers as the main source of education. It is necessary that the researchers evaluate them critically as they are of great importance because of the comprehensiveness of this training for adolescents in Iran. The review of these books, through content analysis method, shows that jurisprudential teachings have the lowest and the least contribution in religious education of adolescents, while jurisprudential rulings have important functions of purity, punctuality, responsibility, and obedience in human civilization. The lack of systemic attitude towards religion, including in religious laws, has caused the authors of these books to be, even in the limited subjects criticizable in explaining the jurisprudential teachings and in the subject related to family and economics. This research attempts to explain the position of jurisprudential teachings in the education of a healthy generation in order to offer a systematic explanation of family and economic laws considering its importance in the individual and social life of the future Iran.
کلیدواژهها [English]
religious education؛ religion and life books, jurisprudential rulings؛ systemic attitudes؛ book review
مراجع
1. قرآن کریم (1373)، ترجمه ناصر مکارم شیرازی، قم: دفتر مطالعات تاریخ و فرهنگ اسلامی.
2. آشتیانی، مهدیه (1391)، «اهداف ازدواج و کارکردهای آن از منظر اسلام»، پژوهشهای زنان، ش313، ص55−84.
3. ابراهیم زاده، عیسی (1389)، «میزان تحقق اهداف درس دین و زندگی»، مجله رشد آموزش قرآن، ش76، ص10−15.
4. ابنبابویه، محمد بن علی (1385)، علل الشرائع، قم: کتابفروشی داوری.
57. میرزائی، مهدی (1390)، «مدلی برای سنجش رابطه دینداری و فرهنگ سیاسی»، پژوهش سیاست نظری، ش23، ص27−55
48. همامی، عباس (1393)، «جایگاه عقلانی اخلاق در ادیان توحیدی»، پژوهش دینی، ش28، ص1−20.
49. Alishahi ghalehjougi, Abolfazl, et al, (2017), Rereading the Motivations Behind the Prohibition of Narrations and Recording Traditions and Their Historical Implications, Journal of Shi’a Islamic Studies, p. 313-341.