نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
عضو گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
هدف پژوهش حاضر بیان روش های تربیت اخلاقی عرفانی در ساحت تربیت توحید مدار با تکیه بر دعای عرفه است. روش تحقیق مبتنی بر داده های اسنادی به روش توصیفی تحلیلی است. سؤال پژوهش این است که روش های تربیت اخلاقی عرفانی در کلام و بیان حضرت امام حسین(ع) در دعای عرفه چیست؟
یافتههای پژوهش نشان می دهد: 1. دعای عرفه از آغاز تا انجام بر مدار توحید ایراد شده و با وجود مضامین متکثر و متعدد یک متن جامع و به هم پیوسته در موضوع توحید و مشحون از دلالت های تربیتی است. 2. در منشور تربیتی دعای عرفه، روش های ویژهای برای پرورش دادن و ربّانی شدن انسان مورد تأکید قرار گرفته، و در ساحت تربیت اخلاقی عرفانی مشتمل بر روش های تربیتی درخور توجه است؛ 3. روش های تربیت اخلاقی عرفانی در دعای عرفه در دو زمینه خودتربیتی و دیگرتربیتی است. در این مقاله روش هایی که در هر دو زمینه کاربرد دارد مورد بررسی قرار گرفته است؛ روش یادآوری نعمتهای خداوند، روش تربیتی تضرع، روش تربیتی ایجاد امید، روش مثبتاندیشی، روش آخرتگرایی، روش اخلاقمداری، روش محبت.
کلیدواژهها [English]