• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1399)
دوره دوره 14 (1398)
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
شماره شماره 19
شماره شماره 18
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387-1386)
دوره دوره 2 (1386-1385)
دوره دوره 1 (1385-1384)
سعیدی رضوانی, محمود, باغگلی, حسین, مهاجر, عبدالله. (1393). ارزیابی برون داد تربیتی هیئات مذهبی (مورد: شهر مشهد). فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 9(18), 95-117.
محمود سعیدی رضوانی; حسین باغگلی; عبدالله مهاجر. "ارزیابی برون داد تربیتی هیئات مذهبی (مورد: شهر مشهد)". فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 9, 18, 1393, 95-117.
سعیدی رضوانی, محمود, باغگلی, حسین, مهاجر, عبدالله. (1393). 'ارزیابی برون داد تربیتی هیئات مذهبی (مورد: شهر مشهد)', فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 9(18), pp. 95-117.
سعیدی رضوانی, محمود, باغگلی, حسین, مهاجر, عبدالله. ارزیابی برون داد تربیتی هیئات مذهبی (مورد: شهر مشهد). فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1393; 9(18): 95-117.

ارزیابی برون داد تربیتی هیئات مذهبی (مورد: شهر مشهد)

مقاله 5، دوره 9، شماره 18، بهار 1393، صفحه 95-117  XML اصل مقاله (662.12 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
محمود سعیدی رضوانی email orcid 1؛ حسین باغگلی1؛ عبدالله مهاجر2
1عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
2کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی از دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هیئات مذهبی یکی از کانون­های تربیت دینی غیررسمی و دارای تاریخچه­ای طولانی در تاریخ ایران می­باشند. پژوهش حاضر تلاش نموده است با انجام مقایسه­ای بین افراد هیئتی و غیرهیئتی، میزان اثرگذاری این مراکز بر مخاطبان خود را مورد سنجش قرار دهد. به این منظور پرسشنامه­ای در قالب چهار مقوله (هویت دینی، هویت ملی، ارزش­های اجتماعی- اخلاقی و باورهای فردی) ساخته شد. جامعه آماری پژوهش حاضر جوانان29-17 سال مشهدی بودند که در دو گروه هیئتی و غیرهیئتی دسته­بندی­ ­شدند. به دلیل عدم وجود آمار دقیق از افراد هیئتی و غیرهیئتی روش نمونه­گیری در مرحله تعیین طبقه‌ای غیر نسبتی بوده است.
مقایسه صورت گرفته نشان داد که افراد هیئتی در هر چهار مقوله به­طور معناداری از افراد غیرهیئتی بالاتر هستند، ضمناً نمره افراد هیئتی در سه مقوله هویت دینی، هویت ملی و باورهای صحیح فردی از میانگین طیف (نمره متناظر با نقطه برش 50 درصدی) به‌طور معناداری متفاوت و بالاتر است و در مقوله ارزش­های اجتماعی­ به طرف منفی متمایل می­باشد. در مجموع می‌توان چنین استنباط کرد که برون‌داد تربیتی هیئات مذهبی در دو مقوله هویت ملی و باورهای فردی رضایتبخش است، در مقوله هویت دینی در حد انتظار نیست و در مقولة ارزش‌های اجتماعی رضایتبخش نیست.
.
کلیدواژه‌ها
هیئت مذهبی؛ هویت ملی؛ هویت دینی؛ ارزشهای اخلاقی؛ مشهد
عنوان مقاله [English]
Evaluation of educational output of religious communities (heyaat) (The case of Mashhad city)
نویسندگان [English]
Mahmood saeedi Rezvani1؛ Hossein Baghgoli1؛ Abdollah Mohajer2
چکیده [English]
Religious communities as a center for informal religious education have a long
history in Iran. This study is an attempt to compare the religious community
members and non−members and the influences it might have on the persons. To do
so, a four−part questionnaire which addressed the religious identity, national
identity, moral−social values, and personal beliefs, respectively, was developed.
The samples include the young attendants aged 17−29 from the city of Mashhad
categorized in two groups, namely community members and nonmembers. The
sampling procedure is random. The results revealed that the members are
significantly higher than nonmembers in the four items; moreover, the scores of the
members in three parts− religious identity, national identity, and personal beliefs−
were higher than the average continuum and in social values the trend was negative.
As a whole, it is inferred that educational output of the religious communities in two
parameters−national identity and personal beliefs− is satisfactory, in religious
identity is not as expected and in social values it is unsatisfactory.
کلیدواژه‌ها [English]
National Identity, social values, religious non government organizations, Mashhad, religious identity
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,213
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 622
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.