1دانشجوی دکتری علوم اجتماعی (جمعیتشناسی) دانشگاه تهران
2دکترای سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران
3کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی
چکیده
در این مقاله، با رویکرد تحقیقی طرحهای آزمایشی کلاسیک، به ارزیابی تاثیرات آموزشهای مدارس قرآنی، که به صورت کلاسهای فوق برنامه در برنامه آموزشی مدارس اجرا میشود، بر روخوانی قرآن پرداخته شده است. برای این منظور، شهر بردسکن به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب گردید و دو گروه از دانشآموزان مقطع ابتدایی این شهر به عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل انتخاب شدند. از هر کدام از گروهها، قبل و بعد از برگزاری این کلاسهای آموزشی، آزمونی در زمینه مهارتهای قرآنی در بخشهای مختلف به عمل آمد، با این تفاوت که دانشآموزان گروه کنترل در این کلاسها شرکت نکرده بودند. یافتهها نشان داد که این دورههای آموزشی تأثیر مهمی بر مهارت روخوانی دانشآموزان ابتدایی میگذارد. بر اساس روشهای آماری به کار گرفته شده، شامل میانگین و انحراف استاندارد، نمودارهای شبکهای، آزمونهای ناپارامتری و به ویژه تحلیل کواواریانس، مشخص شد که بیشترین تأثیر، از طریق آموزشهای مربوط به لحن به دست آمده است. یافتهها همچنین تفاوت معناداری را بین دانشآموزان دختر و پسر از لحاظ میزان تاثیرگذاری نشان ندادند. به این ترتیب، میتوان گفت برگزاری این دورههای آموزشی در بهبود روخوانی قرآن مجید در دانشآموزان ابتدایی تأثیر مثبتی داشته است و دستکم به برخی از اهداف خود دست یافته است.
The investigation of the effectiveness of Quranic teachings on Quran reading skill in elementary schools: the case of Bardeskan elementary schools
نویسندگان [English]
Hussein Zarghami1؛ Mohammad Hussein Zaerghami2؛ Hassan Zarghami3
چکیده [English]
This article, through researchical classical pilot plans, investigates the effects of Quranic-elementary schools teachings, as extracurricular programs, on the Quranic reading skill of the students. To this aim, the city of Bardeskan was selected for the study and the sample was divided into two groups, namely treatment and control. Each of the groups were tested before and after the classes on reading skills. The only difference was that the control group did not take part in the classes. The findings revealed that these educational courses had paramount effect on the reading skill of the elementary students. According the statistics used in the study- mean, standard deviation, network charts, non-parametric tests and especially ANCOVA, it was revealed that accent has showed the most effect. The findings also revealed significant difference in terms of gender. Therefore, it can be claimed that Quranic teachings has had positive effects on the elementary students and at least has achieved some of its goals
کلیدواژه ها [English]
: Quranic schools, pretest, posttest, control group, network charts, ANCOVA
مراجع
* قرآن کریم.
انوشهپور، ابوالفضل و همکاران (1384)، روش آموزش قرآن دورۀ ابتدایی، ویژه مراکز تربیت معلم، تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش و پرورش.
پولاچک، الکساندر؛ رینر، کیث (1378)، روانشناسی خواندن، ترجمه مجدالدّین کیوانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
دواس، دی ای (1383)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: انتشارات نشر نی.
سعیدی رضوانی، محمود و دیگران (1382)، ارزشیابی برونداد برنامۀ آموزش قرآن پایۀ پنجم ابتدایی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی.