پوپر و بازاندیشی در فرایند یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان

2 عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

این مقاله با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی، به تبیین رویکرد پوپر در تعلیم و تربیت و به‌ویژه، فرایند یادگیری می‌پردازد. بررسی آرای پوپر بیانگر آن است که اندیشه‌های وی طیف گسترده‌ای از موضوعاتی چون فلسفة علم، معرفت‌شناسی، فلسفة اولی، علوم، ریاضیات، هنر و... را دربر می‌گیرد. اعتقاد پوپر به عقل و التزام وی به عقلانیت و تکریم انسان و توجه به مسئلة سعادت و رضایت، همچنین دیدگاهش در معرفت‌شناسی، مبنی بر بررسی و اصلاح خطاها به مدد عقل و شواهد تجربی که خردگرایی انتقادی نام گرفته، دلالت‌هایی برای حوزة تعلیم و تربیت دارد. از دید پوپر، تکرار در اکتشاف و یادگیری نقشی ندارد. وی از تعلیم و تربیت تقلیدی انتقاد می‌کند و تعلیم تربیت خلاقانه و فعالانه را می‌پذیرد. دیدگاه پوپر در معرفت‌شناسی، یادگیری مسئله‌محور و یادگیری دموکراتیک دانش‌آموز را در کلاس به دنبال دارد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Popper and Re-Thinking Learning Process

نویسندگان [English]

  • Reza Ali Nowrozi 1
  • Seyyed Mahdi Sajjadi 2
1
2
چکیده [English]

Using an analytical and descriptive method, this research paper was to explain Popper's approach to education in general, and the process of learning in particular. By reviewing Popper's ideas, it was clear that his thoughts involved an extended area of subjects such as philosophy of science, epistemology, metaphysics, mathematics, art and etc. His belief to reason and rationality, as well as, respecting human, his/her happiness and consent and his approach to epistemology based on the recognition and correction of errors by using reason and empirical evidences which is called critical rationalism, have had some implications for education. In this point of view, frequency has not any role in finding and learning. Popper criticized imitative education and accepted a creative and active one. His approach in epistemology has followed with problem-based learning and democratic learning of students in the classroom

کلیدواژه‌ها [English]

  • Popper
  • education
  • Epistemology
  • problem-based learning
  • democratic learning