نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه لرستان
2 استادیار دانشگاه اصفهان
3 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Inspiring teachers are those who, in addition to the normal activities for achieving educational goals, have found the ability to create valuable and lasting effects in their students, and thus remain as an unforgettable memorial in their students' lives. They fulfill their professional duties in the best way by fostering Virtuous and honest students. In this research, in order to achieve the personality and behavioral pattern of Inspiring teachers in the field of Islamic education, based on the four primary components of "scientific reputation, moral character, penetration of the word and bringing up apprentice", a search on the attitudes of a number of Iranian instructors in the contemporary era was completed and finally, Mohammad Hosein Nayini, Mohammad Hossein Tabatabaee and Morteza Motahhari were selected. Subsequently, the books and written works about the character of these three teachers were studied again and coded by the researchers, and using the method of thematic analysis, sixty nine sub-themes were recognized. In the next step, sub-themes were categorized into twelve organizing themes and three broad themes, namely individual conduct, interpersonal conduct, and educational conduct. The findings of this research, including the characteristics and features presented in the framework of the thematic networks, introduces a pattern of conduct and the style of "inspiring teacher".
کلیدواژهها [English]
10. جمعی از نویسندگان (1386)، علامه نایینی: فقیه نظریهپرداز، قم: بوستان کتاب.
11. جوادی آملی، عبدالله (1388)، شمسالوحی تبریزی، قم :اسراء.
12. حائریزاده، خیریهبیگم و محمدحسین، لیلی (1386)، ویژگیهای معلم مؤثر، تهران: قطره.
13. حسنزاده آملی، حسن (1381)، هزار و یک کلمه، ج1، قم: بوستان کتاب.
14. حسینی طهرانی، محمدحسین (1426)، مهر تابان، مشهد: نور ملکوت قرآن.
15. خردمند، محمد (1380)، شهید مطهری مرزبان بیدار، تهران: امیرکبیر.
16. دفتر تبلیغات اسلامی (1381)، مرزبان وحی و خرد: یادنامه علامه سید محمدحسین طباطبایی، قم: بوستان کتاب.
17. دهخدا، علیاکبر (1372)، لغتنامه دهخدا، ج2، تهران: دانشگاه تهران.
18. رمضانی، طاهره و اسحاق درتاج رابری (1388)، «بررسی ویژگیهای یک مدرس اثربخش و عوامل آموزشی مؤثر بر کارآمدی وی از دیدگاه مدرسین و دانشجویان دانشکدههای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان: گامهای توسعه در آموزش پزشکی»، ش2، ص139−148.
19. سبحانینژاد، مهدی و رحیمه رسولی (1388)، «تبیین جایگاه و ضرورت شاگردپروری و مؤلفههای آن به منظور اثربخشسازی نظام آموزش و پژوهش دانشگاهی»، مطالعات معرفتی در دانشگاه، ش44، ص80−112.
20. سیدناصری، حمیدرضا و امیررضا ستوده (1377)، پارهای از خورشید (گفتهها و ناگفتهها از زندگی استاد مطهری)، تهران: ذکر.
21. شمس، مرادعلی (1387)، سیری در سیره علمی و عملی علامه طباطبایی از نگاه فرزانگان، قم: اسوه.
22. شهید مطهری از نگاه آیتالله مهدوی (1381)، پژوهشنامه حقوق اسلامی، ش6 و7 ، ص6−13.
23. شیخزاده، محمد (1391)، «الگوی رهبری خدمتگزارمبتنی بر دیدگاه امام خمینیe»، اسلام و مدیریت، ش1، ص7−36.
24. طباطبایى، عبدالباقی (1370)، «زندگىنامه علامه طباطبایى»، مجله مطالعات مدیریت، ش1، ص15−15.
25. عابدی جعفری، حسن و همکاران (1390). «تحلیل مضمون و شبکه مضامین»، اندیشه مدیریت راهبردی، ش10، ص151−198.
26. عبداللهی، بیژن؛ عطیه دادجوی توکلی و غلامعلی یوسلیانی (1393)، «شناسایی و اعتبارسنجی شایستگیهای حرفهای معلمان اثربخش»، نوآوریهای آموزشی، ش49، ص25−48.
27. عقیقى بخشایشى، عبدالکریم (1376)، فقهاى نامدار شیعه، قم: نوید اسلام.
28. علیلو، نورالدین (1374)، دیدار با ابرار: ندای بیداری، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
29. لقمانی، احمد (1380)، علامه طباطبایی: میزان معرفت، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
30. مختاری، رضا (1371)، سیمای فرزانگان، قم: دفترتبلیغات اسلامی.
31. مرکز بررسی اسناد تاریخی (1382)، عالم جاودان: شهید مرتضی مطهری، تهران: وزارت اطلاعات.
32. مجله حوزه (1375الف)، «سیری در زندگانی علمی و سیاسی و اخلاقی نایینی»، ش76 و 77.
33. مجله حوزه (1375ب)، «نایینی از نگاه دانشوران»، ش76 و 77.
34. مجله حوزه (1375ج)، «نایینی در برابر استبداد»، ش76 و 77.
35. مصباح یزدی، محمدتقی (1391)، آفتاب مطهر، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe.
36. ـــــــــــــ (1386)، تماشای فرزانگی و فروزندگی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe.
37. نایینی، مهدی (1383)، «گذری بر شخصیت علمی اخلاقی و سیاسی میرزای نایینی»، آموزه، ش5، ص375−394.
38. واثقیراد، محمدحسین (1364)، مطهری: مطهر اندیشهها، تهران: دفترتبلیغات اسلامی.
39. وثوقی، حسین و محمدرضا قمری (1383)، «ویژگیهای معلمان اثربخش»، رشد آموزش زبان، ش72، ص44−51.
http://www.farsnews.com/13960420001342: بازیابی در مرداد 1396